Gå til innhold

Havner barnefamilier i kommunale boliger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal undersøke muligheten for huslån. Har samlet inntekt på:

28900 kr i måneden netto
34000 kr i måneden brutto

Det er inkludert barnetrygd. Jeg har tenkt på det lenge, lenge, lenge, men vet ikke hvor jeg starter, så har bare utsatt det! Men det går ikke mer. Prøvde for noen mnd siden å spørre kommunen via mail hvordan man får samtale angående startlån/husbanklån, men det hjalp ingenting. Men man må ha et møte med kommunen. Hvordan får jeg det, da? Hva sier jeg når jeg ringer rådhuset? "Hei, jeg vil ha et møte angående startlån i kommunen"? Alle hus her koster mellom 3,5-7 millioner kroner. Vi kan sikkert låne 1 million, men hva får vi for det... Ikke mye... 

Problemet er at vi kommer til å bli kastet ut, det er veldig sikkert, fordi huseier har dødd og huset skal selges. Vi leier her. De etterlatte vil ha mest mulig for huset, kan det virke som, og det skal ut på det åpne markedet. Snart. Takstmannen er rett rundt hjørnet. Jeg er så redd for at vi ender opp i en kommunal bolig sammen med narkomane og alkoholikere, for et familiemedlem av meg endte opp der (var enslig) og det var faktisk ganske fælt. Mye bråk, usikkerhet, dårlig plass osv. Vi har en relativt ryddig økonomi, det vil si vi har ingen kredittkortgjeld eller annen gjeld. Har ingen lån. Men vi har veldig lav inntekt og kun én av oss arbeider. Jeg skal prøve meg i arbeid, men er under utredning og ofte ganske syk. Føler alt er så usikkert, får et sug i magen hver gang jeg tenker på det. Dette plager meg endel. Hvordan gikk dere frem, dere som kan noe om det/har vært i samme situasjon som oss? 

Anonymkode: fdf6e...b54

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi sendte bare inn søknad om startlån til kommunen, så ble vi oppringt av en saksbehandler og avtalte møte. Ble guidet gjennom hele prosessen derfra, så det gikk veldig greit. :)

Vi har imidlertid bodd i kommunal bolig før, og det var helt vanlige tomannsboliger blant mange andre private boliger, så det var ikke sånn du beskriver. Disse var kun for barnefamilier. Kommunen hadde også egne mindre leiligheter/hybler for enslige og par uten barn, og der var det nok mer sånn. Kanskje det er sånn i din kommune også?

Anonymkode: 8ddd7...d09

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi sendte bare inn søknad om startlån til kommunen, så ble vi oppringt av en saksbehandler og avtalte møte. Ble guidet gjennom hele prosessen derfra, så det gikk veldig greit. :)

Vi har imidlertid bodd i kommunal bolig før, og det var helt vanlige tomannsboliger blant mange andre private boliger, så det var ikke sånn du beskriver. Disse var kun for barnefamilier. Kommunen hadde også egne mindre leiligheter/hybler for enslige og par uten barn, og der var det nok mer sånn. Kanskje det er sånn i din kommune også?

Anonymkode: 8ddd7...d09

Ok :) Ringte inn og håper de ringer tilbake, ellers måtte jeg ringe mandag. Vi må jo bare prøve... 

Jeg vet ikke helt, dette var ikke i min kommune. Men jeg vet at mange av de kommunale her er for narkomane.

Skrevet

Hvis du er for syk til å jobbe får du vel penger fra Nav?

Anonymkode: 9df6a...b99

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hvis du er for syk til å jobbe får du vel penger fra Nav?

Anonymkode: 9df6a...b99

Ja.

Skrevet

Undersøk også muligheter for å få startlån og låne evt resten av banken. Men da må dere være sikre på at det går greit å betjene lånene. 

Ellers er det også her slik at de har "hybelhus"/kollektiv som brukes som kommunale boliger til enslige uten barn. Men familier får egne boliger - leiligheter, rekkehus, etc. :) så det tror jeg nok ikke du trenger være redd for!

Anonymkode: 8a92e...5c8

Skrevet

Ikke alle kommunale boliger er junkis hus! Her jeg bor ( liten blokk) så er det noen kommunale boliger som barnefamilier bor i.

Men send en forespørsel til kommunen din.

Uansett så tror jeg ikke de kan si opp leieavtalen bare pga av salg, om dere leier leilighet i huset.

Skrevet

Jeg bor i rekkehus, på det mest barnevennlige stedet her i byen. Relativt dyrt å bo her, og i borettslaget her, er det 3 kommunale boliger, er det samme i nabo borettslaget og. Dette er da til familier, da det er rekkehus på ca 100 m2. Bor ingen narkomane her, bare barnefamilier.

Anonymkode: ed6c1...fe1

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Skal undersøke muligheten for huslån. Har samlet inntekt på:

28900 kr i måneden netto
34000 kr i måneden brutto

Det er inkludert barnetrygd. Jeg har tenkt på det lenge, lenge, lenge, men vet ikke hvor jeg starter, så har bare utsatt det! Men det går ikke mer. Prøvde for noen mnd siden å spørre kommunen via mail hvordan man får samtale angående startlån/husbanklån, men det hjalp ingenting. Men man må ha et møte med kommunen. Hvordan får jeg det, da? Hva sier jeg når jeg ringer rådhuset? "Hei, jeg vil ha et møte angående startlån i kommunen"? Alle hus her koster mellom 3,5-7 millioner kroner. Vi kan sikkert låne 1 million, men hva får vi for det... Ikke mye... 

Problemet er at vi kommer til å bli kastet ut, det er veldig sikkert, fordi huseier har dødd og huset skal selges. Vi leier her. De etterlatte vil ha mest mulig for huset, kan det virke som, og det skal ut på det åpne markedet. Snart. Takstmannen er rett rundt hjørnet. Jeg er så redd for at vi ender opp i en kommunal bolig sammen med narkomane og alkoholikere, for et familiemedlem av meg endte opp der (var enslig) og det var faktisk ganske fælt. Mye bråk, usikkerhet, dårlig plass osv. Vi har en relativt ryddig økonomi, det vil si vi har ingen kredittkortgjeld eller annen gjeld. Har ingen lån. Men vi har veldig lav inntekt og kun én av oss arbeider. Jeg skal prøve meg i arbeid, men er under utredning og ofte ganske syk. Føler alt er så usikkert, får et sug i magen hver gang jeg tenker på det. Dette plager meg endel. Hvordan gikk dere frem, dere som kan noe om det/har vært i samme situasjon som oss? 

De kan ikke kaste dere ut pga salg, leieboer skal følge huset

Anonymkode: 66aa1...ef1

Skrevet

Må dere ha enebolig?  Har dere ikke råd til lån til leilighet? 

Anonymkode: 10837...522

Skrevet

Det er ingen sterk rettighet. Gyldig oppsigelse er å bruke huset selv, oppussing etc. Det er ikke vanskelig å bli kvitt en leieboer. 

Hi gjør helt rett i å tenke at huset snart blir solgt og st de må starte jakten på en ny bolig. Startlån følger normalt de samme reglene som banken, dvs man må ha betjeningsevne, og sikkerhet. Det er derimot en god ting å søke lån, og kanskje kan kommunen tilby tilskudd eller annet. 

Dere kan kanskje også få statlig bostøtte, og også kommunal om de har det i din kommune. Det kan dere ga rett på både om dere leier (kommunalt/privat) eller eier. 

Det er jo spørsmål om det er lurt å eie når en har så sval likviditet? 

Hvor viktig er det å være i samme nabolag? Hva koster normalt leieobjekter i nabolaget. Er deg sannsynlig å hå bli der? 

Ut å søke bredt, finne et nytt hus/leilighet. Det er ikke slik at kommune-Norge står parat med boliger, det er ofte lange køer. Det er lurt å ta kontakt så snart som mulig. I siste liten kan dere nemlig ende opp på camping, det har en sett mange eksempler på før, også med barn. 

Det er også ulik kvalitet på kommunale boliger, og også nabolag. 

Så lenge vi ikke vet hvilken kommune dere bor i, markedet der, ditt behov er det vanskelig å si noe annet enn helt generelt. 

Ville også søkt om sosialt lån/stønad hos NAV til flytte utgifter, og depositum til ny bolig, om de kan ha alt klart, å slippe å styre med det etter bolig er funnet. 

Stå på, og masse lykke til. 

Anonymkode: 03d8d...065

Skrevet

Har du fast trygd fra Nav da? All fast inntekt kan regnes med i søknaden. Med 340.000,- i inntekt for dere voksne + 1 (?) barrn er veldig lite og dere får nok ikke lån. Bruk låneberegneren på www.husbanken.no og se hva du kommer fram til.

Anonymkode: 903c4...21e

Skrevet

Takk for svar.  Samlet inntekt brutto er vel lit over 400 000. Vi får se. Jeg har søkt så..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...