Gå til innhold

Idrett og dugnad

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min datter begynte på fotball i høst. Nå er det snart cup og nå krever de at foreldre stiller på dugnad? Jeg har virkelig ikke lyst til å bruke helgen Min på å selge pølser. Spørsmålet mitt er om de kan kreve dette av foreldrene?

vi betaler jo for at de spiller og vi må itillegg selge lodd om ikke så lenge...

Anonymkode: 44e33...4fe

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så vidt jeg vet har de ingen formelle sanksjonsmligheter, men det er forventet at alle stiller opp. Du må regne med en del dugnadsarbeid på alle fritidsaktiviteter og på skolen. Om du ikke stiller kan de ikke sende regning eller kaste ut datteren din (med mindre det står i vedtektene), men du hil bli ganske upopulær.

Anonymkode: d857f...811

Skrevet

Selvfølgelig må du stille. Om ikke for annet så fordi ditt eget moralske kompass bør vise det. Det du betaler er en brøkdel av hva det koster, barnefotball er basert på dugnad og det bør verdsettes. Uten dugnad hadde ikke mange kunnet spille. 

Lønn til trener, som sikkert er en forelder som får symbolske 1500 i året for alle timene på treningsfeltet og på kamp.  Draktsett. Baneleie. Påmelding til cuper. Hvem tror du betaler?  Tror du det dekkes av kontingent?  

Skrevet

Du kan jo betale deg ut av dugnaden, for her var det også slik at noen aldri var med på dugnad og da ble det bestemt på et foreldremøte at de som var med på dugnaden fikk et beløp trukket av når barna skulle bort på turer. De som aldri var med på dugnad trakk barna sine ut av laget når de ikke fikk være gratispassasjerer mer.

Anonymkode: af008...d39

Skrevet

Hvordan tror du idrettslagene går rundt? Av to kontigenter i året?

Her var vi hjemme klokka 22 i går etter å ha trent guttelaget. I dag skal vi alle på turnering, og på søndag skal vi selge pølser, steke vafler og rydde fra 09.30 til 17.30 for ny turnering som vi arrangerer.

Neste helg skal vi reise hele helgen på cup flere timer unna. I forkant av det bruker vi mange timer på å sette opp lag, maile med arrangøren, ordne overnattingsplasser, maile til alle foreldre osv i forkant. 

Det hadde ikke gått rundt om ikke det var for dugnadsånden!! Still opp og smil, sånn  er det å ha barn.

Skrevet

Du sier, forresten, HI, at du virkelig ikke har lyst til å bruke en helg på å selge pølser. For det første er det sikkert ikke hele helgen. For det andre, og det er det du må huske på videre: I og med at datteren din akkurat har begynt er hun sikkert ikke så stor enda. Men dette er din gyldne mulighet til å bli en del av hennes liv som er utenfor hjemmet.  Dette er en gylden billett for deg som tenåringsmamma senere for å ha kontakt med nettverket hennes, bli kjent med venninner og foreldrene deres, til å inkludere deg selv i hennes liv på en positiv måte. Hvis du ser det på den måten er det ikke en ødelagt helg, men en mulighet og en start på noe bra. Hvem tror du er tettest på 17-åringene, er det jeg som får bli med på cup i utlandet,  som får bli kjent med jentene og deres gleder og sorger, som har det privilegiet det er å være mamma som får bli med, eller er det mammaen som aldri har stilt opp på noe..?  Benytt sjansen når du har fått den! Ikke tenk på tapte timer i helg men på gevinst av timer med datter. 

Skrevet

Med mindre det er alvorlig sykdom inne i bildet så stiller man! Det er en del av å la barna drive med idrett. Jeg er alenemor med tre barn og har alltid stilt opp. På det meste hadde jeg kioskvakter èn kveld i uka. Det gikk fint det også 😊 En fin anledning til å bli kjent med andre er det også! 

Fikser du ikke å stille på dugnad i blant får du ta ungen ut av idrett.

Anonymkode: 9d4d1...87e

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Med mindre det er alvorlig sykdom inne i bildet så stiller man! Det er en del av å la barna drive med idrett. Jeg er alenemor med tre barn og har alltid stilt opp. På det meste hadde jeg kioskvakter èn kveld i uka. Det gikk fint det også 😊 En fin anledning til å bli kjent med andre er det også! 

Fikser du ikke å stille på dugnad i blant får du ta ungen ut av idrett.

