Anonym bruker Skrevet 23. mars 2017 #1 Skrevet 23. mars 2017 Flere her har det. Det jeg ikke skjønner er hvordan de våger det. Har to venninner der mannen gikk fra de. Jo det var fint og flott å ha felles økonomi, da de var sammen. Men den dagen mannen gikk hadde de null på sparekonto. Jeg har vært med mannen min i ti år nå. Vi har delvis delt økonomi. Vi overfører til felleskonto. Resten er mine penger. Vi har det godt økonomisk, og jeg sparer penger hver måned. Jeg har nå nesten 500 000 på sparekonto. Dette er livsviktig for meg å ha. Ikke fordi jeg tror mannen vil gå, men kan aldri vite. Er så overrasket over hvor mange som har delt økonomi. Kvinner er jo også oftere i lavtlønnede yrker. Jeg leser om disse kvinnene her inne også. Som har blitt forlatt og sliter pga ingen oppsparte midler. Leser også om kvinner som ikke har råd til å gå. Jeg ser ingen fordeler med å ha 100% felles økonomi. Sett noen her som uttaler nesten med stolthet at "mannen bare jobber og jeg styrer med pengene" ikke noe å være stolt av det vel? Anonymkode: e692e...fc7
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2017 #2 Skrevet 23. mars 2017 Man trenger ikke dele kontoer for å ha felles økonomi og det du har tjent opp av verdier i ekteskapet ( om du er gift) skal uansett deles ved brudd. Anonymkode: a1222...080
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2017 #3 Skrevet 23. mars 2017 Følger. Dette var ett interessant tema 😊 Anonymkode: a31a7...934
koro51 Skrevet 23. mars 2017 #4 Skrevet 23. mars 2017 14 minutter siden, Anonym bruker skrev: Flere her har det. Det jeg ikke skjønner er hvordan de våger det. Har to venninner der mannen gikk fra de. Jo det var fint og flott å ha felles økonomi, da de var sammen. Men den dagen mannen gikk hadde de null på sparekonto. Jeg har vært med mannen min i ti år nå. Vi har delvis delt økonomi. Vi overfører til felleskonto. Resten er mine penger. Vi har det godt økonomisk, og jeg sparer penger hver måned. Jeg har nå nesten 500 000 på sparekonto. Dette er livsviktig for meg å ha. Ikke fordi jeg tror mannen vil gå, men kan aldri vite. Er så overrasket over hvor mange som har delt økonomi. Kvinner er jo også oftere i lavtlønnede yrker. Jeg leser om disse kvinnene her inne også. Som har blitt forlatt og sliter pga ingen oppsparte midler. Leser også om kvinner som ikke har råd til å gå. Jeg ser ingen fordeler med å ha 100% felles økonomi. Sett noen her som uttaler nesten med stolthet at "mannen bare jobber og jeg styrer med pengene" ikke noe å være stolt av det vel? Anonymkode: e692e...fc7 Er dere gift? For dersom dere er det, blir disse kr 500 000,- nok delt på to ved skilsmisse.
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2017 #5 Skrevet 23. mars 2017 Vi har felles økonomi, men vi sparer da likevel. Skulle vi gå fra hverandre deler vi sparepengene. Vi har ca lik inntekt, så det er ikke noe mindre viktig for mannen å sikre seg enn for meg. Anonymkode: 76b11...6c5
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2017 #6 Skrevet 23. mars 2017 Felles økonomi betyr ikke at mannen jobber og kvinnen sitter hjemme og disponerer. Vi har 100% felles økonomi. Men vi sparer jo fordi. Jeg jobber 80%, så jeg sparer bla. litt mer i pensjon enn han. Vi er gift og eier alt vi har sammen. Skulle det bli brudd deles alt på to. Så vi er begge sikret på alle mulige måter. Både mtp private fordikringer, forsikringer gjennom jobb og andre ting. Du virker litt "kort" som tenker at felles økonomi er ensbetydende men å sitte igjen med ingenting ved brudd. Anonymkode: 2ba4c...b80
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2017 #7 Skrevet 23. mars 2017 Kort? Fordi jeg reflekterer over hva jeg har observert? Vi har særeie. Vi eier hus sammen. Mine venninner som har gått på en smell har trodd de har vært sikret, men når huset omtrent er belånt til pipa er det ikke allverdens å hente. Poenget mitt er bare det at man må sørge for seg selv også. Så da får jeg bare være kort om det er oppfattelsen av mitt innlegg. Faktum er at mange kvinner sitter igjen med masse pynteputer og gardiner og lite som kan brukes som egenkapital til kjøp av bolig. Og om noen følte seg truffet var ikke det meningen. Det er et faktum at kvinner ofte er den tapende part ved skilsmisse. Anonymkode: e692e...fc7
