Gå til innhold

Det å be folk ta med mat når du selv inviterer til bursdagsmiddag...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er dette "vanlig" har dere noen infamilien som gjør dette? 

Når jeg inviterer til familiebesøk for mine barn serverer jeg alltid muddag/brus, kaffi/kaker. Alt står jeg for selv og ber aldri gjestene ta med deler av maten eller andre ting. 

Men, jeg har en i familien som hver eneste gang hun inviterer til noe så skriver hun at de står for en eller to ting og det er fint om resten av gjestene blir enig i hva de eventuelt kan ta med for at vi skal få et fullferdig måltid. Jeg må si jeg syns det er veldig rart. Har man ikke råd til å invitere til mat så får man la være da? Gaver forventes jo i tillegf til at man skal ta med sin egen mat omtrendt! 

Må bare spørre om det er flere som holder på sånn her? Vi snakker om en i 30-årene.

Anonymkode: d27fa...6ae

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ber jeg på middag ber jeg på middag og ikke spleiselag. Har noen få venner som inviterer på grilling eller taco og lignende som skriver vi står for salaten og sausen . For meg er det smålig 

Anonymkode: b428c...749

Skrevet

Aldri vært borti at noen har gjort dette i forbindelse med bursdag nei. I min familie blir vi ofte enige om å samles hos oss, fordi vi er de eneste som har plass. Det er hos oss vi griller om sommeren, det er her vi feirer jul, nyttår osv. Da fordeler vi som regel innkjøpene, men da er det jo ikke jeg som inviterer på eget initiativ, da er det noe hele familien har blitt enige om i fellesskap.

Hadde aldri forventet noe sånt om vi skulle feire bursdag for noen her i huset. Men noen ganger feirer vi andre sine bursdager her (igjen, fordi vi har best plass), og da forventer jeg jo at de som egentlig er "vertskap" bidrar med innkjøp.

Anonymkode: 936d2...8e7

Skrevet

Jeg gjør det ikke selv, ingen i min familie gjør det heller. Om det var noen som gjorde det, hadde det ikke vært noe problem. 

Vær nå litt generøs med familien din. Du vet jo hvordan de ulike medlemmene er. 

De fleste har nok fått med seg at du er flink og stelle til selskap.

De fleste har nok også fått med seg at den du snakker om ikke er like flink, mulig hun er blakk, ikke har kapasitet, eller bare er lat, eller prioriterer annerledes. 

De slår nok ikke hånden av henne av den grunn. 

Anonymkode: 8232a...5e7

Skrevet

Vi har blitt invitert i flere lag med inngangspenger de siste årene. Og det irriterer meg grønn hver eneste gang. Jeg mener at når man er såpass voksen, 40 og 50 år+ så har man noen valg:

1. Invitere så mange man har råd til å invitere på middag.

2. Invitere til fest uten mat.

3. Invitere til kaker og kaffe.

Man ber ikke om inngangspenger for å dekke opp mat og leie av lokale. Det kan man gjøre når man er i tenårene og litt inn i 20årene, og da spesielt om venner arrangerer overraskelse. Ikke når kona inviterer til mannens overraskelses 50årslag!. 

Utover det så ville jeg heller tatt med meg det jeg ønsket å grille selv og verten sto for tilbehør feks. Men å be gjestene finne ut av hva de skal ta med til en helt 'vanlig middag'(så taco var nevnt) det ville jeg syns var pussing.

Det hender vi samles en stor gjeng på sommeren feks og alle da tar med seg litt, men det er jo ikke i en anledning annet enn at mange i vennegjengen ønsker det og 'noen' da må stille hus og hjem til disposisjon. Ofte er det samme par som tilbyr å gjeste oss, og da er det urimelig at de skal stå for servering hver gang også. 

Anonymkode: 0f5a6...23d

Skrevet

Ber aldri noen ta med noe, og syns det er flaut når noen kommer med vertinngaver. Hvis man ikke har råd så inviterer man ikke. 

Anonymkode: d3fb5...b11

Skrevet

Jeg har ikke gjort akkurat slik du beskriver- men det har hendt jeg har spurt min mor/søster om de kan bake med en kake eller hjelpe til med noe annet. Vi er de eneste som har barn, og det er dermed ofte vi som inviterer til oss. At jeg spør om hjelp har ikke noe med økonomi å gjøre men at om jeg skal orke å invitere så hadde det vært fint med litt hjelp. Et eksempel er forrige gang et av barna våre hadde bursdag inviterte vi min mor og søsken (3 stk) med partnere. Vi lagde middag og stod for alt av drikke/kaffe, og min mor og søster bakte med en kake hver. Det var min mors forslag. Dette var det fjerde selskapet vi hadde pga av den bursdagen (stor og skilt familie), og det var godt å ikke ordne med absolutt alt hver gang.

