Anonym bruker Skrevet 29. mars 2017 #1 Skrevet 29. mars 2017 Minstekravet burde vært mastergrad. Jeg har vært mye i kontakt med sykepleiere, og hørt mye fra folk som har vært i kontakt med sykepleiere og det er én ting som går igjen: De er inkompetente. De kan ikke faget sitt. Jeg har mange ganger sett sykepleiere (ikke studenter) få opplæring i jobben sin foran en nervøs pasient. De har ikke visst hvordan de tar blodprøver, hvordan de behersker en maskin eller annet. Slikt de faktisk skal kunne fra før av. Sykepleierutdanningen idag er omtrent på linje med renholdsarbeidere og lastebilsjåfører; det kreves lite av deg for å bli det. JA til høyere, og lengre utdanning, før de lar folk slippe til for å redde menneskeliv! Anonymkode: 2911a...870
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2017 #2 Skrevet 29. mars 2017 Inkompetente i forhold til hva? Anonymkode: ebdff...c37
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2017 #3 Skrevet 29. mars 2017 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Minstekravet burde vært mastergrad. Jeg har vært mye i kontakt med sykepleiere, og hørt mye fra folk som har vært i kontakt med sykepleiere og det er én ting som går igjen: De er inkompetente. De kan ikke faget sitt. Jeg har mange ganger sett sykepleiere (ikke studenter) få opplæring i jobben sin foran en nervøs pasient. De har ikke visst hvordan de tar blodprøver, hvordan de behersker en maskin eller annet. Slikt de faktisk skal kunne fra før av. Sykepleierutdanningen idag er omtrent på linje med renholdsarbeidere og lastebilsjåfører; det kreves lite av deg for å bli det. JA til høyere, og lengre utdanning, før de lar folk slippe til for å redde menneskeliv! Anonymkode: 2911a...870 Om en sykepleier ikke kan ta blodprøve (jeg har tatt mye blodprøver og ALDRI hørt om tilfelle), så er han/hun mest sannsynlig ikke sykepleier 😉 Og 2 ekstra år for å lære seg å ta blodprøve, seriøst? En maskin lærer man seg ikke å bruke på en utdanning, det lærer man når man begynner å jobbe. En sykepleier er mer enn å dele ut medisiner, ta blodprøver og trykke på en maskin. Er du en utlært sjåfør f.eks? Anonymkode: e7df4...7a1
Elsker livet Skrevet 29. mars 2017 #4 Skrevet 29. mars 2017 Skal en sykepleier kunne "alt" etter endt studie ville det krevd enormt mange år med praksis både her og der. Vi har verken råd eller ressurser til å utdanne og betale for den praksisen. Den praksisen som er relevant i forhold til arbeidsplassen må tas mens vedkommende er i jobb. Det er mangel nok på sykepleiere fra før av.
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2017 #5 Skrevet 29. mars 2017 51 minutter siden, Anonym bruker skrev: Minstekravet burde vært mastergrad. Jeg har vært mye i kontakt med sykepleiere, og hørt mye fra folk som har vært i kontakt med sykepleiere og det er én ting som går igjen: De er inkompetente. De kan ikke faget sitt. Jeg har mange ganger sett sykepleiere (ikke studenter) få opplæring i jobben sin foran en nervøs pasient. De har ikke visst hvordan de tar blodprøver, hvordan de behersker en maskin eller annet. Slikt de faktisk skal kunne fra før av. Sykepleierutdanningen idag er omtrent på linje med renholdsarbeidere og lastebilsjåfører; det kreves lite av deg for å bli det. JA til høyere, og lengre utdanning, før de lar folk slippe til for å redde menneskeliv! Anonymkode: 2911a...870 Fortell meg hvilken yrker som som er ferdig utlært når de er ferdig utdannet? Jeg kommer ikke på noen. Anonymkode: fdfe6...044
Annanym Skrevet 29. mars 2017 #6 Skrevet 29. mars 2017 En sykepleier er en bred tilttel, med utallige muligheter. En nyansatt sykepleier MÅ få opplæring i akkurat den stillingen vedkommende er ansatt i. Slik er det jo også i alle andre yrker og jobber. Opplæring er HELT normalt, og normen i arbeidslivet. De fleste (faktisk alle, når jeg tenker meg om!) sykepleierne jeg kjenner, har tatt videreutdanning etter noen år i yrkeslivet. Ei er blitt jordmor, ei anestesisykepleier, en innen rehabilitering, ei innen kreft. Det er også helt normalt. Da har en gjerne fem års utdannelse totalt. Til luselønn... Til alle sykepleiere: Dere gjør en fantastisk jobb!!
soleia Skrevet 29. mars 2017 #7 Skrevet 29. mars 2017 Helsevesenet er vorte så spesialisert etter kvart, at det er umogleg å nå over alle prosedyrar og ein mangfoldig maskinpark i grunnutdanninga. Difor må ein få opplæring og sertifisering når ein byrjar på ein ny arbeidsplass. Dersom ein tek vidareutdanning (der nokre er på masternivå) så vil ein god del av slik opplæring bli gitt i praksisperiodar under utdanninga, men altså med ein pasient tilstades. Når vi gjev opplæring i bruk av maskiner, så er det jo ein til stades som kan det, så eg får i grunn ikkje inntrykk av at pasienten vert ekstra nervøs av det. Ellers var eg ikkje klar over at lastebilsjåførar og reinhaldsarbeidarar har tre års høgskuleutdanning, så det var jo interessant!
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2017 #8 Skrevet 29. mars 2017 Tror du det er realistisk at jeg skal kunne alle typer maskiner og apparater som finnes fordi jeg er sykepleier? For å sette det på spissen er jeg sykepleier, ikke maskinoperatør. Jeg har ikke kapasitet til å kunne alle de ulike smertepumpene som finnes, intravenøspumpene, pustestøttemaskinene, hostemaskinene. Det er er mangfold der ute. I tillegg skal jeg gå rundt som en felleskatalog, det forventes at jeg skal tolke EKG, MR-bilder, CT-bilder (ja, særlig😏), tømme søppel, vaske senger, rydde, kokkelere, stelle sår og linne bein. Jeg kan i noen tilfeller lukte hvilken type diaré en pasient har, om vedkommende har en urinveisinfeksjon. Ja, for ikke å glemme å trille piller. Jeg skal kommunisere med kommunen, fysioterapeuten, legen, ernæringsfysiolog, prest, pasient, pårørende, mennesker som var innlagt hos oss for 3 år siden ringer og spør hva de skal gjøre nå. Jeg skal huske pasienter jeg møtte i fjor sommer, og som av og til blir skuffet fordi jeg ikke kjenner dem igjen. Jeg er med og redder liv. Det meste av det jeg kan, bortsett fra det grunnleggende, har jeg lært i arbeidslivet. Det nytter ikke at jeg kan pumpene de bruker på ahus, dersom jeg bytter jobb til UNN, for der har de kanskje en helt annen type pumpe. Sikkert et svar utenom tema, men jeg er frustrert. Anonymkode: 0a8b5...d7d
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2017 #9 Skrevet 29. mars 2017 Jeg er intensivsykepleier. Vi kan "maskinene" bedre enn legene. De kan ikke starte en infusjonspumpe eller stille inn en bipap. Ei heller suge i en track eller bruke en hostemaskin ( med mindre de er anestesileger.) De burde kanskje hatt noen år til på skolebenken de også, da!? Anonymkode: d1d91...c61
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2017 #10 Skrevet 29. mars 2017 Dette var et utrolig kunnskapsløst innlegg. Faktisk direkte pinlig å lese. Anonymkode: 39fef...ead
Hjertefru Skrevet 29. mars 2017 #11 Skrevet 29. mars 2017 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Om en sykepleier ikke kan ta blodprøve (jeg har tatt mye blodprøver og ALDRI hørt om tilfelle), så er han/hun mest sannsynlig ikke sykepleier 😉 Og 2 ekstra år for å lære seg å ta blodprøve, seriøst? En maskin lærer man seg ikke å bruke på en utdanning, det lærer man når man begynner å jobbe. En sykepleier er mer enn å dele ut medisiner, ta blodprøver og trykke på en maskin. Er du en utlært sjåfør f.eks? Anonymkode: e7df4...7a1 Det er faktisk ikke usannsynlig at en sykepleier ikke kan å ta blodprøver. Da jeg ble utdannet for 30 år siden var ikke dette en del av pensum. Vi lærte å legge pvk, altså venflon, mens blodprøvetaking ble ansett som bioingeniørens oppgave. Nå tar jeg rett som det er blodprøver, jobber i kommunehelsetjenesten. Ellers signerer jeg Elsker Livet. Det er umulig å få med seg alle prosedyrer uansett hvor mange år utdannelsen ev blir utvidet til. Å gjøre sykepleierutdanningen til master er iallfall ikke veien å gå. Da blir den enda mer teoretisk...