Anonymkode: 9d4d1...87e

Det eneste er at den store taperen da er ungen.. Og derfor strekker alle andre seg ekstra langt for å inkludere den stakkars ungen som har en mor som ikke vil " ofre" en helg på pølsesalg....

Skrevet

Vel HI, da gjør du som alle drittforeldre gjør. Lar være å møte uten å gi beskjed og sender ungen med noen andre. Så må noen av de som alltid stiller opp ta pølsevakta di også. Det er ingen som gleder seg til dugnad, men man gjør det man må når ungen er med på idrett. Raker lauv, selger vafler, er bingovakt (hatoppgave 1 for meg). Og da jeg var bingovakt endte jeg opp alene uten hjelp fordi den andre parten var som deg...

Skrevet

Jeg er heeeelt enig med HI. Dugnad er for allmuen. Vi som tar avstand fra det folkelige kan ikke besmusse Louis Vuittonvesken med noe så simpelt som vaffelrøre. Takke meg til en eclair eller noe. Mitt tips HI, send en av au pairene, eller betal deg ut av sørgelighetene. 

Anonymkode: e68b9...a8b

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er heeeelt enig med HI. Dugnad er for allmuen. Vi som tar avstand fra det folkelige kan ikke besmusse Louis Vuittonvesken med noe så simpelt som vaffelrøre. Takke meg til en eclair eller noe. Mitt tips HI, send en av au pairene, eller betal deg ut av sørgelighetene. 

Anonymkode: e68b9...a8b

Er det du Nora? http://www.aftenposten.no/tag/Dollhouse

Skrevet

Dugnad er en av de litt kjipe tingene som følger med det å ha barn, litt mindre kjipt enn drittbleier og oppkast i senga, men likevel noe som bare følger med. 

Man kan ikke ha barn og tro man slipper unna dugnad, det er noe man bare må gjennom

Prøv å ta det med et smil, det er sosialt om ikke annet. 

Anonymkode: 1660f...196

Skrevet

Når du lar barnet starte på en idrett som innbærer mye dugnad, må du ta ansvar for dette. Idrettslag har som oftes mye dugnader, dette har du nok fått papirer på og det står med liten skrift. Dette godttok du når du meldte barnet. Hos oss kan vi kjøpe oss ut av noen dugnade, dugnader som er salg av ulike produkter. Kioskvakter, cuper osv kan vi ikke kjøpe oss ut av for de trenger hjelp av alle for å få dette til å gå rundt. 

Jeg har hatt barn i korps og fotball, så mye dugnader. Ikke alt jeg har kunne stille på, men siden vi får skjema for alle dugnadene den sesongen kan jeg planlegge og finne løsninger. Når jeg vet jeg ikke kan stille på den ene, kan jeg be om å kunne stille på en annen istede, evt ta kakebaking osv. Jeg har aldri hatt noe problemer med dette, selv om jeg ikke kan stille på alle dugnadene mitt barn har ansvaret for. Jeg har nok stilt opp mer enn mange for med turnusjobb har jeg hatt mulighet til å stille opp på ting på dagtid der idrettslaget har sendt ut mail og spurt om noen kan hjelpe. Helt greit å sope hallen en mandagmorgen når jeg har kveldsvakt. Gikk der i noen timer med musikk i øra, sopa og kunne dra hjem til solveggen igjen etterpå. 

Anonymkode: 41a14...cee

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Min datter begynte på fotball i høst. Nå er det snart cup og nå krever de at foreldre stiller på dugnad? Jeg har virkelig ikke lyst til å bruke helgen Min på å selge pølser. Spørsmålet mitt er om de kan kreve dette av foreldrene?

vi betaler jo for at de spiller og vi må itillegg selge lodd om ikke så lenge...

Jeg og alle de andre foreldrene derimot eeeeelsker å bruke helgen vår på å selge pølser. Vi har ingenting annet vi heller gjør. De som stiller på dugnad gjør det bare fordi de ellers har helt tomme og uinteressante liv.

Få huet ut av rævva, innse at du er voksen og må bruke tid på annet enn det du synes er det kuleste i verden og gå på dugnad med et smil. 

