Anonym bruker Skrevet 27. mars 2017 #1 Skrevet 27. mars 2017 Hvor høy er samlet inntekt? Vi trenger å låne mellom 7 og 8 mill for å få kjøpt drømmehuset, det føles så SYKT skummelt Anonymkode: 7790a...958
Gemini77/ Skrevet 27. mars 2017 #2 Skrevet 27. mars 2017 Vi har 6,3 mill i lån og tjener i overkant av 2 mill i året. Samlet verdi på hus og hytte er 12 mill så har god rente.
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2017 #3 Skrevet 27. mars 2017 Vi har 1.2 mill i inntekt. Lån på nesten 4 mill. Verdi hus og hytte ca 10 mill. Hadde ikke orket mer i gjeld. 2 mellomstore barn, hund, to biler. Alt koster. Har heldigvis ikke annen gjeld enn boliglån. Tar oss ikke råd til restaurantmat/take away og sydenturer eller dyre klær og vesker.. Anonymkode: 09de3...ae8
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2017 #4 Skrevet 27. mars 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Vi har 1.2 mill i inntekt. Lån på nesten 4 mill. Verdi hus og hytte ca 10 mill. Hadde ikke orket mer i gjeld. 2 mellomstore barn, hund, to biler. Alt koster. Har heldigvis ikke annen gjeld enn boliglån. Tar oss ikke råd til restaurantmat/take away og sydenturer eller dyre klær og vesker.. Anonymkode: 09de3...ae8 Hørtes ganske trist ut... Anonymkode: befa6...48c
koro51 Skrevet 27. mars 2017 #5 Skrevet 27. mars 2017 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hørtes ganske trist ut... Anonymkode: befa6...48c Ja, men dersom de synes det er for slitsomt kan de jo realisere salg av hytta og da får de det jo litt lettere. Dermed oppfatter jeg det som om at dette er selvpåført.
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2017 #6 Skrevet 27. mars 2017 Har ca 6 mill i lån. Samlet bruttoinntekt på ca 2 mill. Null problem å betjene lånet, kunne lånt mye mer. Anonymkode: ce02f...f41
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2017 #7 Skrevet 27. mars 2017 Hvor høy inntekt har dere, Hi? Anonymkode: ed641...d51
Anonym bruker Skrevet 27. mars 2017 #8 Skrevet 27. mars 2017 10 minutter siden, koro51 skrev: Ja, men dersom de synes det er for slitsomt kan de jo realisere salg av hytta og da får de det jo litt lettere. Dermed oppfatter jeg det som om at dette er selvpåført. Jeg tror det var ironisk ment av hun som skrev det... Anonymkode: ce02f...f41
koro51 Skrevet 27. mars 2017 #9 Skrevet 27. mars 2017 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg tror det var ironisk ment av hun som skrev det... Anonymkode: ce02f...f41 Ironisk at det var trist?
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2017 #10 Skrevet 28. mars 2017 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Hvor høy inntekt har dere, Hi? Anonymkode: ed641...d51 Har 1,6 mill og ca 7,5 mill i egenkapital Huset vil ha en verdi på 14 mill. Anonymkode: 7790a...958
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2017 #11 Skrevet 28. mars 2017 1,6 mill i inntekt og 7 mill i lån? Har dere regnet på hva dere må betale i måneden? Synes det høres mye ut. Anonymkode: 6b542...b9d
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2017 #12 Skrevet 28. mars 2017 Blir jo rundt 31 000 per måned med 25 års nedbetalingstid med DAGENS rente. Renten vil nok øke i løpet av de årene så man må nok iberegne minst bortimot 40++ i enkelte perioder. Tåler økonomien dette med en lønn på 1.6? Vi har 1.5 nå med meg i permisjon. Har boliglån på 2.7 (reelt 2.2 etter nedbetaling av bsu). Vi kunne fint hatt 5-6 mill i lån, men da snakker man meget stramt og slavisk budsjett. Husk renteendringer! Anonymkode: b5b65...149
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2017 #13 Skrevet 28. mars 2017 37 minutter siden, Anonym bruker skrev: Blir jo rundt 31 000 per måned med 25 års nedbetalingstid med DAGENS rente. Renten vil nok øke i løpet av de årene så man må nok iberegne minst bortimot 40++ i enkelte perioder. Tåler økonomien dette med en lønn på 1.6? Vi har 1.5 nå med meg i permisjon. Har boliglån på 2.7 (reelt 2.2 etter nedbetaling av bsu). Vi kunne fint hatt 5-6 mill i lån, men da snakker man meget stramt og slavisk budsjett. Husk renteendringer! Anonymkode: b5b65...149 Jeg mener vi tåler godt opp mot 50 og over det og. Har jo utbetalt 92 000 totalt. Vi har høyere bokostnader i dag hvis man regner med alle vedlikeholdsutgiftene vi har. Et helt nytt hus vil jo ha minimalt med driftskostnader? Anonymkode: 7790a...958
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2017 #14 Skrevet 28. mars 2017 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg mener vi tåler godt opp mot 50 og over det og. Har jo utbetalt 92 000 totalt. Vi har høyere bokostnader i dag hvis man regner med alle vedlikeholdsutgiftene vi har. Et helt nytt hus vil jo ha minimalt med driftskostnader? Anonymkode: 7790a...958 Tåler ift dagens rentenivå og tåler med renteøkning er en stor forskjell, men det får nesten være opp til dere. Vi ville ikke ha begitt oss ut på det (min bedre halvdel har økonomibakgrunn). Hvis dere tenker på å bygge nytt så blir det alltid budsjettsprekker. Hvis dere tenker på å kjøpe nytt hus (ferdig allerede) har dere som regel da opparbeiding av tomt, planting, maling/beising hvis dette ikke har blitt gjort før overtakelse osv. Ja,man har garanti, men det kan fortsatt dukke opp fallgruver for det. Et lite tankekors: Hva gjør dere hvis en eller begge av dere blir arbeidsledige opptil 2 år? Hvor stor bufferkonto har dere? Klarer dere å holde kostnadene nede samtidig som dere sparer? Tåler dere å bytte bil med det huslånet? Vi er flinke med å holde kostnadene nede, sløser relativt lite, men vi har også en større ferietur hvert år. Selv om dere har 90+ ut så har man som regel en del andre utgifter. Hvis du er overbevist om at dere tåler en renteøkning på 5-7% og at en av dere kan måtte gå ned til 6G i arbeidsledighetstrygd i året eller mindre så er der bare å kjøre på. Anonymkode: b5b65...149
Surfina Skrevet 28. mars 2017 #15 Skrevet 28. mars 2017 34 minutter siden, Anonym bruker skrev: Tåler ift dagens rentenivå og tåler med renteøkning er en stor forskjell, men det får nesten være opp til dere. Vi ville ikke ha begitt oss ut på det (min bedre halvdel har økonomibakgrunn). Hvis dere tenker på å bygge nytt så blir det alltid budsjettsprekker. Hvis dere tenker på å kjøpe nytt hus (ferdig allerede) har dere som regel da opparbeiding av tomt, planting, maling/beising hvis dette ikke har blitt gjort før overtakelse osv. Ja,man har garanti, men det kan fortsatt dukke opp fallgruver for det. Et lite tankekors: Hva gjør dere hvis en eller begge av dere blir arbeidsledige opptil 2 år? Hvor stor bufferkonto har dere? Klarer dere å holde kostnadene nede samtidig som dere sparer? Tåler dere å bytte bil med det huslånet? Vi er flinke med å holde kostnadene nede, sløser relativt lite, men vi har også en større ferietur hvert år. Selv om dere har 90+ ut så har man som regel en del andre utgifter. Hvis du er overbevist om at dere tåler en renteøkning på 5-7% og at en av dere kan måtte gå ned til 6G i arbeidsledighetstrygd i året eller mindre så er der bare å kjøre på. Anonymkode: b5b65...149 En liten presisering. Hvis man blir arbeidsledig så får man ikke 6g. Grunnlaget er maks 6g og arbeidsledighetstrygd er maks 62,4 % av grunnlaget.
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2017 #16 Skrevet 28. mars 2017 27 minutter siden, Surfina skrev: En liten presisering. Hvis man blir arbeidsledig så får man ikke 6g. Grunnlaget er maks 6g og arbeidsledighetstrygd er maks 62,4 % av grunnlaget. Helt riktig det. Med en samlet lønn på 1.6 regner jeg med at en av dem har mye mer enn 6G i lønn og kommer over % satsen. Uansett - om begge to skulle bli arbeidsledige vil de slite. Kanskje vi bare er overforsiktige, men jeg gikk fra å ligge på 550k i lønn til å bli arbeidsledig etter 1.5 år etter jobbytte (nedbemanning og jeg var gravid). Mannen tjener mer enn godt nok, men poenget er vel at man ikke bør sette seg i så mye gjeld at det vil være uoverkommelig om noe skulle skje. Anonymkode: b5b65...149
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2017 #17 Skrevet 28. mars 2017 På en annnen side har dere mye egenkapital. Om det verste skulle skje, kan man jo faktisk selge huset igjen og sitter fortsatt igjen med en god del penger til et ganske greit hus. Anonymkode: ed641...d51
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2017 #18 Skrevet 28. mars 2017 Vi har begge lønn over 6G, ja. Min jobb er sikker, mannens er mer usikker. Jeg tenker litt sånn at man jo må være bevisst å ha en kriseplan hvis det værste skulle skje. Da må huset selges for å unngå at det går helt skeis, og om markedet mot formodning skulle ha snudd så vil man med en egenkapital på 8 mill fortsatt ha ganske mye å gå på i forhold til å skaffe ny bolig. HI Anonymkode: 7790a...958
Anonym bruker Skrevet 28. mars 2017 #19 Skrevet 28. mars 2017 På Mon Mar 27 2017 den 21.48, Anonym bruker skrev: Hørtes ganske trist ut... Anonymkode: befa6...48c Hei. Trist er det ikke. Vi har jo nedbetalt hytte på fjellet nær slalombakker, der vi tilbringer ferier. Vi bor i fin enebolig ved sjøen i hverdagen. Vi har to nedbetalt biler og ungene er på alle mulige aktiviteter. Vi har det fint, men ønsker ikke mer gjeld og har valgt en livsstil for mange år siden der vi ikke har vent oss til mye uteliv og reiser, for nettopp og kunne ha mulighet til huset, hytten, bilene og det livet vi har. Vi kunne ikke har det vi har + sydenturer og dyr livsstil i tillegg. Det kjennes bra ut for oss og ikke trist. Anonymkode: 09de3...ae8
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2017 #20 Skrevet 29. mars 2017 11 timer siden, Anonym bruker skrev: Hei. Trist er det ikke. Vi har jo nedbetalt hytte på fjellet nær slalombakker, der vi tilbringer ferier. Vi bor i fin enebolig ved sjøen i hverdagen. Vi har to nedbetalt biler og ungene er på alle mulige aktiviteter. Vi har det fint, men ønsker ikke mer gjeld og har valgt en livsstil for mange år siden der vi ikke har vent oss til mye uteliv og reiser, for nettopp og kunne ha mulighet til huset, hytten, bilene og det livet vi har. Vi kunne ikke har det vi har + sydenturer og dyr livsstil i tillegg. Det kjennes bra ut for oss og ikke trist. Anonymkode: 09de3...ae8 Det er akkurat det. Mennesker prioriterer forskjellig. De prioriterer ut i fra ønsker og de mulighetene og begrensningene som økonomien gir. Vi prioriterer mer reising og mer i hverdagen enn hytte. Mindre penger investert, men vi gjør det vi trives med. Anonymkode: cf4fc...fb3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå