Gå til innhold

Mannen har en kostbar hobby som tar mye tid og plasd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det har vi ikke økonomi, plass eller tid til, men han tviholder på den. Er det veldig slemt å be han gi avkall på det for familien sin del? Vi får et rom ekstra, mer tid og bedre økonomi. 

Anonymkode: 2e378...11c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En må jo bli enige om prioriteringene. 

Anonymkode: 92d54...76e

Skrevet
20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

En må jo bli enige om prioriteringene. 

Det vet jeg, men han tviholder på denne hobbyen. Det er ikke rom for at jeg skal ha en hobby eller rom for meg å gjøre noe utover barn og hjem. Jeg mener at han bør se familien som førsteprioritet slik jeg gjør. 

Skrevet

Tjener du egne penger? 

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tjener du egne penger? 

Jeg tjener mest. Vi har felles økonomi.  To barn. 

Skrevet

Snurp igjen pengesekken! 

Skrevet

Og om dette foregår på et eget rom i huset, så stikker du ut, så fikser han barna. 

Da ordnet det seg selv.

Skrevet

Kjenner jeg er veldig nysgjerrig på hvilken hobby han har :)

Anonymkode: ec950...e24

Skrevet

Modellfly?

Anonymkode: 1e410...5ab

Skrevet

Hvis du er dypt uenig i prioriteringene og han ikke er til å snakke med, synes jeg godt du kan ta en samtale med han om økonomi. (Hvis det er det som er hovedproblemet.) Du skriver at du tjener mest. Gå for delt økonomi, fordel utgiftene dere i mellom og så får han betale hobbyen sin av det han selv har til overs.

Trenger dere rommet til noe annet? Eneste jeg kan se for meg er at dere har barn som må dele rom, men nå begynner å bli så store at det ikke fungerer lenger. Og da tenker jeg at far må vike, altså. Kan han flytte ut i garasjen med dette? Opp på loftet? Ned i kjelleren?

Hvis det overhodet ikke går an å snakke med han om dette, og han insisterer på at han har rett til å ta uforholdsmessig stor plass samt kjøre familieøkonomien i grøfta, da synes jeg godt du kan dra ham med deg på familievernkontoret. Spør ham rett ut hva han selv tenker at prioriteringene gjør med familien. Hvorfor mener han at hans hobby skal gå foran det barnet som trenger nye støvler? Hør på det han sier. 

Jeg ville strukket meg langt for at han skulle få beholde hobbyen sin, men jeg hadde ikke godtatt at det gikk ut over familiens behov for mat, klær eller plass i huset. 

Skrevet

Vi har ikke noe rom ekstra eller annet sted. Barna må dele rom pga hobbyen hans. Jeg har forsøkt å ta det opp, men han er ikke til å rokke. Han mener at han skal få holde på med dette fordi jeg trener. Forskjellen er bare at det koster 400 kr i måneden å trene og jeg må pga helseplager, men hans hobby er svært inaktiv og koster fort minst 1500 kr i måned og opptar stor plass. Trening opptar ingen plass ettersom jeg trener hos fysioterapeut. 

Jeg har forståelse for at det er kjipt å gi avkall på hobbyen sin, men på et eller annet tidspunkt tenker jeg at man prioriterer familien fremfor dette. 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Vi har ikke noe rom ekstra eller annet sted. Barna må dele rom pga hobbyen hans. Jeg har forsøkt å ta det opp, men han er ikke til å rokke. Han mener at han skal få holde på med dette fordi jeg trener. Forskjellen er bare at det koster 400 kr i måneden å trene og jeg må pga helseplager, men hans hobby er svært inaktiv og koster fort minst 1500 kr i måned og opptar stor plass. Trening opptar ingen plass ettersom jeg trener hos fysioterapeut. 

Jeg har forståelse for at det er kjipt å gi avkall på hobbyen sin, men på et eller annet tidspunkt tenker jeg at man prioriterer familien fremfor dette. 

Hvis ungene ikke får eget rom fordi hobbyen hans "bor" i det ene soverommet, hadde jeg ikke hatt skrupler med å be ham slutte. 

Kort fortalt: han er en voksen mann som må ta voksne valg, og barna skal ikke føle på at pappas fritidsinteresser er viktigere enn deres tilhørighet i hjemmet. 

Anonymkode: e9d07...aac

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...