Anonym bruker Skrevet 30. mars 2017 #1 Skrevet 30. mars 2017 På tide! http://www.vg.no/nyheter/innenriks/arbeidsliv/strammer-inn-ordningene-for-syke/a/23961556/ Anonymkode: dd635...a5a
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2017 #2 Skrevet 30. mars 2017 Det er allerede et krav om at man skal være arbeidsufør pga sykdom, skade eller lyte for å motta ytelsen, så at de presiserer det, er ingen innstramming. Også helt greit at de reduserer makstid fra fire til tre år, DERSOM de som fortsatt er syke etter tre år (evt pluss to år) da får uføretrygd. Dersom det ender opp med at mennesker som fortsatt er for syke til å jobbe blir stående uten noen ytelse og må over på sosialstønad, er det en katastrofe. Det hjelper faktisk ikke å garantere jobb hvis man er for syk til å jobbe. Virker som om mange ikke skjønner det. Selv har jeg vært for syk til å jobbe i tolv år (fysisk, kronisk sykdom) og jeg gikk i nesten ti år på midlertidige ytelser (Aap, rehab.penger, attføring) før jeg ble ufør, fordi jeg var "for ung" til å bli ufør. Lurer veldig på hva de skal gjøre med slike som meg nå. Gi uføretrygd etter 3+2 år eller skyve dem over på sosialstøtte? Anonymkode: df2ab...576
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2017 #3 Skrevet 30. mars 2017 Nå må vel Hønehjørnets flertall av medlemmer søke jobb 😂 Men fra spøk til alvor. Det er på høy tid å få strammet litt inn og luket ut alle latsekkene som ikke kan jobbe på grunn av "psyken". Det er altfor lett og altfor mange friske unge som dingler på aap fremfor å ta fatt på livet. Synd for de virkelig syke her, det er igjen dem som blir taperne pga en gruppe lurendreiere. Anonymkode: 4d5f9...2e2
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2017 #4 Skrevet 30. mars 2017 Karensperiode på 12 mnd høres litt ut som ris til egen bak. Noe av det som gjør det ekstra vanskelig å komme tilbake i jobb er at man ikke kan bli sykemeldt igjen på 26 uker og at man kan risikere å bli frisk nok til å jobbe noe, men ikke nok til å leve av. Hvis man i tillegg skal ha karenstid på aap, så blir det rett og slett kjempeskummelt å prøve seg i jobb igjen.. Anonymkode: 188d9...0f3
Mumua Skrevet 30. mars 2017 #5 Skrevet 30. mars 2017 Dette kan slå alle veier, en innstramming er absolutt nødvendig men jeg tror de vil få flere problemer av dette. Fks min situasjon, har vært 6 år på AAP nå, de 4 første var jeg altfor syk til noe som helst, men pga mye og god behandling ble jeg sakte men sikkert bedre. Så har jeg begynt omskolering via AAP, men det vil ta litt lenger tid enn normert pga sykdom. Om ca 2 år vil jeg nok klare å jobbe 50% og bli 50% ufør om ikke det dukker opp en mirakuløs medisin. Hvis de da hadde hatt en makstid på 5 år for meg ville jeg blitt 100% ufør, og det er jo bortkastet når jeg kan klare å jobbe 50% og har 35 yrkesaktive år foran meg.
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2017 #6 Skrevet 30. mars 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Karensperiode på 12 mnd høres litt ut som ris til egen bak. Noe av det som gjør det ekstra vanskelig å komme tilbake i jobb er at man ikke kan bli sykemeldt igjen på 26 uker og at man kan risikere å bli frisk nok til å jobbe noe, men ikke nok til å leve av. Hvis man i tillegg skal ha karenstid på aap, så blir det rett og slett kjempeskummelt å prøve seg i jobb igjen.. Anonymkode: 188d9...0f3 Ser for meg at det da er tryggere å bare bli på AAP til man er helt frisk,og det er vel ikke det som er meningen. Kan ikke se at det kan komme noe positivt ut av forslaget om karenstid på 12 måneder, kan ikke skjønne at det skal føre flere ut i jobb Anonymkode: bb10b...09a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå