Sommerfeeling Skrevet 29. mars 2017 #1 Skrevet 29. mars 2017 Hvis barnet har vært utredet for bl.a. ADHD, også er konklusjonen at barnet har ikke ADHD. Har det da noe for seg å ta testen en gang til? Nå er barnet 16 år og har på ny blitt innmeldt i bup, denne gang via skolen og uten påvirkning fra mor og far. Skolen vil at barnet skal utredes for ADHD, men barnet har ikke fortalt at dette har blitt gjort før, med negativt resultat. Nå lurer jeg på om jeg skal gi beskjed om at utredningen kan avlyses.
Merdee Skrevet 29. mars 2017 #2 Skrevet 29. mars 2017 18 minutter siden, Sommerfeeling skrev: Hvis barnet har vært utredet for bl.a. ADHD, også er konklusjonen at barnet har ikke ADHD. Har det da noe for seg å ta testen en gang til? Nå er barnet 16 år og har på ny blitt innmeldt i bup, denne gang via skolen og uten påvirkning fra mor og far. Skolen vil at barnet skal utredes for ADHD, men barnet har ikke fortalt at dette har blitt gjort før, med negativt resultat. Nå lurer jeg på om jeg skal gi beskjed om at utredningen kan avlyses. Du bør fortelle at dette har blitt gjort før, og at det ikke ble funnet klare indikasjoner den gang. Men dersom ungdommen sliter såpass at skolen også henviser, så antar jeg at det trengs, og da ville jeg nok ha gått gjennom en ny utredning og bedt dem om å gjøre denne bredere (ikke bare se på ADHD).
Sommerfeeling Skrevet 29. mars 2017 Forfatter #3 Skrevet 29. mars 2017 Forrige test ble gjort på sykehuset, en grundig utredning, med kartlegging av sykdom i familien, tråder festet til hodet (husker ikke hva det heter), utredning for autisme, ADHD mm, men de fant ingenting. Barnet har generelle lærevansker og ikke noe mer, sier sykehuset. Ja, jeg tror jeg gir beskjed til skolen om at dette er gjort før.
Merdee Skrevet 29. mars 2017 #4 Skrevet 29. mars 2017 9 minutter siden, Sommerfeeling skrev: Forrige test ble gjort på sykehuset, en grundig utredning, med kartlegging av sykdom i familien, tråder festet til hodet (husker ikke hva det heter), utredning for autisme, ADHD mm, men de fant ingenting. Barnet har generelle lærevansker og ikke noe mer, sier sykehuset. Ja, jeg tror jeg gir beskjed til skolen om at dette er gjort før. Hvis der mange år siden, så tenker jeg at det ikke kan skade å gjøre det på nytt. Tilleggssymptomer som gir et klarere bilde av ungdommens vansker kan ha dukket opp underveis, men andre symptomer igjen kan ha forsvunnet, og enkelte andre diagnoser som kan likne stilles tidligst i tenårene, etter det jeg har lest, av etiske hensyn. Er det konsentrasjon- og lærevansker som er skolens begrunnelse for henvisning, eller noe annet?
Sommerfeeling Skrevet 29. mars 2017 Forfatter #5 Skrevet 29. mars 2017 Denne utredningen er 2 år gammel, dvs. det er ikke lenge siden. Ja, tiden har gått og jeg har ikke lenger et barn i huset, men en ungdom. Henvisningen fra ungdomsskolen var pga. konsentrasjon og lærevansker. Hva som nå ligger til grunn for henvsiningen, vet jeg ikke. Jeg har fått veldig lite informasjon, men jeg synes ting har endret seg litt. Jeg synes jeg har et barn/ ungdom som forstår mer av verden og sine egne problemer. Hun er på enkelte områder veldig voksen, på andre områder mer et barn. Samtidig virker hun mer deprimert enn tidligere. Hun sier at hun har gitt opp. Det eneste som har endret seg, er humøret, synes jeg. Hun virker trist.
Merdee Skrevet 29. mars 2017 #6 Skrevet 29. mars 2017 (endret) 3 timer siden, Sommerfeeling skrev: Denne utredningen er 2 år gammel, dvs. det er ikke lenge siden. Ja, tiden har gått og jeg har ikke lenger et barn i huset, men en ungdom. Henvisningen fra ungdomsskolen var pga. konsentrasjon og lærevansker. Hva som nå ligger til grunn for henvsiningen, vet jeg ikke. Jeg har fått veldig lite informasjon, men jeg synes ting har endret seg litt. Jeg synes jeg har et barn/ ungdom som forstår mer av verden og sine egne problemer. Hun er på enkelte områder veldig voksen, på andre områder mer et barn. Samtidig virker hun mer deprimert enn tidligere. Hun sier at hun har gitt opp. Det eneste som har endret seg, er humøret, synes jeg. Hun virker trist. Da hadde jeg sagt til skolen at hun allerede er utredet for dette, og at de har utelukket det. Men dersom hun virker trist eller deprimert, så hadde jeg tatt opp dette, og sagt at det hun kanskje kunne behøve var samtaler med noen som lyttet, og eventuelt kunne diagnostisere og behandle dersom det virket som om det var behov for det. Endret 29. mars 2017 av Winterlady.
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2017 #7 Skrevet 29. mars 2017 Jeg tenker barnet ditt trenger positiv oppbygging, tilpasset undervisning, god kvalitet på spesialundervisningen. Kjenne på mestringsfølelse og aksept. Ikke en diagnose. Det er så ymse det de ulike kommuner tilbyr. Det varierer fra klasse til klasse, skole til skole og kommune til kommune. Jeg vil også gjette meg til at der er en sosial bit som mangler i hennes liv også? Kanskje til og med mobbing, latterliggjøring og utestenging? Barn med generelle lærevansker har ikke alltid IQ nok til å hevde seg sosialt, og er lette offer. Du har en tenåring med lav IQ (generellelærevsnsker) som er i ferd med å bli deprimert. Det er en temmelig kritisk situasjon. Skolen må inn med full tyngde, eller skiftes ut. Lykke til. En ADHD diagnose vil neppe løse noe. Har en kusine i en slik situasjon. Hun har vanskelig for å akseptere at hun ikke er "flink", hun er ensom. Anonymkode: 6224d...4fb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå