Gå til innhold

Jeg skammer meg. Matbudsjett

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skammer meg virkelig. Vi bruker alt for mye penger på mat, jeg så det ikke før jeg sjekket dnb idag... åh... er så skuffa over oss.

Vi er 2 barn og 2 voksne, iflg dnb bruker vi nesten 13 000 kr på mat. I mars måned. OK, så kjøpte jeg 3-4 stk ullundertøy. Men likevel.. det er en dråpe i havet. Det er så flaut. (over 6000 kr hver)

Vi spiser ikke luksusmat, heller! Mistenker den jævla pepsi max'en. Men spiser ikke godteri, jeg spiser bare rugsprø + middag. Skjønner ikke hvordan vi kan bruke så mye penger, tror vi må begynne å ukeshandle. 

:(:(:(

Anonymkode: 21685...e2c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi bruker også 13.000 i måneden, men vi er to voksne, to tenåringer og to barneskolebarn da. 

Her går det i snitt 1,5 brød i døgnet, pluss da pålegg til det. Vi spiser mye frukt og grønt, alle ungene har sånt i matboksen og til kvelds hver dag. Det går en del yoghurt og alle får 1-2 glass juice til frokost. Brus og snop i helgene. Det går mye tid middag altså, ofte har jo en eller flere av ungene gjeste også... 

Så er det de andre tingene man handler i matbutikken, vaskemiddel til klær og oppvask, dopapir, kjøkkenpapir, tannkrem, tannbørster, håndsåpe, brødposer osv osv 

Anonymkode: 73971...2d4

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi bruker også 13.000 i måneden, men vi er to voksne, to tenåringer og to barneskolebarn da. 

Her går det i snitt 1,5 brød i døgnet, pluss da pålegg til det. Vi spiser mye frukt og grønt, alle ungene har sånt i matboksen og til kvelds hver dag. Det går en del yoghurt og alle får 1-2 glass juice til frokost. Brus og snop i helgene. Det går mye tid middag altså, ofte har jo en eller flere av ungene gjeste også... 

Så er det de andre tingene man handler i matbutikken, vaskemiddel til klær og oppvask, dopapir, kjøkkenpapir, tannkrem, tannbørster, håndsåpe, brødposer osv osv 

Anonymkode: 73971...2d4

Ja. Men jeg føler liksom ikke vi har storhandlet heller. OK, har brukt kanskje 2000 kr på Sverigetur, men det er kjøttvarer. Egentlig burde det jo bare komme 3000 kr i tillegg..hmm... ser i hvert fall at vi må stramme inn noe fryktelig her! 

Skal ha strengt budsjett f.o.m neste uke altså

Anonymkode: 21685...e2c

Skrevet

En god start er å ta vare på kvitteringene fra matbutikken(e) og gå gjennom dem. Da finner du fort ut hvor pengene forsvinner. Og ja, brus er dyrt.

Veldig ofte er det mange små ting som til sammen er med på å sprenge budsjettet. De små tingene som "ikke koster noe". En kopp kaffe fra bensinstasjonen hver morgen, mat i kantina på jobben i stedet for matpakke, en liten sjokolade når du kjører forbi butikken...

Skaff deg oversikt så er du godt på vei.

Skrevet

Det er mye. Vi bruker vel ca 7000,- Vi er to voksne og tre barn (11, 8 og 4 år). Vi er prisbevisste og handler en del på tilbud (dopapir, vaskemidler, kjøtt som jeg fryser ned, hygieneartikler), men jeg kjøper alt vi ønsker og til god kvalitet. Ukeshandler og har ukemeny. Vi kunne fint strammet inn 1500,- per måned om vi ville, men da hadde det gått på bekostning av hva vi ønsker og blitt minimalt med luksus.

Anonymkode: 36621...f97

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...