Gå til innhold

Konfirmasjon mine og dine barn


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan har dere gjort det mht gaver? 

Samboeren min har to barn, hvorav den ene konfirmeres neste år. 3 år senere hans bare barn, og året etter der er det mitt barn sin tur. 

Vi kommer til å be familien min i hans barn sin konfirmasjon, og hans familie i mitt barn sin konfirmasjon. Siden dette blir naturlig for oss. 

Samboeren min og hans eks har spart opp penger til begge barna opp gjennom årene. Så jeg tror de kommer til å gi de pengene sammen til begge sin konfirmasjon. 

Så da blir det gave fra meg og mitt barn. Hvor mye gir man? 

Jeg mistet mammaen min for noen år siden, og har satt av arv til mitt barn. 300.000kr på en egen konto som jeg vil gi til konfirmasjon. Jeg har også lyst til å kjøpe bunad. Men blir det feil å gi disse pengene pga hans barn? 

Anonymkode: f4bf5...f6c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det blir ikke feil pga hans barn, men det blir veldig feil uavhengig av hans barn. Det er overhodet ingen mening i å gi 300.000 kr i konfirmasjonsgave. Disse pengene bør du heller sette av for henne og øremerkes ett formål, men du bør disponere de for henne.

Anonymkode: 02298...4b6

Skrevet

Ville IKKE gitt henne hele potten med 300 000. Hva med å gi 25 000 pluss bunad og så gjemmer du resten til å gi henne førerkort, kanskje en liten bruktbil, egenkapital for kjøp av leilighet i byen hun vil studere osv. 

Skrevet

Du må ikke finne på å gi så mye til konfirmasjonen. 

For det første kan ikke en 14-åring få en sånn formue uten at banken er pliktig å varsle overformynderiet

Men viktigst av alt får ikke barnet stipend fra lånekassen. Du må gi de vanlige 10.000 som "alle" foreldre gir. Resten fortsetter du å ha på en konto i ditt navn og gir til barnet f.eks som egenkapital til bolig når hun er ferdig på skolen. Da vil hun få full støtte fra lånekassen mens hun studerer

Anonymkode: f2b29...1e5

Skrevet

jeg gav mitt barn 30 000( sammen med x) bundad fikk han av besteforeldrene. 

de pengen brant i lommen noe så voldsomt - så 300 000 hadde nok vært ødslett bort like fort :-/ 

ikke at alle unge er like, men det er mye man skulle unnet seg og masse å bruke penger på. 

ellers har jeg forskudd på arv stående i fond. de får han når jeg synes formålet er bra nok :-)

Skrevet

Jeg ville aldri gitt henne pengene til egen disposisjon da. Har vært ung jeg også haha. Men på konto som er øremerket bolig

Anonymkode: f4bf5...f6c

Skrevet

Er ikke bunad mer enn nok i gave? :hakeslepp: De 300 000 er jo hennes penger uansett. 

Følte meg plutselig veldig sær når jeg ser alle svarene her. 

Skrevet
34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ville aldri gitt henne pengene til egen disposisjon da. Har vært ung jeg også haha. Men på konto som er øremerket bolig

Anonymkode: f4bf5...f6c

Du må ha de på konto i ditt navn, ikke i hennes navn. Så kan du gi de til henne når hun skal kjøpe sin første bolig.

Jeg huser da vi fylte 18 år, og flere av vennene mine plutselig var myndige og fikk tilgang til sparekontoene som sto i deres navn. Det spiller ingen rolle hva du har tenkt at pengene skal gå til om 18-åringen selv synes det er en god idè å bruke de på russebuss og sydentur.....

Dessuten må du tenke på lånekassen. Veldig kjipt å ikke få stipend fordi hun har en sparekonto "tiltenkt bolig"

Det er slett ikke vanlig å få slike summer til konfirmasjonen, en 14-åring trenger ikke flere hundre tusen på konto. Slike summer venter man med til de er voksne. Kjøp bunad du, det er en flott og kostbar gave.

Sitat

 

 

Anonymkode: f2b29...1e5

Skrevet
38 minutter siden, Mamma til 2 søte skrev:

Er ikke bunad mer enn nok i gave? :hakeslepp: De 300 000 er jo hennes penger uansett. 

Følte meg plutselig veldig sær når jeg ser alle svarene her. 

De 300 000 er vel ikke hennes uansett. Hun er ikke arving etter sin mormor, det er det moren som er. Det er morens valg ergo gave å gi en sum av arven videre til sitt barn. 

Nei det blir ikke feil å gi disse pengene pga hans barn. De har sin familie som sparer og ordner til dem. 

Anonymkode: a727f...d06

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

De 300 000 er vel ikke hennes uansett. Hun er ikke arving etter sin mormor, det er det moren som er. Det er morens valg ergo gave å gi en sum av arven videre til sitt barn. 

Nei det blir ikke feil å gi disse pengene pga hans barn. De har sin familie som sparer og ordner til dem. 

Anonymkode: a727f...d06

Pengene er satt av til barnet og arven er mor sin. Men mor sparer en del av arven til sitt barn. 

Om jeg gir barnet mitt 100 000 av en arv jeg har fått betyr ikke det at barnet har arvet.

Skrevet
1 minutt siden, Mamma til 2 søte skrev:

Pengene er satt av til barnet og arven er mor sin. Men mor sparer en del av arven til sitt barn. 

Om jeg gir barnet mitt 100 000 av en arv jeg har fått betyr ikke det at barnet har arvet.

Det var jo akkurat det jeg skrev..... 

Anonymkode: a727f...d06

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det var jo akkurat det jeg skrev..... 

Anonymkode: a727f...d06

😂 Ja, det var det jo! Beklager.

Skrevet

Stemmer i med de andre: IKKE gi en 14 åring så mye penger!! 

Synes selskapet og bunad er MER enn nok i gave! Du gjør ikke barnet ditt noen tjeneste ved å gi henne så mye penger nå. Vent til hun blir eldre og virkelig trenger pengene. Og ikke minst; vent til hun er moden nok til å ta gode avgjørelser ift bruk.

Anonymkode: c2d1d...9fb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...