Anonym bruker Skrevet 1. april 2017 #1 Skrevet 1. april 2017 Er så bekymret for han. Straks 2 år. Har ikke lagt på seg på nesten 9 mnd. Vektkurven er nå nedenfor alle streker. Har hatt god dialog med både helsesøster og lege. Men først nå skjer det noe ordentlig. Han virker eller ser oppblåst ut. Er irritabel. Og kaster opp innimellom også. Sover dårlig. Blodprøver har vært fine. Også prøve på cøliaki. Er bare blodprøve nok til å utelukke cøliaki på barn? Andre her som har barn som sliter med å legge på seg? Er det funnet noen grunn, har de andre symptomer også? Anonymkode: 86812...52b
Anonym bruker Skrevet 1. april 2017 #2 Skrevet 1. april 2017 Hadde samme problemet her. Jeg ble ikke tatt seriøst og holdt på å klikke! Men det var ingenting galt med ungen annet enn at vi foreldre er ganske sikre på at det er trangt spiserør. For store biter osv fremprovoserer oppkast. I dårlige perioder har vi gitt næringsdrikker fra apoteket. Men det bedret seg heldigvis etter bhgstart. Men ungen blir aldri stor og tjukk tror jeg. Det er utrolig slitsomt å være så bekymret hele tiden. Storesøster var helt motsatt (eller normal), så vi var ganske sikre på at vi ikke gjorde noe galt. Ungen veier ca 10 kg og er snart 2,5 år nå, ikke noen tungvekter akkurat. Anonymkode: 5eff3...798
Anonym bruker Skrevet 1. april 2017 #3 Skrevet 1. april 2017 Det er mulig å ha cøliaki på tross av negative blodprøver. Det er veldig sjeldent, men mulig. Det kan også være intoleranser som ikke nødvendigvis slår ut på blodprøver. Men ikke endre noe i kosten uten legehjelp! Man kan ikke påvise cøliaki uten at barnet spiser gluten. Vi har vært igjennom noe liknende med vår 4åring. Negative blodprøver, ekstremt mye oppkast i perioder, bmi som gikk fra normalvektig pluss, til undervektig på 6 måneder, slakk form osv. Har nå vært på flere utredninger på sykehuset, deriblant gastroskopi og ultralyd for å utelukke cøliaki osv på tross av negative prøver. Vi har fått diagnose på vårt barn, og vekta har heldigvis gått opp av seg selv de siste månedene. Så nå er barnet normalvektig igjen. Når vi først havnet inn i sykehussystemet har vi blitt veldig godt ivaretatt. Vårt barn har noe som heter syklisk oppkastsyndrom, evt magemigrene, noe som gir perioder med oppkast med jevne mellomrom. Det var noen harde runder med oppkast kombinert med vekstspurt som ga stupet i bmi hos oss, men nå har barnet heldigvis blitt fetet litt opp igjen. Det er jo sannsynligvis ikke det ditt barn feiler, da det er for lite. Men det finnes mange rare sykdommer som gir mageproblemer. Det viktigste er å utelukke alt man kan fikse, og evt håpe at barnet vokser det av seg hvis ikke. Men stå på for henvisning til sykehuset, slik at ting blir utelukket. Det er fortvilende når de små er i dårlig form! Jeg har forresten et barn til, med mageproblemer i ett-toårsalderen. Her viste røntgen at barnet var svært forstoppet. Dette ga magesmerter, og lite matlyst. Avføringsmiddel i en periode løste hele det problemet. 😊 Anonymkode: c36a8...a70
Anonym bruker Skrevet 1. april 2017 #4 Skrevet 1. april 2017 Min 4åring veier 12kg og har ikke lagt på seg på veldig lenge. Han har siden han var 1,5år slitt med forstoppelse/treg mage, var oppblåst, irritabel, liten matlyst og kastet opp innimellom. Da det plutselig var stopp og han fikk store smerter ved avføring bestemte legen å starte opp med movicol, og testet for cøliaki. Han mente det var nok med blodprøve for å utelukke det. "Diagnosen" var umoden tarm og han må bruke movicol i mange år. Bruker fortsatt movicol, men mye mindre enn da han startet. Anonymkode: 3e405...20c
Anonym bruker Skrevet 1. april 2017 #5 Skrevet 1. april 2017 Takk så mye for gode og utfyllende svar! Fælt når de sliter med mat å man ikke får gjort noe eller vet hva det er.. Ja det har blitt sendt henvisning til sykehuset nå. Veldig spent på når vi får time å hva som skal sjekkes først. Takk igjen! Anonymkode: 86812...52b
Anonym bruker Skrevet 1. april 2017 #6 Skrevet 1. april 2017 Tenker umiddelbart forstoppelse. Min har kronisk forstoppelse og er veldig lik det du beskriver i dårlige perioder. Her ble movicol løsningen. Hun er fortsatt liten og slank men innenfor normalen og følger sin egen kurve. Lykke til. Anonymkode: d6cd5...e40
Anonym bruker Skrevet 1. april 2017 #7 Skrevet 1. april 2017 Legen har kjent på magen hans flere ganger. Kan det hende forstoppelse ikke kjennes? Takk for svar! Anonymkode: 86812...52b
Anonym bruker Skrevet 1. april 2017 #8 Skrevet 1. april 2017 27 minutter siden, Anonym bruker skrev: Legen har kjent på magen hans flere ganger. Kan det hende forstoppelse ikke kjennes? Takk for svar! Anonymkode: 86812...52b Legen som følger opp mitt barn på riksen sier at tegn på forstoppelse er obstipasjon, oppkast og diaré. (Eneste avføring som klarer passere det forstoppede området.) Han tar alltid røntgen av magen for å se hvordan det ser ut fordi det er umulig å kjenne hvor mye avføring som er i tarmen. Tenker tarmen skal være rimelig smekkfull for å klare å kjenne det. Han tar trommetest på barnets mage. Trommer lett med fingrene på magen. Sammenlign med din egen mage og hør om du hører en forskjell. Jeg hører tydelig forskjell hos mitt barn. Uansett. Du kan forsøke å hjelpe barnet å få ut luft. Google øvelser for dette. Vi har god effekt av det. Det er jo gjerne luften som skaper ubehaget. Anonymkode: d6cd5...e40
Anonym bruker Skrevet 1. april 2017 #9 Skrevet 1. april 2017 Takk for godt svar. Han har sjeldent diaré og kaster opp ikke veldig ofte. Men ofte nok til at det kanskje ikke er normalt. 1- 2 ganger pr. mnd. Ordentlig oppkast, men ikke omgangssyke. Han har stort sett normal avføring, innimellom hard i magen bare. Skal sjekke det med luft. Anonymkode: 86812...52b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå