Gå til innhold

TAKK, heter det


Anbefalte innlegg

Skrevet

Når man får en bursdagsgave heter det TAKK. Lærer dere deres barn det? Ser mange ikke sier det, og foreldre ber dem ikke si det, heller. Det er liksom heeelt greit at bursdagsbarnet river pakken ut av hendene på giveren uten å si noe.

Anonymkode: 6875c...75c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvsagt lærer vi barna å si det. Vi har jo ansvar for at ungene våre lærer å manøvrere seg ute blant folk, og da er det å lære normal høflighet en selvfølge. 

De kan jo bli ivrige og glemme seg bort, sikkert særlig hvis det er en spennende pakke rett under nesa deres, men da får de selvsagt beskjed om å si takk. 

Skrevet
4 minutter siden, the amazing spidermamma skrev:

Selvsagt lærer vi barna å si det. Vi har jo ansvar for at ungene våre lærer å manøvrere seg ute blant folk, og da er det å lære normal høflighet en selvfølge. 

De kan jo bli ivrige og glemme seg bort, sikkert særlig hvis det er en spennende pakke rett under nesa deres, men da får de selvsagt beskjed om å si takk. 

Dette. Samtidig har det hendt i barnebursdager at det har vært litt hektisk når alle gjestene har kommet på en gang, og da kan det hende bursdagsbarnet har mottatt en pakke eller to uten at jeg har fått det med meg og kunnet passet på at det gikk riktig for seg.

Anonymkode: 54b84...f28

Skrevet

Bortskjemte drittunger som får altfor mye 

Anonymkode: 19716...a3c

Skrevet

Det er noe som heter sjenanse,noen barn er sjenerte. Verste jeg ser er foreldre som dytter ungen frem og sier "må du si takk da", når man ser at barnet helst vil gjemme seg.

Skrevet

Hvor gamle er dere, egentlig? 100? 

Skrevet
11 minutter siden, spentanki skrev:

Det er noe som heter sjenanse,noen barn er sjenerte. Verste jeg ser er foreldre som dytter ungen frem og sier "må du si takk da", når man ser at barnet helst vil gjemme seg.

Men vet du nødvendigvis hva som ligger bak? Jeg og min sjenerte 6-åring har blitt enige om at de gangene han ikke klarer å si takk av seg selv, så skal jeg spørre ham "Hva sier du da?" for da blir det et konkret spørsmål å svare på som gjør det lettere for ham å si det. Han synes det er ubehagelig, men verre å ikke få sagt det i det hele tatt, for han vet veldig godt at det er noe som er forventet.

Anonymkode: 54b84...f28

Skrevet
15 minutter siden, ostepop123 skrev:

Hvor gamle er dere, egentlig? 100? 

Er det gammeldags å takke?

Da innrømmer jeg med stolthet at jeg er gammeldags med mine 40 +. Mine barn må takke for maten, for gaver, for turen og for seg når de går fra et besøk. 

Å takke borte, å takke hjemme, å sie takk må man aldri glemme 😊

Jeg hadde samme regler for de ungene som hadde en ung mamma da... Født gammel, kanskje?

Skrevet
Akkurat nå, *Miss Marple* skrev:

Er det gammeldags å takke?

Da innrømmer jeg med stolthet at jeg er gammeldags med mine 40 +. Mine barn må takke for maten, for gaver, for turen og for seg når de går fra et besøk. 

Å takke borte, å takke hjemme, å sie takk må man aldri glemme 😊

Jeg hadde samme regler for de ungene som hadde en ung mamma da... Født gammel, kanskje?

Haha, nei, det er selvsagt fint og viktig å takke. Men å hisse seg sånn opp over at små barn kan glemme det, dét synes jeg er relativt antikvarisk.

Skrevet
4 minutter siden, ostepop123 skrev:

Haha, nei, det er selvsagt fint og viktig å takke. Men å hisse seg sånn opp over at små barn kan glemme det, dét synes jeg er relativt antikvarisk.

Hvem hisser seg opp? Spørsmålet var om man lærer barna å takke, og de fleste svarer ja på det. Ting som skal læres må gjentas for å sitte, derfor er det både naturlig og forståelig at ungene må minnes på det i forskjellige situasjoner. 

Hi lar seg vel irritere av de (få?) foreldrene som ikke tar tak i den delen av oppdragelsen? Men hisser seg opp? Ikke som jeg tolker det.

Skrevet

Sønnen min på 5 år er sjenert å liker ikke når oppmerksomheten er på han.Likevel sier jeg lavt til han at han må takke for gaven å da gjør han stortsett det.

Anonymkode: 69556...e8d

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sønnen min på 5 år er sjenert å liker ikke når oppmerksomheten er på han.Likevel sier jeg lavt til han at han må takke for gaven å da gjør han stortsett det.

Anonymkode: 69556...e8d

Akkurat samme med min 5-åring :) Vi kan f.eks ikke synge bursdagssangen i hans eget selskap - han hater det og vrir seg, så nå i år spurte jeg ham om han ville ha sang, og da kom det kontant "NEI!".

Anonymkode: e01f1...b42

Skrevet

Selv sjenerte barn kan vel ha godt av å øve seg på å takke? En bursdagssituasjon burde jo være fin å øve seg på. 

Skrevet

Og jeg var forferdelig sjenert selv som barn, men jeg husker at når man først pushet seg litt (eller, ble pushet, er vel riktigere), føltes det veldig godt å ha klart det.

Skrevet

Jeg mener at alle burde øve seg på å takke. Mine barn har hatt besøk av venner som ikke takker for noe som helst, og jeg er gammeldags nok til å synes det er uhøflig. Jeg reagerer med å snakke til barna når de går fra bordet uten å si takk for maten, jeg hadde også reagert hvis et barn rev en gave ut av hendene på giver og flerret av papiret uten å takke. 

Ja, jeg er kanskje gammeldags. Jeg er kanskje født gammel. Men i min verden er grunnleggende høflighet noe som fungerer som sosial smurning og får sosiale relasjoner til å være litt lettere. Mye enklere å gå i selskap til folk du ikke kjenner så godt når du har den sosiale kompetansen i ryggmargen.

Skrevet

Vi lærer barna å takke for gaver. Men når det er barneselskap her i huset har jeg som oftest viktigere ting å å bry meg med enn å passe på at barnet takker for alle gavene. Det er stort sett umulig å føre en samtale fordi barna er så høyt oppe, og det er viktigere å avverge potensielle katastrofer.

Skrevet

..Og så er det forskjell på å rive pakken ut av hendene på giveren, og smile pent og ta den imot da. 

Sånn til deres om bruker sjenanse som unnskyldning for drittungeoppførsel :)

 

- Hi

Anonymkode: 6875c...75c

Skrevet
Akkurat nå, Elsker livet skrev:

Vi lærer barna å takke for gaver. Men når det er barneselskap her i huset har jeg som oftest viktigere ting å å bry meg med enn å passe på at barnet takker for alle gavene. Det er stort sett umulig å føre en samtale fordi barna er så høyt oppe, og det er viktigere å avverge potensielle katastrofer.

Høres ut som foreldrene til barna har mer alvorlige problemer å slite med enn å lære dem takk ;) 

Anonymkode: 6875c...75c

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Høres ut som foreldrene til barna har mer alvorlige problemer å slite med enn å lære dem takk ;) 

Anonymkode: 6875c...75c

Jeg har fire barn, og det har vært høyt og lavt uansett kjønn og oppdragelse. Det har roet seg når de runder 9-10 år. 

Skrevet
2 minutter siden, Elsker livet skrev:

Jeg har fire barn, og det har vært høyt og lavt uansett kjønn og oppdragelse. Det har roet seg når de runder 9-10 år. 

Ja, så du har praktisert totalt forskjellig oppdragelse på alle 4 barna dine? Wow! Høres intenst ut. Hvordan gjorde du det? Siden du vet med sikkerhet at det ikke er oppdragelsen det er noe i veien med, siden du skriver at oppførselen skjer "uansett oppdragelse", betyr jo det at du har prøvd 4 forskjellige.

Anonymkode: 6875c...75c

Skrevet

Kanskje litt dårlig formulert. Det jeg mente var at jeg har fire barn, og dermed mange barn med forskjellig oppdragelse som har vært i selskap hjemme hos oss. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...