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2017 #12 Skrevet 31. mars 2017 På 29. mars 2017 den 23.05, Anonym bruker skrev: Dette var et utrolig kunnskapsløst innlegg. Faktisk direkte pinlig å lese. Anonymkode: 39fef...ead Enig. Minner meg om den andre tråden, om at barnehagelærerne burde gå to år mer på skole for å lære seg hva slags dress og lue barna bør ha på seg i hvilket vær... Anonymkode: bb8ba...c65
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2017 #13 Skrevet 31. mars 2017 På 29.3.2017 den 23.02, Anonym bruker skrev: Jeg er intensivsykepleier. Vi kan "maskinene" bedre enn legene. De kan ikke starte en infusjonspumpe eller stille inn en bipap. Ei heller suge i en track eller bruke en hostemaskin ( med mindre de er anestesileger.) De burde kanskje hatt noen år til på skolebenken de også, da!? Anonymkode: d1d91...c61 Det er ikke legenes jobb. Vet du ikke det!???? Anonymkode: 2911a...870
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2017 #14 Skrevet 31. mars 2017 På 29.3.2017 den 23.05, Anonym bruker skrev: Dette var et utrolig kunnskapsløst innlegg. Faktisk direkte pinlig å lese. Anonymkode: 39fef...ead Du har ikke noe svar, fordi du vet at jeg har rett, så du kommer med personangrep. Motbydelig Anonymkode: 2911a...870
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2017 #15 Skrevet 31. mars 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Du har ikke noe svar, fordi du vet at jeg har rett, så du kommer med personangrep. Motbydelig Anonymkode: 2911a...870 Men det stemmer jo ikke. Du tar så grandiost feil at selv jeg (som ikke er sykepleier) ser hvor kunnskapsløs du er. At det er pinlig å lese er slett ikke et personangrep. Det er en saksopplysning om hvordan hun selv føler det når hun ser andre (deg) trampe så grundig i spinaten. Anonymkode: bb8ba...c65
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2017 #16 Skrevet 31. mars 2017 Ser ut som du får reaksjonane du vil ha HI! Trollolloll 😅 Anonymkode: 6ef2c...9e7
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2017 #17 Skrevet 31. mars 2017 På 29.3.2017 den 19.48, Anonym bruker skrev: Minstekravet burde vært mastergrad. Jeg har vært mye i kontakt med sykepleiere, og hørt mye fra folk som har vært i kontakt med sykepleiere og det er én ting som går igjen: De er inkompetente. De kan ikke faget sitt. Jeg har mange ganger sett sykepleiere (ikke studenter) få opplæring i jobben sin foran en nervøs pasient. De har ikke visst hvordan de tar blodprøver, hvordan de behersker en maskin eller annet. Slikt de faktisk skal kunne fra før av. Sykepleierutdanningen idag er omtrent på linje med renholdsarbeidere og lastebilsjåfører; det kreves lite av deg for å bli det. JA til høyere, og lengre utdanning, før de lar folk slippe til for å redde menneskeliv! Anonymkode: 2911a...870 Jøss, det er ikke min opplevelse. Jeg er lege og har jobber med mange dyktige og kompetente sykepleiere. Selvfølgelig er ikke alle like flinke (men det gjelder vel alle yrkesgrupper), men de fleste er mer enn gode nok og noen er rett og slett fantastiske. Anonymkode: 24b0e...af9
