Anonym bruker Skrevet 28. mars 2017 #1 Skrevet 28. mars 2017 Jeg ønsker meg en liten hund (sånn 3-10 kg). Men må ha en allergivennlig en. Mannen tør ikke fordi han er redd for at det "blir for mye", men har hatt hund og småbarn før. Men den hunden er død nå. Savner hund sååååååå fælt. Ja, det er mye jobb, særlig med valp. Men jeg kjenner bare et intenst savn. Føler meg ikke som meg selv, trenger en venn som kan være med meg "overalt", ut på tur osv. Yngste har begynt i barnehagen for et halvt år siden (og er da halvannet år) og savner en å dulle litt med igjen. Er sykemeldt så er mye ensom. Men han stiller seg på bakbeina, mannen altså. Og sier NEI. Han vil ikke ha hund nå. Kanskje hvis vi flytter, men det får vi ikke gjort siden vi sitter fast her vi bor nå. Han har rett i at et er mye som bør på plass, men jeg tenker samtidig at det å leie leilighet ikke hindrer oss i å ha en liten hund uansett. Har to barn på under 5 år. Så nok å drive med, men likevel, så savner jeg en hund. Å kunne ta seg en kveldstur alene med hunden. Å kjøpe søte seler, og godbiter, og trene med hunden. Å kunne møte hundefolk på veien og bable litt. Føle at det er vits i å gå den turen i skauen, fordi man har med hunden. Jeg går ikke særlig mye alene. Men han nekter, som sagt. Er redd for at det blir for mye for oss med valp og to små barn. Det er nogenlunde realistisk, men samtidig har vi hatt hund før imens vi har hatt barn. Da hadde vi bare 1 barn, men likevel. Prøvde en hund i fjor, for 1 år siden, den var snill og søt. Men knurret mot (den gang) babyen min så turte ikke å ha den. Tok ikke sjansen. Etter det fikk mannen skrekken. Blir noe annet med valp, tenker jeg, som vokser opp med oss og barn. Jeg har mye kunnskap om grensesetting i forhold til barna, og det er i min interesse at hunden er trygg og ikke blir plaget så ikke den biter. Så det er noe jeg hadde tatt på alvor. Men huff.. vet ikke hva jeg ville med innlegget, føler meg bare ensom og trist. Særlig nå som jeg er i en trist periode i livet. FØler meg ensom. Anonymkode: baf91...7d8
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2017 #2 Skrevet 28. mars 2017 Kan du ikke annonsere på Finn.no/hunder/gis bort at du kan passe hund? Hvis mannen ikke vil kan du jo ikke tvinge ham. Anonymkode: 5b197...f53
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2017 #3 Skrevet 28. mars 2017 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Kan du ikke annonsere på Finn.no/hunder/gis bort at du kan passe hund? Hvis mannen ikke vil kan du jo ikke tvinge ham. Anonymkode: 5b197...f53 Har ingen interesse av å passe en hund. Tanken er å ha en hjemme hos meg, der jeg står fritt til å ta den med på turer, hytteturer osv Nei, han trenger jo ikke å ha hund.. det blir jo jeg som har hund. Akkurat som han påtvinger meg de 5792 bøkene sine som tar opp hele stua. Og bedrollerne. Og kjelleren. Man må gi og ta litt, så føler at jeg på en slags måte har litt rett til å ha hund når jeg ønsker meg det. Det skjønner ikke han, da. Selv om han får alt han vil ha. Anonymkode: baf91...7d8
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2017 #4 Skrevet 28. mars 2017 Dere kan passe min supersøte, snille, tøysete, kosete, rare, allergivennligige, ikke-mye-jobb-med hund på 5.5 kilo. Da kommer han til å innse at man ikke kan leve et helt fullverdig liv uten hund Anonymkode: b2ad5...f91
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2017 #5 Skrevet 28. mars 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Har ingen interesse av å passe en hund. Tanken er å ha en hjemme hos meg, der jeg står fritt til å ta den med på turer, hytteturer osv Nei, han trenger jo ikke å ha hund.. det blir jo jeg som har hund. Akkurat som han påtvinger meg de 5792 bøkene sine som tar opp hele stua. Og bedrollerne. Og kjelleren. Man må gi og ta litt, så føler at jeg på en slags måte har litt rett til å ha hund når jeg ønsker meg det. Det skjønner ikke han, da. Selv om han får alt han vil ha. Anonymkode: baf91...7d8 Hele husholdningen har hund. Hund er kostbart i innkjøp og kostbart underveis, den er også dimensjonerende for hva dere kan og ikke kan gjøre. Anonymkode: 5b197...f53
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2017 #6 Skrevet 28. mars 2017 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Dere kan passe min supersøte, snille, tøysete, kosete, rare, allergivennligige, ikke-mye-jobb-med hund på 5.5 kilo. Da kommer han til å innse at man ikke kan leve et helt fullverdig liv uten hund Anonymkode: b2ad5...f91 Han elsker hunder. Han blir glad i dyrene. Men han innser ikke at han egentlig vil ha hund hehe Hva slags hund har du? Anonymkode: baf91...7d8
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2017 #7 Skrevet 28. mars 2017 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hele husholdningen har hund. Hund er kostbart i innkjøp og kostbart underveis, den er også dimensjonerende for hva dere kan og ikke kan gjøre. Anonymkode: 5b197...f53 Ja. Men det er bøkene hans og. Jeg kan f.eks ikke ha vintertøyet til ungene noe sted, fordi det er bøker der. Og jeg kan ikke ta på bøkene hans, eller flytte dem, for da kan de bli ødelagte. Så det er mye mer enn hund som jeg finner meg i. Det å ha barn i seg selv bestemmer jo hva man må gjøre hele året, det også. Vi er uansett ikke de som reiser noe særlig..Han får aldri ferie i fellesferien fordi arb.giveren overkjører ham uansett så vi får ikke brukt ferien til sydenturer eller annen luksus Blir en helg på hytta. Anonymkode: baf91...7d8
Mostly Harmless Skrevet 28. mars 2017 #8 Skrevet 28. mars 2017 (endret) Jeg tenker motivasjonen din er litt på avveie. En hund er ikke primært et middel mot ensomhet og en motivasjonsfaktor for aktivitet. Egentlig bør du etablere en god turrutine på egen hånd, finne mening i din egen tilværelse på egen hånd, og så kan hunden komme som et ekstra tilskudd. Yngste barnet ditt er ganske lite. Er det et alternativ for deg å ha ham/henne mer hjemme og gjøre noen av aktivitetene du savner sammen med barnet? Skal dere ha hund, må dere nesten være enige. Så får du heller diskutere om mannen kan leie lager til litteraturen sin, dersom den fortrenger plass dere trenger til barnas klær. Endret 28. mars 2017 av Mostly Harmless
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2017 #9 Skrevet 28. mars 2017 7 minutter siden, Mostly Harmless skrev: Jeg tenker motivasjonen din er litt på avveie. En hund er ikke primært et middel mot ensomhet og en motivasjonsfaktor for aktivitet. Egentlig bør du etablere en god turrutine på egen hånd, finne mening i din egen tilværelse på egen hånd, og så kan hunden komme som et ekstra tilskudd. Yngste barnet ditt er ganske lite. Er det et alternativ for deg å ha ham/henne mer hjemme og gjøre noen av aktivitetene du savner sammen med barnet? Skal dere ha hund, må dere nesten være enige. Så får du heller diskutere om mannen kan leie lager til litteraturen sin, dersom den fortrenger plass dere trenger til barnas klær. Jo, for meg er en hund primært nettopp det. Jeg har hatt hund i mange år før, så vet nøyaktig hva det går ut på, og hva jeg ønsker med et hundehold. Jeg går mye tur, men jeg liker det ikke, gjør det fordi jeg må holde meg i aktivitet. Likte det bedre for et par år siden når hunden kunne være med. Det ga en mening med å traske rundt, og man måtte ut. Nå sitter jeg mer inne enn før. Nei, jeg kan ikke gjøre aktivitetene jeg savner med barnet mitt. Det er ingen gode turstier her som "tillater" barnevogn, og hn klarer ikke å gå 8 kilometer i strekk. Dessuten er det ikke så givende å trene blodspor og lydighetstrening med en 1,5-åring Det er noe med konsentrasjonen liksom... virker ikke så ivrig når jeg lokker med pølsebiten. Anonymkode: baf91...7d8
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2017 #10 Skrevet 28. mars 2017 Du står ikke fritt til å ta med deg hunden på tur. Du er tvunget til å gå tur med hunden 3 ganger om dagen, uansett Vær og form. Anonymkode: 06378...eb2
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2017 #11 Skrevet 28. mars 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Du står ikke fritt til å ta med deg hunden på tur. Du er tvunget til å gå tur med hunden 3 ganger om dagen, uansett Vær og form. Anonymkode: 06378...eb2 Oi.. det visste jeg ikke. Har bare hatt hund i 15 år Fikk ikke med meg det underveis. Og jeg som trodde jeg kunne det meste om hundehold. Ser ut til at jeg må lese meg opp på nytt. Trodde hunden bare måtte luftes når det passet meg, jeg. Anonymkode: baf91...7d8
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2017 #12 Skrevet 28. mars 2017 16 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du står ikke fritt til å ta med deg hunden på tur. Du er tvunget til å gå tur med hunden 3 ganger om dagen, uansett Vær og form. Anonymkode: 06378...eb2 Hvor står den tvangen nedfelt? Jeg har hatt hund I 40 år og enda har ingen av de hundene fått 3 turer hver dag. På morgenen slippes hundene ut I hagen, og de er der og lufter seg en halvtimes tid. Det samme skjer når jeg kommer hjem fra jobb, før jeg på kvelden går en lang tur med hunden. Jeg har enda til gode å ha en frustrert hund da den bruker hjernen sin ute I hagen, og får sin mosjonstur hver dag, mao både fysisk og psykisk stimuli hver dag. Anonymkode: bf005...57a
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2017 #13 Skrevet 28. mars 2017 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvor står den tvangen nedfelt? Jeg har hatt hund I 40 år og enda har ingen av de hundene fått 3 turer hver dag. På morgenen slippes hundene ut I hagen, og de er der og lufter seg en halvtimes tid. Det samme skjer når jeg kommer hjem fra jobb, før jeg på kvelden går en lang tur med hunden. Jeg har enda til gode å ha en frustrert hund da den bruker hjernen sin ute I hagen, og får sin mosjonstur hver dag, mao både fysisk og psykisk stimuli hver dag. Anonymkode: bf005...57a Mattilsynet har laget regler om det. Men tror ikke de følger opp Anonymkode: baf91...7d8
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2017 #14 Skrevet 28. mars 2017 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Mattilsynet har laget regler om det. Men tror ikke de følger opp Anonymkode: baf91...7d8 Det mattilsynet sier er at en hund skal minimum luftes 3 ganger hver dag slik at den har mulighet til å få gjort fra seg, samt at den skal ha noe mosjon hver dag men at det kommer ann på rase og individer. Det står ingen steder at man må ut på skikkelige turer 3 ganger om dagen. Anonymkode: bf005...57a
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2017 #15 Skrevet 28. mars 2017 Du er sykmeldt, med et barn på 1 1/2 år, bor i leid leilighet (ikke hage), i et område iten turstier der du kan ta med vogn og med en mann som ikke vil ha hund. Hvordan har du tenkt å få gitt hunden det den trenger? Du er heldig om huseier tillater hundehold til og med. Anonymkode: 06378...eb2
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2017 #16 Skrevet 28. mars 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Du er sykmeldt, med et barn på 1 1/2 år, bor i leid leilighet (ikke hage), i et område iten turstier der du kan ta med vogn og med en mann som ikke vil ha hund. Hvordan har du tenkt å få gitt hunden det den trenger? Du er heldig om huseier tillater hundehold til og med. Anonymkode: 06378...eb2 ikke hage? Jeg har 3 mål med hage! Det finnes ingen huseier som bestemmer. Vi leier et hus, og kan gjøre nøyaktig hva vi vil inne og ute Anonymkode: baf91...7d8
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2017 #17 Skrevet 28. mars 2017 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det mattilsynet sier er at en hund skal minimum luftes 3 ganger hver dag slik at den har mulighet til å få gjort fra seg, samt at den skal ha noe mosjon hver dag men at det kommer ann på rase og individer. Det står ingen steder at man må ut på skikkelige turer 3 ganger om dagen. Anonymkode: bf005...57a Nei, men da er det jo greit. Mye verre at folk kjøper prior kylling enn at de gir dakaj voffen bare 4 små luftetujej om dagen. Jeg hadde en hund en gang som ble ødelagt i hodet av mental trening. Overstimulering heter det. Han takla det overhodet ikke, det han trengte, var små lufteturer. Sporsøk? Glem det, da var han et helvete inne resten av kvelden. Noen hunder er sånn. Så hører du om Guro som bare lufter hunden sin (for lite i dine øyne) uten å vite hva som ligger bak. Anonymkode: baf91...7d8
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2017 #18 Skrevet 28. mars 2017 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: ikke hage? Jeg har 3 mål med hage! Det finnes ingen huseier som bestemmer. Vi leier et hus, og kan gjøre nøyaktig hva vi vil inne og ute Anonymkode: baf91...7d8 Ettersom du i hovedinnlegget skrev at det burde gå an å ha hund selv om dere leier leilighet så regnet jeg med at det var det drar gjorde. Om dere bor i et stort hus med stor hage der huseier ikke legger noen begrensninger på dere blir det jo enklere. Dere bør uansett ikke få hund uten å være enige, men det gjør det litt enklere. Anonymkode: 06378...eb2
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2017 #19 Skrevet 28. mars 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Ettersom du i hovedinnlegget skrev at det burde gå an å ha hund selv om dere leier leilighet så regnet jeg med at det var det drar gjorde. Om dere bor i et stort hus med stor hage der huseier ikke legger noen begrensninger på dere blir det jo enklere. Dere bør uansett ikke få hund uten å være enige, men det gjør det litt enklere. Anonymkode: 06378...eb2 Ja, det er ganske lett.. Er derfor jeg tenkte at det bør gå bra. Overkjører ham såklart ikke (orker ikke den krangelen altså), men det er så kjipt. Han har sine hobbyer som tar like stor plass i livet og "verden" som en hund. Han ser ikke det samme som meg, selv om han er noe på gli Føler vi må vinne i lotto og kjøpe en 1500 kvm herskapsbolig før han sier ja hihi Anonymkode: baf91...7d8
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2017 #20 Skrevet 28. mars 2017 15 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei, men da er det jo greit. Mye verre at folk kjøper prior kylling enn at de gir dakaj voffen bare 4 små luftetujej om dagen. Jeg hadde en hund en gang som ble ødelagt i hodet av mental trening. Overstimulering heter det. Han takla det overhodet ikke, det han trengte, var små lufteturer. Sporsøk? Glem det, da var han et helvete inne resten av kvelden. Noen hunder er sånn. Så hører du om Guro som bare lufter hunden sin (for lite i dine øyne) uten å vite hva som ligger bak. Anonymkode: baf91...7d8 Hvor skriver jeg at jeg mener "Guro lufter hunden sin for lite"? Jeg svarte på hun som sa at man er tvunget ut å gå tur med hunden 3 ganger om dagen, og det er jeg uenig I. Mattilsynet sier at hunden må ha mulighet til å gå på do 3 ganger om dagen, og det løser jeg ved å slippe mine hunder ut I hagen på morgenen og når jeg kommer hjem fra jobb. Som regel får hundene mine en lengre tur på kvelden, men de får aldri 3 gåturer hver dag. Jeg forstår ikke helt hvorfor du mener vi er uenige da jeg I utgangspunktet svarte på hun som kommenterte negativt I forhold til om du burde ha hund eller ikke. Anonymkode: bf005...57a
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2017 #21 Skrevet 28. mars 2017 Du kan få vår. Vi adopterte den av et snilt gammelt ektepar, de sa han kom til å veie ca 13 kg. Nå er han 2,5 år og veier et sted mellom 22-25................. Anonymkode: 587bc...922
Pobie Skrevet 28. mars 2017 #22 Skrevet 28. mars 2017 Jeg skaffet meg hund uten at mannen var helt med. Dvs han sa jeg bare måtte gjøre det som ville gjøre meg lykkelig, og det var å skaffe meg en hund. Avtalen var at jeg har alt ansvaret for hunden, dvs jeg mater, plukker opp, steller, går tur, osv. Jeg gjør absolutt alt. Mannen har matet den et par ganger når jeg har vært syk, men thats it. Denne ordningen fungerer for oss. Jeg får hund og mannen slipper å ha noe med den å gjøre hvis han ikke vil. Han prater med den og koser litt med den innimellom, men han har ikke noe ansvar for hunden. Jeg synes at hvis hund er viktig, og man går med [å å gjøre alt selv, da kan man faktisk skaffe seg hund uten at den andre er helt med på det. Hvis han er redd hunder eller har veldig gode grunner for at han ikke vil dere skal ha hund skal du selvfølgelig ikke overkjøre han, men hvis det er bare at han ikke har spesielt lyst og du ønsker det intenst, da synes jeg faktisk du skal skaffe deg hund. Hvis mannen elsker deg vil han unne deg noe som du ønsker deg så sterkt.
Mostly Harmless Skrevet 28. mars 2017 #23 Skrevet 28. mars 2017 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Jo, for meg er en hund primært nettopp det. Jeg har hatt hund i mange år før, så vet nøyaktig hva det går ut på, og hva jeg ønsker med et hundehold. Jeg går mye tur, men jeg liker det ikke, gjør det fordi jeg må holde meg i aktivitet. Likte det bedre for et par år siden når hunden kunne være med. Det ga en mening med å traske rundt, og man måtte ut. Nå sitter jeg mer inne enn før. Nei, jeg kan ikke gjøre aktivitetene jeg savner med barnet mitt. Det er ingen gode turstier her som "tillater" barnevogn, og hn klarer ikke å gå 8 kilometer i strekk. Dessuten er det ikke så givende å trene blodspor og lydighetstrening med en 1,5-åring Det er noe med konsentrasjonen liksom... virker ikke så ivrig når jeg lokker med pølsebiten. Anonymkode: baf91...7d8 Ja, jeg tenkte da primært den biten hvor du skriver du er ensom, savner å komme deg ut om dagene og treffe noen å skravle litt med. Jeg ser du skriver du vet alt om å ha hund, og det gjør du nok, men jeg tenker også at situasjonen var annerledes med forrige hund. Et barn mindre, ikke syk selv(?), en veltilpasset, ferdig oppdratt og kanskje gammel hund? Jeg får bare følelsen av at du nå lar savnet ditt og de gode minnene rosemale arbeidsmengden og de potensielle problemene ved å starte opp med ny valp nå. Mannen din har også erfaring med å ha hund, ikke sant, og han ønsker det ikke. At hunden skal være bare ditt ansvar, kan kanskje fungere, men det er ikke sikkert at du kan klare ansvaret for en valp uten at mer av ansvaret for barna faller på mannen. Du må nesten ha ham på laget, noe annet ville jeg tenke var sterkt urimelig.
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2017 #24 Skrevet 28. mars 2017 Jeg har også hund helt alene. I den forstand at jeg er eneste voksne i huset. Det skar seg jo radikalt da jeg ble alvorlig syk og sengeliggende i seks uker - da måtte jeg ikke bare få noen til å hjelpe med barna, men også med hunden. Det var ikke enkelt. I ditt tilfelle vil det da falle på mannen. Som ikke vil ha hund. Anonymkode: 5b197...f53
Yellow Brick Road Skrevet 28. mars 2017 #25 Skrevet 28. mars 2017 Hvordan du kan få deg hund? Ved å bytte ut mannen. Så enkelt er det, selv om det er vanskelig å innse. Du kan ikke sammenligne en hund med bøker. Og et nytt levende vesen i hus er noe som begge må være 100% enige om. Hva skal mannen gjøre om du blir syk / må reise bort eller på en eller annen måte ikke kan være tilgjengelig for hunden i kort eller lengre tid? Kvitte seg med den? Og selv om den andres rot kan være irriterende, så er det ikke det samme som å ha en hund i hus.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå