Gå til innhold

Dere med barnehage som består av:

Anbefalte innlegg

Skrevet

SØLE, SAND, GJØRME, GRUS, GRESS OG ANNET KLIN: 

Hvilket vaskemiddel er dere fornøyde med, med tanke på å fjerne flekker og skjoler på både ytterdresser (regntøy, parkdress..) og luer/pannebånd? Den sanden de bruker i barnehagen her er virkelig drepen for klær! Burde vært en egen barnehagesand som ikke flekket til tøy og ødela det ;) Og som i tillegg var antibakteriell osv så barnemark og spolormer døde alle som én.. nei, nå sporer jeg av. 

Hvilket vaskemiddel fjerner faktisk flekker? Prøvd gallesåpe, biotex og omo i diverse varianter. Nogenlunde fornøyd, men det er et problem med flekker og stygt tøy altså.. Tips til frustrert mor som ønsker å ta vare på yttertøyet så det kan arves? 

Anonymkode: d84f9...2cd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

skjoler skulle være skjolder altså...

Skrevet

Det er ikke noe som tar det syns jeg. Har en barnehage som har et skogsområde som en del av uteområdet sitt. En del av dette området er også veldig gjørmete og den setter flekker som er umulige å få bort. Så jeg har gitt opp. Prøver å ha mørke uteklær som det ikke viser så godt på. Også anser jeg klærne som tapt når de er vokst ut av. Evt tilbyr barnehagen å ha de som låneklær.

Barnehage en sååå stolte av å ha dette området, og jada kjekt med noe annet enn standard lekeplass, men av og til får jeg denne gjørma i vrangstrupen når alt av uteklær blir ødelagt.. Også bor vi på vesltandet, så er jo konstant vått der i tillegg.

Anonymkode: ac63f...3eb

Skrevet

Bare gi opp! Alle barn overlever å ha flekkete uteklær, og et rungende hurra for barnehager som er masse ute med barna!!!

Anonymkode: 45ba6...4e0

Skrevet

Jeg har faktisk ikke noe problem med å få bort flekker. Pga allergi vasker jeg kun med neutral, så tviler sterkt på at det er noe spesielt med det vaskemiddelet. Kanskje det har mer med overflaten på klærne å gjøre? At enkelte merker, og farger, er lettere å holde rene enn andre?

Anonymkode: d0778...5ef

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke noe som tar det syns jeg. Har en barnehage som har et skogsområde som en del av uteområdet sitt. En del av dette området er også veldig gjørmete og den setter flekker som er umulige å få bort. Så jeg har gitt opp. Prøver å ha mørke uteklær som det ikke viser så godt på. Også anser jeg klærne som tapt når de er vokst ut av. Evt tilbyr barnehagen å ha de som låneklær.

Barnehage en sååå stolte av å ha dette området, og jada kjekt med noe annet enn standard lekeplass, men av og til får jeg denne gjørma i vrangstrupen når alt av uteklær blir ødelagt.. Også bor vi på vesltandet, så er jo konstant vått der i tillegg.

Ja, men jeg er såå glad i lyse farger, særlig nå på våren. Blir trist av grått og sort :)

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Ja, men jeg er såå glad i lyse farger, særlig nå på våren. Blir trist av grått og sort :)

Får ha mørkt i barnehagen da og mer farger hjemme. Du ser jo ikke barnet så mye i barnehagen allikevel?

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Bare gi opp! Alle barn overlever å ha flekkete uteklær, og et rungende hurra for barnehager som er masse ute med barna!!!

Anonymkode: 45ba6...4e0

Siden du misforstod, kan jeg opplyse om at det ikke handler om liv og død i denne sammenhengen. Nei; det handler ikke om at barn blir syke og dør av sand. Sånn! Nå vet du det.

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har faktisk ikke noe problem med å få bort flekker. Pga allergi vasker jeg kun med neutral, så tviler sterkt på at det er noe spesielt med det vaskemiddelet. Kanskje det har mer med overflaten på klærne å gjøre? At enkelte merker, og farger, er lettere å holde rene enn andre?

Kunne prøvd neutral. Men brukte det endel da yngste var baby, merket dog ingen forskjell. Men vasker ikke yttertøy med vanlig vaskemiddel, da... Da blir det ødelagt. 

Hvilke "overflater" bruker du da? ;) Jeg har brukt reima, stormberg, polarn o pyret, ticket to heaven, lindex, didriksons.. 

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Får ha mørkt i barnehagen da og mer farger hjemme. Du ser jo ikke barnet så mye i barnehagen allikevel?

Ja, kan jo det :) 

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du får ikke i både pose og sekk. Må nesten velge mellom lyse eller flekkfrie ytterklær.

Anonymkode: 0d7d9...813

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du får ikke i både pose og sekk. Må nesten velge mellom lyse eller flekkfrie ytterklær.

Anonymkode: 0d7d9...813

Får flekker på mørke klær og, jeg.. 

Skrevet

Jeg kjøper konsekvent mørkt yttertøy. Søle og gjørme får jeg bort, her er det sandkassesanden som er problemet! De fikk ny sand i fjor, en type som er annerledes enn de tidligere har hatt. Den er ganske mørkt og fuktig og setter merker på både hud og klær som ikke går bort med det første. 

Anonymkode: 5b777...2ba

Skrevet
21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kunne prøvd neutral. Men brukte det endel da yngste var baby, merket dog ingen forskjell. Men vasker ikke yttertøy med vanlig vaskemiddel, da... Da blir det ødelagt. 

Hvilke "overflater" bruker du da? ;) Jeg har brukt reima, stormberg, polarn o pyret, ticket to heaven, lindex, didriksons.. 

Jeg vasker med vanlig vaskemiddel. Evt med milo. Og så impregnerer jeg heller etterpå. 

Vet at det sliter mer på klærne. Men feks er didrikson vinterdressen nå i bruk på sin tredje vinter, og den er like tett og fin, så da gidder jeg ikke å kjøpe spesialvaskemiddel. 3 års bruk er godt nok synes jeg. 😊 nå begynner den å bli slitt ut av andre faktorer enn vaskemidlene. (3 vintre med 5åringer som bor i en landsdel uten snø sliter etterhvert på tøyet)..

Har vært fornøyd med alt av yttertøy egentlig. Brukt reima til småbarn og didrikson til større barn om vinteren. Om vår/høst har vi helly hansen-dress og helly hansen regntøy. 

Jeg pleier alltid å vaske det som er skikkelig skittent på forvask og hovedvask. Med ekstra skylling. Men da skal det være så skittent at det omtrent står av seg selv.  (Slik som da jentungen hadde hatt ålekonkurranse i gjørma 😂). Tar det ellers på vanlig 40. 

Men rent blir det altså. 😊 har forøvrig den lyseblå didriksondressen i år til den ene ungen. Den blir jo fortere stygg enn de mørkere uteklærne. Men like enkelt ren igjen. 

Skrevet

Kjøper ikke mørke ytterklær fordi jeg vil barna skal være lettere å se, men kunne virkelig ikke brydd meg mer med flekker fra søle og diverse som ikke gå helt bort. De skal liksom leke i barnehagen, ikke gå mannekengoppvising..

Anonymkode: 20adf...fb7

Skrevet

Sånn er det her også, men det går greit å få klærne rene. Jeg lar det ikke ligge lenge da, hiver det i maskina når vi kommer hjem. 

Hvor bor dere da? Er deg mye regn? Håper om at det tørker opp her, men ser ikke helt sånn ut enda. Vi bor på Levanger i Trøndelag.

Anonymkode: 03ed4...36b

Skrevet

Mente: er DET mye regn? 

Skrevet

Jeg vasker utetøy med vaskemiddel for utetøy og impregnerer etterpå har ikke problemer med flekker i utetøy. 

Skrevet

Unger med prikkfrie rene ytterklær er det noe unaturlig med. Har selv gitt opp å vaske barnehageklærne, for mye vask ødelegger vannsøylen og etter 2 minutter ser de skitne ut igjen

Anonymkode: 06243...7f4

Skrevet
18 timer siden, Mamma_til_2 skrev:

Jeg vasker utetøy med vaskemiddel for utetøy og impregnerer etterpå har ikke problemer med flekker i utetøy. 

Kan hende jeg bør impregnere etter bare 1 vask? 

Skrevet
20 timer siden, Anonym bruker skrev:

Sånn er det her også, men det går greit å få klærne rene. Jeg lar det ikke ligge lenge da, hiver det i maskina når vi kommer hjem. 

Hvor bor dere da? Er deg mye regn? Håper om at det tørker opp her, men ser ikke helt sånn ut enda. Vi bor på Levanger i Trøndelag.

Nei.. er i akershus. Ikke så veldig mye regn egentlig

Skrevet

WOHOO.. klarte å få rein 2 luer med gallesåpe :D Tok meg en halvtime, men verdt det

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...