Skrevet

Sukk! Som mangeårig fotballmamma jobber jeg hardt for å ikke la meg irritere av sånne som deg. Jeg prøver, som amandine, å tenke på alle opplevelsene det gir å være sammen med ungene og deres venner. Stort sett går det fint, men i perioder hvor jeg er sliten, butter det imot. Det aller mest positive med fotball er at det (bortsett fra i Oslo Vest) er en relativt billig aktivitet, som de aller aller fleste har råd til å være med på. For å ikke ha skyhøy kontingent, er det imidlertid nødvendig å ha dugnadsaktivitet. Når noen ikke vil, kan, orker, gidder, klarer - så blir det mer på oss andre. Jeg bruker allerede 6-10 timer pr uke på det ene barnets lag, og litt på et av de andres lag. Synes du det er greit at du da stønner over å selge pølser en søndag? 

Skrevet

Hvis barna skal spille fotballcup, må jo noen arrangere den. Noen lager kampoppsett, noen er dommere, noen fikser premier, noen står i kiosken etc. Hvis ingen gjør disse oppgavene, blir det ikke noen cup. 

Anonymkode: 0c3fa...682

Gjest Hercule Poirot
Skrevet

Unnskyld at jeg spør, men hvordan tror du en fotballturnering, en håndballturnering, et skirenn, en korpstur, speidertur, deltakelse på turnstevne foregår? 

Hvorfor i huleste har du skaffet deg barn siden du ikke gidder å følge dem opp? 

Skrevet
På 25. mars 2017 den 7.43, amandine skrev:

Selvfølgelig må du stille. Om ikke for annet så fordi ditt eget moralske kompass bør vise det. Det du betaler er en brøkdel av hva det koster, barnefotball er basert på dugnad og det bør verdsettes. Uten dugnad hadde ikke mange kunnet spille. 

Lønn til trener, som sikkert er en forelder som får symbolske 1500 i året for alle timene på treningsfeltet og på kamp.  Draktsett. Baneleie. Påmelding til cuper. Hvem tror du betaler?  Tror du det dekkes av kontingent?  

Får trenere det? Har trent fotballag i 7 år, aldri fått noe for det. Ikke takk en gang. Eneste jeg får er sure og misfornøyde foreldre når ikke poden deres får spille mer enn de andre 😳🙄 

Jobber gratis i 4 timer i uka, pluss planlegging av treninger. 

Anonymkode: e7fbe...bac

Skrevet
På 25. mars 2017 den 7.26, Anonym bruker skrev:

Glemte å svare på hi. Skjerp deg hi! Du må selge pølser ei helg mens barnet ditt er på cup. Det kalles å følge opp barna sine, noe jeg mener er et av minimumskravene når man har barn. Driter du i det lærer du barnet ditt at det bare er til å drite i ting man ikke har lyst til. Det er noe å lære seg før skolen blir hard. Vil ikke ha prøve! Åh, men jeg kan jo bare drite i det! 

Satt på spissen, men du vet, barn gjør ikke som foreldre sier, de gjør det foreldre gjør!

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Får trenere det? Har trent fotballag i 7 år, aldri fått noe for det. Ikke takk en gang. Eneste jeg får er sure og misfornøyde foreldre når ikke poden deres får spille mer enn de andre 😳🙄 

Jobber gratis i 4 timer i uka, pluss planlegging av treninger. 

Sånt varierer. Da jeg var trener for de yngste barna i klubben fikk jeg ikke noe, mens trener og hjelpetrenere for de eldre ungdommene fikk en symbolsk sum siden de brukte langt mer tid på oppfølging.

Anonymkode: 81515...961

Skrevet

Så du trodde du kunne få barn uten å følge de opp....? 

Vel, våkn opp! Ingen foreldre slipper unna dugnader, det er en del av pakka 

Anonymkode: 1660f...196

Skrevet
38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sånt varierer. Da jeg var trener for de yngste barna i klubben fikk jeg ikke noe, mens trener og hjelpetrenere for de eldre ungdommene fikk en symbolsk sum siden de brukte langt mer tid på oppfølging.

Anonymkode: 81515...961

Trener ungdommer nå, har ikke hørt noe om det, så da er det nok ikke her:)

Ikke det at det betyr noe, jeg har aldri forventet å få lønn for det. 

Skrevet (endret)

.

Endret av Stjernesludd1
Skrevet
1 minutt siden, Stjernesludd1 skrev:

Jeg får heller ta min datter ut av laget, for nei dette gidder jeg

Om hun likner på sin mor er det neppe et stort tap.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...