Gå til innhold

Noen som har leddgikt her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan du fortelle litt om hvor lenge du har hatt det, hvordan fikk du diagnosen og hvilken behandling får du?

Jeg skal utredes for leddgikt nå og jeg lurer på hva jeg kan vente meg..

Jeg setter stor pris på svar 😀

Anonymkode: eefdb...744

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk det i en alder av 13 år, barneleddgikt. Så det er for det meste de store leddene som er angrepet. Altså knær, albuer og ankler. Sliter også med nakke, skuldre og har fått ei hællvettes til kronisk bekkenløsning etter ett par svangerskap. 

Jeg våknet bare opp en morgen med ett kjempehovent ledd. Tok vel 2-3 år før jeg fikk diagnosen. Følte meg som ett utskudd på ungdomsskolen da jeg bestandig hadde vondt og gymlærer trodde jeg bløffet. 

Har prøvd flere medisiner og har nå en medisin jeg bruker ganske høy dose av men som holder det sånn halvveis i sjakk. Så innimellom må jeg ta kortisonsprøyter i ledd. Jeg kan ta en god del smertestillende om jeg ønsker, men det er sjelden. Har på en måte lært meg å leve med det. Trener 4-6 ganger i uken og der blir så mye bedre. Eller, jeg føler meg bedre da, freshere 😊

Nå kan nok ikke min leddgikt sammenlignes med din, men du må egentlig bare ta en dag av gangen. Aktivitet hjelper, for sitter jeg mye i ro stivner jeg totalt! 

Jeg tok røntgen og blodprøver mener jeg det var for å finne ut hva som feiler meg. Så lå jeg på sykehuset i 3-4 dager for å finne medisin. Det er så lenge siden, så jeg husker ikke helt. Men for min del var det en lang vei, tror mye er skjedd på 20 år. 

Ble bare rot her, men lykke til iallefall 😊 Det er nesten bedre å få diagnosen enn å ikke vite hva som feiler kroppen. 

Anonymkode: b8f74...1e6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...