Eliseflisa Skrevet 31. mars 2017 #18 Skrevet 31. mars 2017 En mastergrad er ikke noe stort innen helsevesen/sykepleier.... En videreutdanning ja, men ikke mastergraden i seg selv. Det blir ikke lønnet ekstra for det engang, på sykehus. Det er fordi det ikke er noe konkret teori i masterdelen på studiet. Du lager egen forskning, og krymper inn teori i din egen oppgave. Altså begrenset NY teori. Vet du egentlig hva en master er? Det at sykepleiere tar blodprøver er ganske nytt i undervisningen. Tipper ca 5 år, hvertfall i Fredrikstad. På sykehuset her i byen hadde de egne bioingeniører (?) som kom å tok blodprøver. På det nye sykehuset, Kalnes, er det sykepleiere selv som tar dette. De som har jobbet lenge som sykepleier, de må på egne kurs.
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2017 #19 Skrevet 31. mars 2017 https://www.dagensmedisin.no/artikler/2017/02/12/sykepleierutdanningen-15-prosent-handler-om-menneskekroppen/ En start er å fokusere utdanningen bedre. Det varierer veldig fra sted til sted, men når sykepleierstudenter kommer i praksis og kan fortelle om en undervisning hvor basalfagene blir nedprioritert fremfor å skrive oppgaver som sykepleiens historie, da blir jeg litt skremt. Anonymkode: 8c888...ece
aanonym Skrevet 31. mars 2017 #20 Skrevet 31. mars 2017 https://uit.no/utdanning/program?p_document_id=327451
3 i april Skrevet 31. mars 2017 #21 Skrevet 31. mars 2017 Når jeg har blitt tatt blodprøver av er det stort sett bioingeniører som har tatt de, har jeg tatt de på legekontor er det helsesekretæren som har gjort det.
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2017 #22 Skrevet 31. mars 2017 Hva er det sykepleiere trenger å lære seg? Deres jobb er jo bare å gjøre som legen sier. Anonymkode: b380c...2e0
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2017 #23 Skrevet 31. mars 2017 Om en sykepleier skal ha 5+ år, hvor mye tenker du en lege skal ha da....? Eller tenker du at alle likegodt bør være leger? Og tenker du at vi trenger større mangel på sykepleiere? For jeg kan love deg at ikke FLERE kommer til å søke sykepleien om det tar 5-6-7 år å bli det. Og hva med lønn? Om hver sykepleier skal ha lønn på master eller høyere nivå vil det være svinedyrt å ansette sykepleiere. Det som vil skje i praksis da er at institusjonene vil ansette færre sykepleiere og enda flere fagarbeidere. Synes du det er bedre? Tenker du kvaliteten blir bedre da? Anonymkode: 39cf3...2e5
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2017 #24 Skrevet 31. mars 2017 Hvorfor gidde å uttale seg om noe du tydelig ikke har innblikk i HI? Anonymkode: 15070...7d5
Elsker livet Skrevet 31. mars 2017 #25 Skrevet 31. mars 2017 55 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hva er det sykepleiere trenger å lære seg? Deres jobb er jo bare å gjøre som legen sier. Anonymkode: b380c...2e0 De fleste stedene sykepleiere jobber er det ingen lege som står over dem og sier hva de skal gjøre. Faktisk tror jeg ikke det finnes noe sted. Sykepleierne må finne ut helt selv hvilke behov pasientene har. Skulle vi bare gjort det leger ga instrukser om hadde vi hatt en enkel jobb.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå