Gå til innhold

Ukeshandling


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva bør en familie på:

2 voksne
En 4-åring og en toåring

Klare å handle for pr uke? Tenker på toalettartikler, såpe og mat... Er det realistisk å handle for 1200 kr/uka? 

Tips til billig mat? Jeg har så sjukt mange allergier så er litt begrensa hva jeg kan spise, men tåler kjøtt og grønt. 

Anonymkode: 5ddcb...f4f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi er en familie på 5, og vi bruker 1500 i uken. Da kjøper vi det vi har lyst på og kjøper kvalitet. Ungene er 5,7 og 9, og de siste par årene har de spist større mengder. 

 

Anonymkode: d4066...94d

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi er en familie på 5, og vi bruker 1500 i uken. Da kjøper vi det vi har lyst på og kjøper kvalitet. Ungene er 5,7 og 9, og de siste par årene har de spist større mengder. 

 

Anonymkode: d4066...94d

Ok... da bør vi jo absolutt klare det, da. Skjønner ikke hva som har skjedd. Bruker så mye penger på mat. 

Anonymkode: 5ddcb...f4f

Skrevet

Litt vanskelig å gi råd når du ikke er detaljert om allergiene dine, men et tips er jo å lage mat der grønnsakene spiller hovedrollen, og det er litt kjøtt i. Gryter er supre sånn... 

 

Anonymkode: d4066...94d

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Litt vanskelig å gi råd når du ikke er detaljert om allergiene dine, men et tips er jo å lage mat der grønnsakene spiller hovedrollen, og det er litt kjøtt i. Gryter er supre sånn... 

 

Anonymkode: d4066...94d

Sant det :) Tåler wok, enkelte buljonger, ikke soya osv. De vanligste allergiene har jeg. Egg tåler jeg ikke, det hadde vært billig middag. Men tenkte også å handle etter tilbud.. og litt større porsjoner.. 

Anonymkode: 5ddcb...f4f

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Sant det :) Tåler wok, enkelte buljonger, ikke soya osv. De vanligste allergiene har jeg. Egg tåler jeg ikke, det hadde vært billig middag. Men tenkte også å handle etter tilbud.. og litt større porsjoner.. 

Anonymkode: 5ddcb...f4f

Supper, ertersuppe feks. med enten pølser eller rester fra feks fenalår. Kan kjøpe en god del på tilbud nå. Frys ned. Er veldig godt. Blomkålsuppe. Greit å lage store porsjoner og fryse ned. Merkes med innhold og dato. Kan også lage god pastasaus av boks tomater (du kan jo se om de har billige boks tomater på europris). Frys ned og porsjoner. Men lag alltid god kvalitet, slik at det frister å ta opp av frysen. Kjøttdeig på tilbud, lag i helgene og frys ned. Fungerer veldig bra for oss, ikke fordi vi absloutt skal leve billig (men sier ikke neitakk til det) men mest pga tidsklemma og da slår man to fluer i en smekk. Google god oppskrift på ertersuppe feks. Min ble langt bedre da jeg tilsatte løk. Lag gjerne grønnsakssuppe av rester fra grønnsaker (ikke kast). Ta vare på kraft også. Håper du får det til ;) 

Skrevet
19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sant det :) Tåler wok, enkelte buljonger, ikke soya osv. De vanligste allergiene har jeg. Egg tåler jeg ikke, det hadde vært billig middag. Men tenkte også å handle etter tilbud.. og litt større porsjoner.. 

Anonymkode: 5ddcb...f4f

Den appen som heter Mattilbud er helt genial.

Der legges tilbudsavisene til alle avisene inn hver søndag ettermiddag. Jeg leser gjennom den på søndag kveld og planlegger ukens meny etter hva som er på salg. På mandag kjører jeg runden og tar med meg bare tilbudsvarene vi skal ha fra de forskjellige butikkene (Meny, Obs osv) også tar jeg kiwi til slutt og tar med melk, mel og basisvarer derfra,

Du sparer også veldig mye penger på å bake brød selv, du kan bake 3 brød for prisen på et ferdig grovbrød. Jeg baker ikke hele tiden, men baker innimellom.

Anonymkode: e49f6...854

Skrevet
14 minutter siden, koro51 skrev:

Supper, ertersuppe feks. med enten pølser eller rester fra feks fenalår. Kan kjøpe en god del på tilbud nå. Frys ned. Er veldig godt. Blomkålsuppe. Greit å lage store porsjoner og fryse ned. Merkes med innhold og dato. Kan også lage god pastasaus av boks tomater (du kan jo se om de har billige boks tomater på europris). Frys ned og porsjoner. Men lag alltid god kvalitet, slik at det frister å ta opp av frysen. Kjøttdeig på tilbud, lag i helgene og frys ned. Fungerer veldig bra for oss, ikke fordi vi absloutt skal leve billig (men sier ikke neitakk til det) men mest pga tidsklemma og da slår man to fluer i en smekk. Google god oppskrift på ertersuppe feks. Min ble langt bedre da jeg tilsatte løk. Lag gjerne grønnsakssuppe av rester fra grønnsaker (ikke kast). Ta vare på kraft også. Håper du får det til ;) 

Et av problemene er at vi ikke har stor fryser, bare kjøleskapsfryser (stor nok, men savner fryseboks.. men har ikke plass nå), så vi impulshandler endel og må handle ferskt uten mulighet for nedfrysning. 

