Gå til innhold

Er dette unormalt?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Sønnen min på 21 måneder sier ikke i nærheten av så mange ord som jeg har lest han skal kunne (tror det var 50, eller mer?). Og han kan i alle fall ikke flertallsbøyninger osv. slik jeg har lest de skal kunne. Han forstår en del av det jeg sier, og kan si noen ord tydelig, men de fleste ordene sier han bare starten av. F.eks. "bååå" for bolle og "biiiiiii" for bil. Han kan også veksle mellom å si mamma for å få oppmerksomheten min og å ta på seg selv og si mamma. Jeg synes det er vanskelig å vite om han bare tuller eller om han ikke vet at jeg er mamma.

Jeg har lest artikler om hva som er normalt og sett lignende tråder om samme tema, men jeg håper på å bli litt beroliget her. Gjerne flere som har opplevd noe lignende, eller kjenner andre som har hatt det sånn der alt har vert normalt. Dere må gjerne dele det om deres barn har vert kjappe også, men vil helst ikke ha en masse "min unge kunne alfabetet når han var 2 år" skryte innlegg da det ikke er med på å verken berolige meg eller eventuelt andre som er i en lignende situasjon og leser dette. 

Ps! jeg forstår godt at dere har lyst å skryte over de flinke barna deres, men viss det eneste formålet med det dere skriver er å skryte, og ikke å berolige/eller eventuelt hjelpe dersom jeg har grunn til bekymring, så er det fint om dere heller oppretter en egen skrytetråd :) 

Anonymkode: 13b7b...2bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Datteren min er 22 mnd gammel og sier vel stort sett det samme som din.

Jeg har merket at de siste par ukene så har hun blitt klarere i uttalelsen sin og hun legger til mange ord i vokabularet sitt. Så sakte men sikkert så kommer det seg. Hun har hatt øreinfeksjon på øreinfeksjon så det kan kanskje ha noe å gjøre med at hun ikke snakker så forståelig. 

Jeg tror dog det er store forskjeller på hva barna  kan i denne alderen. Noen har 2 ords setninger mens andre ikke sier stort. Datteren til en venninne snakket i 2 ords setninger før hun var halvannet, og sønnen til en annen venninne kunne man ikke forstå før han var rundt 3år.

Min eldste datter begynte å snakke ok da hun var 2 år, men fra 2 til 2.5år eksploderte det. Hun gikk fra enkelt ord til hele setninger. Jeg er derfor ikke bekymret for yngste datteren min og regner med det samme skjer. Jeg fortsetter å lese, snakke og synge med henne slik at hun får masse input 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 30.3.2017 den 4.44, PeppaPig skrev:

Datteren min er 22 mnd gammel og sier vel stort sett det samme som din.

Jeg har merket at de siste par ukene så har hun blitt klarere i uttalelsen sin og hun legger til mange ord i vokabularet sitt. Så sakte men sikkert så kommer det seg. Hun har hatt øreinfeksjon på øreinfeksjon så det kan kanskje ha noe å gjøre med at hun ikke snakker så forståelig. 

Jeg tror dog det er store forskjeller på hva barna  kan i denne alderen. Noen har 2 ords setninger mens andre ikke sier stort. Datteren til en venninne snakket i 2 ords setninger før hun var halvannet, og sønnen til en annen venninne kunne man ikke forstå før han var rundt 3år.

Min eldste datter begynte å snakke ok da hun var 2 år, men fra 2 til 2.5år eksploderte det. Hun gikk fra enkelt ord til hele setninger. Jeg er derfor ikke bekymret for yngste datteren min og regner med det samme skjer. Jeg fortsetter å lese, snakke og synge med henne slik at hun får masse input 😊

Takk for svar!! Det er godt å høre at det meste er normalt :) Det er jo det jeg tenker også, men så kommer alle slags bekymringer krypende. Det skal ikke være lett å være mamma :P Jeg har vert redd uttale problemene kan skyldes stramt tungebånd også, en vi får bare fortsette å øve og se det an. Gutten min var jo litt sein med gåingen også, men når han først begynte gikk han veldig bra, og nå ser jeg ikke forskjell på han og jevnaldrende barn. Så får håpe det går samme vei med pratingen!

Anonymkode: 13b7b...2bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Mener jeg leste at de forstår 50 ord men ikke nødvendigvis bruker de selv. Mulig jeg husker helt feil. 

Min begynte ikke å gå før forrige måned og hun er 17 måneder. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Det viktigste er at barna forstår hva som blir sagt, ikke hvor mange ord de selv sier eller uttale på denne tiden. Dersom barnet forstår hadde jeg ikke vært bekymret ennå, eks: legg bamsen i sengen. 

 

 

Anonymkode: 840c2...3e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg vekk boken, og slapp av 😊 Så lenge det er en viss progresjon og forståelse så går dette seg til. Når de nermer seg skolealder så hjelper bhg med tilrettelegging hvis det fortsatt er "problemer". Barn er så veldig forskjellige :) Vi gjentok det han sa... Feks. Han sa "en dililil (bil)" og vi repiterte med korrekt ord "ja, se en bil"

ikke korriger, bare repiter med riktig uttale. Ikke lag for stort nummer ut av det foran barnet. :) 

Anonymkode: 9ce0e...c6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Annonse

På 23.3.2017 den 12.44, Anonym bruker skrev:

Sønnen min på 21 måneder sier ikke i nærheten av så mange ord som jeg har lest han skal kunne (tror det var 50, eller mer?). Og han kan i alle fall ikke flertallsbøyninger osv. slik jeg har lest de skal kunne. Han forstår en del av det jeg sier, og kan si noen ord tydelig, men de fleste ordene sier han bare starten av. F.eks. "bååå" for bolle og "biiiiiii" for bil. Han kan også veksle mellom å si mamma for å få oppmerksomheten min og å ta på seg selv og si mamma. Jeg synes det er vanskelig å vite om han bare tuller eller om han ikke vet at jeg er mamma.

Jeg har lest artikler om hva som er normalt og sett lignende tråder om samme tema, men jeg håper på å bli litt beroliget her. Gjerne flere som har opplevd noe lignende, eller kjenner andre som har hatt det sånn der alt har vert normalt. Dere må gjerne dele det om deres barn har vert kjappe også, men vil helst ikke ha en masse "min unge kunne alfabetet når han var 2 år" skryte innlegg da det ikke er med på å verken berolige meg eller eventuelt andre som er i en lignende situasjon og leser dette. 

Ps! jeg forstår godt at dere har lyst å skryte over de flinke barna deres, men viss det eneste formålet med det dere skriver er å skryte, og ikke å berolige/eller eventuelt hjelpe dersom jeg har grunn til bekymring, så er det fint om dere heller oppretter en egen skrytetråd :) 

Anonymkode: 13b7b...2bf

Min sønn på 20 mnd er ik noen reser på ord enda han. De i barnehagen sier d er heeelt normalt, og som oftes er jentene tidligere ute med å snakke. 

De gjør seg forstått da,ingen tvil om d,  haha:) 

NO worries! 

<3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...