Jeg må si jeg kjenner litt på det, at det er litt flaut å invitere uten å lage alt selv. Men jeg håper virkelig ikke min familie tenker som du gjør hi. 

Anonymkode: 19deb...908

Skrevet

Hva er flaut med vertinne gave. Viser jo bare at de setter pris på din innsats. 

Anonymkode: 8232a...5e7

Skrevet

Når jeg inviterer til middag, familieselskap, barneselskap o.l. så står vi selvsagt for alt av mat og drikke.

Vi har et kompromiss de årene vi feirer jul med mannens familie, fordi jeg synes det er fryktelig mye å stå alene med, samtidig som alle helst vil at vi skal feire hos oss pga plass og at vi "er gode" på store selskaper. Da har vi avtale om at jeg delegerer ut dessert, drikke og tilbehør til middag til de ulike gjestene, så står vi for kjøttet, saus, poteter (og en del tilbehør, pynt, snacks +++) Synes det er greit når det ble forslått som en løsning, men hadde aldri krevd eller foreslått det selv!

Anonymkode: 67d5a...b13

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har ikke gjort akkurat slik du beskriver- men det har hendt jeg har spurt min mor/søster om de kan bake med en kake eller hjelpe til med noe annet. Vi er de eneste som har barn, og det er dermed ofte vi som inviterer til oss. At jeg spør om hjelp har ikke noe med økonomi å gjøre men at om jeg skal orke å invitere så hadde det vært fint med litt hjelp. Et eksempel er forrige gang et av barna våre hadde bursdag inviterte vi min mor og søsken (3 stk) med partnere. Vi lagde middag og stod for alt av drikke/kaffe, og min mor og søster bakte med en kake hver. Det var min mors forslag. Dette var det fjerde selskapet vi hadde pga av den bursdagen (stor og skilt familie), og det var godt å ikke ordne med absolutt alt hver gang.

Jeg må si jeg kjenner litt på det, at det er litt flaut å invitere uten å lage alt selv. Men jeg håper virkelig ikke min familie tenker som du gjør hi. 

Anonymkode: 19deb...908

Jeg syns det er stor forskjell på å be om en kake eller to og å be om inngangspenger eller at alle tar med litt. 

I bursdagsselskaper til ungne tilbyr stort sett alltid mødrene våre seg å lage noe. Noen ganger passer det greit, som i år da jeg lå nede for telling og far jobbet mye, andre ganger har vi tid og overskudd til å fikse alt selv. 

I tilfellene jeg beskrev tidligere i tården har vi blitt bedt i feks 50årslag med inngangspenger, forventning om gave og ett bugnende kakebord laget stort sett av gjestene. Voksne folk med god råd (det vet vi at de har alle forutsetninger for å ha), kan spare for å invitere til middag og leie av lokaler. Gjestene kan bidra med kaker til kakebord og også ta med sin egen alkohol om man ønsker det. Men å betale såpass mye at man vet at vertskapet ikke har/har minimale utgifter med selskapet - det irriterer meg!

Anonymkode: 0f5a6...23d

Skrevet

Nei, ber jeg til middag ,står jeg selvsagt for mat og drikke. 

Skrevet

Jeg tror ikke alderen spiller noe særlig rolle når man først er voksen når det gjelder å ta med mat. Økonomi spiller en rolle. Det gjør også smålighet hehe. Kjipt, men sant. 

Dersom jeg vet at personene har dårlig råd, hadde jeg gledelig tatt med mat og lagt stolthet i det jeg lager. Har de god økonomi, så virker det litt smålig eller rart. 

Jeg har selv hatt mitt 40-årslag og vært hos andre. De som inviterer har stått for god mat og god drikke. Vi tjener noe av det samme, så alt går opp i opp. Man sparer til en hei dundrende fest og det koster. Veldig hyggelige minner. Da blir man invitert til andre også. 

Anonymkode: c88a7...74d

Skrevet

Det er jo beyond frekt å kreve inngangspenger OG forvente gave. Da hadde jeg sagt at mat var gaven.

Skrevet

Spleiselag er én ting. Bursdag er noe annet. Bør ikke sammenblandes! 

Anonymkode: a04e2...f25

Skrevet

Nå har jeg dårlig råd, men hadde ALDRI invitert noen til middag og sagt at da måtte de stå for noe av maten. Det blir for dumt!! Hadde heller aldri kommet på å ta inngangspenger til bursdagsfeiring. Det jeg KUNNE sagt, var at jeg ønsket et økonomisk bidrag til festen i gave. Hvis noen spurte hva jeg ønsket meg. :-)

Anonymkode: 0e2a4...835

Skrevet
6 timer siden, MrsRiddick skrev:

Det er jo beyond frekt å kreve inngangspenger OG forvente gave. Da hadde jeg sagt at mat var gaven.

Jeg tenkte på det samme. Kanskje kjøttbollene skulle være gaven. Ikke inviter til bursdagsfeiring og be folk ta med maten. Makan til frekkhet. Enten har du selskap med bare en kaffi og sier fra at det blir bare kaffi, eller man hopper over et selskap. Dersom man har dårlig råd eller ikke kan stelle til selskap og det gjelder små barn, hadde jeg strukket meg langt. Men ikke til voksne folk.

Skrevet

Ser at nesten alle er enig med meg 😊 Dette ER rart og ikke normalen... 

personen er en gniten, og utnytter andres snillhet/dumhet.. 

Jeg kjøper trossalt fine/dyre gaver til hennes barn.fader om jeg skal ta med mat til halve selvskapet også. Nei i år tar jeg med meg gaven og et smil! Så får det heller blir veldig flaut når vi sitter å skal spise en kvart middag..... 👍🤓🤓 

hi

Skrevet

Første gang jeg hører noe slikt! 🙈 

Har vært borti hvis man et helt gjeng skal noe spesielt ilag, kan man ha spleiselag. 

Men inviterer jeg til bursdag, middag, kosekveld ol står jeg for både mat og drikke. Det gjør vi alle. Blir jeg invitert til noen bruker jeg å ta med blomster, vin, god sjokolade el bare som en hyggelig gest. Det syntes jeg er trivelig:) 

Skrevet
18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ser at nesten alle er enig med meg 😊 Dette ER rart og ikke normalen... 

personen er en gniten, og utnytter andres snillhet/dumhet.. 

Jeg kjøper trossalt fine/dyre gaver til hennes barn.fader om jeg skal ta med mat til halve selvskapet også. Nei i år tar jeg med meg gaven og et smil! Så får det heller blir veldig flaut når vi sitter å skal spise en kvart middag..... 👍🤓🤓 

hi

Ja, men du kan simpelthen spørre om personen ønsker seg at dere steller i stand, om det er bursdagsønsket? Jeg tror jeg hadde spurt, fordi da kan du jo bare ta med en salat og noen kjøttboller, dersom du liker å lage mat da? 

Skrevet

Ser faktisk ikke helt problemet med å be folk ta med en rett/kake til måltidet.

Anonymkode: c4e55...d1a

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Hm. Kanskje detter er noe nytt, men ja, jeg takker ja om min mor tilbyr seg å ta med kake men jeg ber ikke gjestene ta med maten dersom jeg i tillegg skal få gave. Kan man heller ikke bare la være å invitere til bursdag dersom man synes det er stress/dyrt?

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Når man ber folk på middag? Da er det til nød "ta med egen drikke", ikke egen mat 😂

Og inngangspenger? Har aldri vært borti noen av delene. Kurvfest er en ting, å be folk på middag noe helt annet.

Skrevet

Sliter du med premissene, så utebli. 

Anonymkode: 687f3...337

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sliter du med premissene, så utebli. 

Anonymkode: 687f3...337

:Hehe: Enig! Håper virkelig ikke at hun lar seg lure inn i noe slik!

Skrevet

Har aldri opplevd å bli invitert til middag og bedt om å ta med mat selv .

Når jeg inviterer til bursdag så lager jeg middag hvis det skal være middag. I vår familie tilbyr vi å bake kaker. Så jeg trenger som regel å bake kun 1 kake til selskapet.  Resten kommer fra familien. 

Jeg og venninne har jentekveld  2 ganger i året. Foreløpig kun hos meg, men da handler jeg inn og vi deler beløpet i to. Dette har vi gjort i mange år. Siden det er jeg som har stilt med hus hver gang. 

Anonymkode: fdc3b...c2f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...