 

Anonymkode: 5ddcb...f4f

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Et av problemene er at vi ikke har stor fryser, bare kjøleskapsfryser (stor nok, men savner fryseboks.. men har ikke plass nå), så vi impulshandler endel og må handle ferskt uten mulighet for nedfrysning. 

 

Anonymkode: 5ddcb...f4f

Fortsatt mulig å fullføre ved å la stå i kjøleskap noen dager og veksle middag. Vi kjører ofte samme middag to dager på rad men kan hoppe over en dag om ønskelig for så å spise igjen dag 3. Billige retter er spaghetti en dag, ovnstekt spaghetti dagen etter. Bare pass på at dere får i nok grønnsaker. Supper er slik sett veldig næringsrikt. 

Skrevet
4 minutter siden, koro51 skrev:

Fortsatt mulig å fullføre ved å la stå i kjøleskap noen dager og veksle middag. Vi kjører ofte samme middag to dager på rad men kan hoppe over en dag om ønskelig for så å spise igjen dag 3. Billige retter er spaghetti en dag, ovnstekt spaghetti dagen etter. Bare pass på at dere får i nok grønnsaker. Supper er slik sett veldig næringsrikt. 

Ok! Lurt, det. Må bli flinkere til det rett og slett... Et av problemene er at vi ofte spiser opp alt samme dagen da ;)

Men billige middager må vi få til. Men vi kjøper ikke luksus pr idag heller! Kjøper kjøttdeig, kylling, fisk, grønnsaker, billig ris i store porsjoner. Tror baby/ettåringsgreiene spiser opp mye av pengene. Bleier, våtservietter, sinlac (melkefri grøt) koster 50 kr/stk. Men må bare bli mer bevisste. 

Anonymkode: 5ddcb...f4f

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Ok! Lurt, det. Må bli flinkere til det rett og slett... Et av problemene er at vi ofte spiser opp alt samme dagen da ;)

Men billige middager må vi få til. Men vi kjøper ikke luksus pr idag heller! Kjøper kjøttdeig, kylling, fisk, grønnsaker, billig ris i store porsjoner. Tror baby/ettåringsgreiene spiser opp mye av pengene. Bleier, våtservietter, sinlac (melkefri grøt) koster 50 kr/stk. Men må bare bli mer bevisste. 

Anonymkode: 5ddcb...f4f

Til babyen kan du lage havregrøt av vann og spe på med litt melk. Litt kanel (men pass på, det kan sette seg i lungene), litt rosiner, så har du en veldig næringsrik rett! bruk heller vaskeklut. 

Skrevet
3 minutter siden, koro51 skrev:

Til babyen kan du lage havregrøt av vann og spe på med litt melk. Litt kanel (men pass på, det kan sette seg i lungene), litt rosiner, så har du en veldig næringsrik rett! bruk heller vaskeklut. 

Bruker ikke vaskeklut på bæsj altså. Da spiser jeg heller billigere middager ;)

Anonymkode: 5ddcb...f4f

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Bruker ikke vaskeklut på bæsj altså. Da spiser jeg heller billigere middager ;)

Anonymkode: 5ddcb...f4f

Engangskluter du selv dypper i vann er gjerne billigere enn våtservietter, og mye bedre for barnets hud. 

Sånn type som dette:

https://www.europris.no/engangsklut-100-pk-soft-156546.html

Anonymkode: e49f6...854

Skrevet

Glemte å si til deg: Når det gjelder vaskemiddel, ikke kjøp de som er ferdig porsjonert. Kjøp pulver og ikke bruk for mye. Vi bruker altfor mye såpe. Mer miljøvennlig. Husk at såpen skylles ut i havet. Jeg tar halvparten av hva jeg tror jeg trenger.  Blir rent. Du kan også kjøpe billige bead head produkter på Europris når de har kampanjer. Tenker på shampoo.

Skrevet
55 minutter siden, koro51 skrev:

Til babyen kan du lage havregrøt av vann og spe på med litt melk. Litt kanel (men pass på, det kan sette seg i lungene), litt rosiner, så har du en veldig næringsrik rett! bruk heller vaskeklut. 

Kanel kan gi leverskade hos små barn.

Anonymkode: d54df...63f

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kanel kan gi leverskade hos små barn.

Anonymkode: d54df...63f

Ja, derfor må det gis i små mengder eller kuttes.

Skrevet
26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kanel kan gi leverskade hos små barn.

Anonymkode: d54df...63f

Hvor lenge regnes de som små i forhold til å bruke kanel?

Anonymkode: f0b6a...9ae

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...