Gå til innhold

samvær, barnebidrag etc ved samlivsbrudd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og samboer skal flytte fra hverandre. Ungene skal bo hos meg, men vi skal ha delt bosted på papiret pga hans sikkerhet mtp flytting etc.

Hvordan blir dette med bidrag? Han skal ha barna annenhver helg på overnatting. En dag samvær per uke i tillegg, uten overnatting.

Får jeg bidrag med delt bosted? Barna bor jo 70%(??) hos meg.

Anonymkode: 593b2...40a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, om dere på papiret har 50/50 har du ikke krav på bidrag med mindre han tjener veldig mye mer enn deg og derfor skal stå for større prosentandel av utgiftene enn deg 

Men dere kan jo lage en privat avtale, bruk bidragsveilederen på nettsiden til nav og få han til å legge inn et fast trekk i nettbanken sin så du får bidrag hver måned. Går han ikke med på det hadde ikke jeg gått med på å ha delt bosted på papiret 

Anonymkode: 75e4d...0f7

Skrevet

Takk for svar. Når jeg legger inn i veilederen skal han betale bidrag ser det ut som, eller er det noe jeg overser? Skriver jeg 5 overnattinger per mnd blir bidraget høyt, mens med 10 overnattinger reduseres det mye.

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar. Når jeg legger inn i veilederen skal han betale bidrag ser det ut som, eller er det noe jeg overser? Skriver jeg 5 overnattinger per mnd blir bidraget høyt, mens med 10 overnattinger reduseres det mye.

Helt korrekt. Bidraget synker når samvær øker.

Skrevet
30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er et vippepunkt ved 8 overnattinger, tror jeg.

Anonymkode: e3cef...449

Skrevet

Du skal ikke legge inn samværsnetter om dere har delt bosted - du skal krysse av for delt bosted. Da ansees barnet å bo fast hos begge og dere skal dele 50% på alle kostnader. Det har ingenting å si om barna er mindre enn 50% hos far. Om en av partene tjener mer enn den andre kan det likevel bli bidragsplikt - tjener f.eks du mest skal du betale til far....... 

Tenk deg nøye om om delt bosted er det rette for dere - det krever at dere klarer å samarbeide om barna svært godt....

Anonymkode: 21a73...2dc

Skrevet

Jeg har vært borti venner som har måttetgå i fra partneren sin når det har vært barn involvert. Private avtaler har sjeldet vært en god ide.. Synes du skal tenke deg om dersom du velger å gå for det. Du (barna) mister mange rettigheter med å skreive opp noe som ikke stemmer. NAV kan ikke komme å hjelpe deg da dersom dere ikke tar dette gjennom dem.

Anonymkode: 6d4bc...e30

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...