Gå til innhold

"Du må lufte hunden så og så mye", men

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes det er det samme med barn. Sitte inne hele dagen? Du må ut med ungene! 2 timer, hver dag.... 

Synes ikke det er pent å stenge dem inne. Skolebarn kan selvsagt gå ut selv, men det er da nok av folk som har barn fra 6mnd-5 år som trenger lufting... 

Anonymkode: 77949...470

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har så rett. Jeg kler på dem og sender dem til svigerfar, da blir han luftet i samme slengen. Og jeg nyter stillheten..

Anonymkode: 363bf...b37

Skrevet

Bikkjer trenger å gjøre fra seg og røre på musklene. Og ofte må hunder ligge på plassen sin, gjerne i et bur, inne. Da blir jo behovet for å røre på seg større. 

Da ungene her var små, hendte det at vi var inne enten lør. eller søn. De har da vært ute 5 timer +, samt lekt inne et par timer,  i barnehagen hele uka. Dessuten hadde de lov til å leke sisten, gjemsel, danse og herje inne, så de satt jo ikke stille. Å være inne, er ikke ensbetydende med TV. 

Anonymkode: 13399...c90

Skrevet
37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du har så rett. Jeg kler på dem og sender dem til svigerfar, da blir han luftet i samme slengen. Og jeg nyter stillheten..

Anonymkode: 363bf...b37

Så du gidder ikke å være ute med barna dine!?

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Bikkjer trenger å gjøre fra seg og røre på musklene. Og ofte må hunder ligge på plassen sin, gjerne i et bur, inne. Da blir jo behovet for å røre på seg større. 

Da ungene her var små, hendte det at vi var inne enten lør. eller søn. De har da vært ute 5 timer +, samt lekt inne et par timer,  i barnehagen hele uka. Dessuten hadde de lov til å leke sisten, gjemsel, danse og herje inne, så de satt jo ikke stille. Å være inne, er ikke ensbetydende med TV. 

Å sitte inne er ensbetydende med å sitte inne. Det er usunt, dårlig luft (med mindre man har døra og vinduene oppe) og de får ikke utforsket og prøvd seg motorisk. Å gå i ulendt terreng i skogen er uvurderlig 

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Å sitte inne er ensbetydende med å sitte inne. Det er usunt, dårlig luft (med mindre man har døra og vinduene oppe) og de får ikke utforsket og prøvd seg motorisk. Å gå i ulendt terreng i skogen er uvurderlig 

1 dag i uka er da ikke skadelig. Vi lufter hver dag, noen ganger mer enn andre. Jeg er enig hvis du mener at de SITTER hele sagen, men barnehageunger liker sjeldent det. Her hos oss har vi turnet (kråke og hjul), balansert på benken som vi snur opp ned, lekt med ball og danset til vi er svette. Ser ikje problemet. 

Mange er ute på trilletur ned barna sine et par timer, hvor barna sitter og ser på naturen. Hvorfor er det bedre? 

Gå ned fra den høye hesten din, før du ramler ned. 

Skrevet

Det er en kjensgjerning at også den norske befolkning, barna inkludert, er altfor lite i bevegelse og får altfor lite frisk luft. Men,  det er likevel et visst sprang derfra til et "krav" om daglig lufting. Er barna normalt aktive i hverdagen, f.eks. i barnehagen,  gjør det ikke så mye om man har en av helgedagene sånn noenlunde i ro. Eldre barn som ikke beveger seg like mye i hverdagen burde faktisk gjerne bevege seg noen timer både i helgene og minst et par ettermiddager i uka.

Anonymkode: 8909e...d41

Skrevet

Vi er ute i helgene...men i hverdager blir det neimen ikke tid til 2 timer! Hjemme halv 5, legger seg 7 senest.. Men du griller vel økologisk ørret ute hver dag...

Anonymkode: a95bf...818

Skrevet

Femåringen her er som ei bikkje; må luftes daglig inkludert mental stimulering dersom han ikke skal rive huset ned rundt oss. Hadde han hatt bedre luktesans skulle jeg gått spor med ham, men han og nabobarna driver med agility i stedet for😜

Toåringen er mer som ei katte. Liker turer ut, men tåler godt en dag inne dann og vann. Sover ute daglig, dog.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Vi er ute i helgene...men i hverdager blir det neimen ikke tid til 2 timer! Hjemme halv 5, legger seg 7 senest.. Men du griller vel økologisk ørret ute hver dag...

Anonymkode: a95bf...818

Små skolebarn som går på SFO? Da er de jo i aktivitet der, og ja, da er de to timene helt ok å bruke i ro. 

Når barna blir større, kommer de sikkert til å gå på en og annen fritidsaktivitet og får kanskje dekka noe av aktivitetsbehovet der.

Anonymkode: 8909e...d41

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så du gidder ikke å være ute med barna dine!?

Er det så rart? Det er jo grimt kjedelig å sitte på kanten av sandkassa og glo.

Anonymkode: bc5f7...6c2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...