Gå til innhold

Burde ikke en på syv klare

Anbefalte innlegg

Skrevet

å smøre på sin egen brødskive?

Eller har jeg et urealistisk syn på slikt?

Har en på tre selv og hun får lov å prøve seg litt på dette. Ikke videre suksess men hun liker å smøre enkelt pålegg på skiva. 

Jeg tenker at et skolebarn burde da mestre dette, eller??

Anonymkode: 95885...727

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jo, dette øver de på som 4 åringer i bhg også. Min 5 åring er en kløpper nå.

Anonymkode: e6f46...8ed

Skrevet

Jo, unntaket er meierismør som nettopp har kommet ut fra kjøleskapet, og avocado. Det får de hjelp med :)

Anonymkode: 52232...aa9

Skrevet

5-åringen her smører nesten alle brødskivene sine hjemme selv så en på 7 burde absolutt klare det!

Anonymkode: 25c80...800

Skrevet

jo det burde han, min 4åringen har klart det siden han var 3

Skrevet (endret)

Om han har fått lov til å øve og prøve seg så. Men det er ikke sånn  at man fyller 7 og visp kan man å smøre matpakken sin. Min datter går i 6. Og er en av tre i klassen som lager matpakke selv... 

Endret av Lektor Doppler med tillegg
Skrevet

I barnehagen vår er ungene vant til å lage brødmat fra de er bittesmå. De bittesmå sitter med smørekniver og smører ihjel skiven for det meste, men de får mer og mer dreisen på dette. De voksne hjelper til og lager mat til de, men de skal lære seg å velge hva de vil ha, hvordan holde en smørekniv i hånden. De hjelper hverandre, og vips klarer de å få noe pålegg på skiven uten at det bare er smuler igjen. Når de kommer på storbarn avd kan de dette. De får hjelp om de ber om det, ikke alt som er like enkelt men de skal prøve først. Dette er igrunn helt likt som jeg har gjort hjemme, så jeg syns ikke det er noe unormalt. Noen foreldre som syns dette var helt hårreisende, helt til de så hvor flinke ungene faktisk var og ble på kort tid. Det blir sosialt og lærerikt, samt ett hyggelig måltid. Barnehagen mener dette er viktig og setter av tid til dette. 

Jeg lager nistemat til ungene, selv hun på ungdomskolen. Men det er igrunn pga at jeg trenger litt tid på å våkne om morran, da er det perfekt å ha kjøkkenet alene mens jeg får drikt opp kaffen. Unger som går rundt meg går ikke, for vi er alle like morragrettene. Drar jeg tidlig på jobb elle er syk ordner de mat selv, eller minsta pleier å gjøre det for hun vil være på kjøkkenet med høy musikk. Kommer storesøsterr innom blir det bare krangling, så da lager hun nistemat til begge. 

Anonymkode: 9d9d6...8a2

Skrevet

Vi har ei på 3,5 som mester det sånn rimelig ok. Det går greit så lenge ikke smøret er alt for hardt. Det har selvfølgelig vært maltraktering av innholdet i smørboksen på veien, men det må til.

Nå er vi i gang med på trene på å bruke ostehøvel. Der gjenstår det ennå litt trening 😂

Anonymkode: b9a58...a43

Skrevet

Om barnet har fått trene på dette fra liten av ville jeg forvente at det gikk greit ved 7 år. Om barnet ikke har fått trene er det ikke barnets feil om det ikke kan.

Skrevet

Mange 7 åringer klarer det, men å si "burde klare" er ikke særlig fruktbart for den som ikke klarer. 

Det er nedlatende og litt stygt! 

Har flinke barn, men det er ting de ikke får til. Greit nok det! De får det nok til før de er voksne. 

Anonymkode: 99108...85b

Skrevet
2 timer siden, Giss skrev:

Om barnet har fått trene på dette fra liten av ville jeg forvente at det gikk greit ved 7 år. Om barnet ikke har fått trene er det ikke barnets feil om det ikke kan.

Samme tenker jeg. Alle her smører seg skiver selv ved behov, og har gjort det siden småskolen. Men matpakkene lager jeg, dem har jeg klare dagen før.

Anonymkode: cf96d...51e

Skrevet

Det kommer ann på hva barnet har fått lov til og prøve og mestre selv! Jeg vet om barn på 4 år som drikker av tutekopp for foreldrene ikke tror at barnet vill mestre og drikke av vanlig glass så de lar ikke barnet prøve.

Skrevet

Burde ikke en voksen mor la være å rakke ned på andres barn?

Anonymkode: 979e8...43c

Skrevet
11 timer siden, Giss skrev:

Dette ! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...