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2017 #8 Skrevet 23. mars 2017 Vi har delt økonomi fordi vi er gift, han tjener bedre enn meg (4x inntekt) og det vi har sparer vi til store ting/ferier eller til nedbetaling av huset. Vi er rimelig fornuftig i bruken av pengene (litt tøy til oss selv og ellers ting til barna). Ingen av oss drikker, røyker,snuser eller har hobbyer. Vi har begge kontoer vi sparer på og kortene går om hverandre. Han kjøper store ting og jeg kjøper de små. Vi sikrer jo hverandre ved å være gift. Om det blir brudd deler vi jo 50/50. Med et dyrt hus, 2 nedbetalte biler og mye på sparekonto vil jeg nok si at jeg ikke ligger dumt an om vi skulle forlate hverandre i fremtiden. Anonymkode: 380a6...35b
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2017 #9 Skrevet 23. mars 2017 Vi er gift og har felleseie, eier hus, to biler, båt og sparekonto sammen, verdiene blir selvfølgelig delt om vi går fra hverandre. Praktisk sett gjør vi som anbefalt i banken, felles regningskonto og matkonto med faste trekk, personlige lønnskontoer med lommepenger og til hverdagsforbruk. Selvfølgelig sitter jeg ikke igjen med ingenting om vi går fra hverandre, vi har felles verdier som da må deles. Trenger ikke en "hemmelig" sparekonto for det. Jeg synes også det høres veldig lite lurt ut å ha en sparekonto med 500.000 på når man har gjeld. Vi har en grei bufferkonto, resten av sparingen gjør vi sammen på boligen. Pr akkurat nå har vi verdier for ca 5 mill og 3 mill i total gjeld. Anonymkode: 36b8f...26f
Mammaaaaaa Skrevet 23. mars 2017 #10 Skrevet 23. mars 2017 48 minutter siden, Anonym bruker skrev: Flere her har det. Det jeg ikke skjønner er hvordan de våger det. Har to venninner der mannen gikk fra de. Jo det var fint og flott å ha felles økonomi, da de var sammen. Men den dagen mannen gikk hadde de null på sparekonto. Jeg har vært med mannen min i ti år nå. Vi har delvis delt økonomi. Vi overfører til felleskonto. Resten er mine penger. Vi har det godt økonomisk, og jeg sparer penger hver måned. Jeg har nå nesten 500 000 på sparekonto. Dette er livsviktig for meg å ha. Ikke fordi jeg tror mannen vil gå, men kan aldri vite. Er så overrasket over hvor mange som har delt økonomi. Kvinner er jo også oftere i lavtlønnede yrker. Jeg leser om disse kvinnene her inne også. Som har blitt forlatt og sliter pga ingen oppsparte midler. Leser også om kvinner som ikke har råd til å gå. Jeg ser ingen fordeler med å ha 100% felles økonomi. Sett noen her som uttaler nesten med stolthet at "mannen bare jobber og jeg styrer med pengene" ikke noe å være stolt av det vel? Anonymkode: e692e...fc7 Jeg har regnet på dette med felles økonomi. Jeg har nå ca 3000 "til overs" (går til barna ofte), hadde vi ikke hatt felles økonomi hadde jeg hatt 14000 til overs. Det er veldig skeivt fordelt med andre ord. Vet ikke hvordan det har blitt sånn. Det har alltid vært han som har tjent mest, men han Jar jo aldri penger på konto!
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2017 #11 Skrevet 23. mars 2017 Sitter forøvrig igjen med ca 3 mill om vi skulle forlate hverandre i dag. Har man belånt til over pipa hadde saken vært en annen. Anonymkode: 380a6...35b
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2017 #12 Skrevet 23. mars 2017 Vi har felles økonomi og felles sparekonto som bede har tilgang til plus fond som vi begge eier. Hva er problemet med det? Anonymkode: bccb1...227
skjotta Skrevet 23. mars 2017 #13 Skrevet 23. mars 2017 Tror hi refererer til de som ikke er gift og dermed ikke har noen rettigheter ved brudd. De som flytter inn hos kjæresten, for han har størst hus, som bruker pengene sine på oppfiksing og interiør, mat og regninger mens mannen betaler ned lånet sitt. Der finnes faktisk sjokkerende mange av dem.
mipsmaster Skrevet 23. mars 2017 #14 Skrevet 23. mars 2017 Det er ingen økonomiske fordeler å ha 100% felles økonomi for den parten som tjener mest og spesielt dersom de tjener svært ulikt. Når det sagt, kan samboere gjøre som de vil, men deg for "konefella" som skjotta nevner. En jeg kjenner døde og svigers var kjipe. Avdøde betale for bolig. Hun fikk kjoler og gardiner og fikk beskjed om å komme seg ut. Hjelper ikke å stole på snill samboer en gang. Kanskje noe burde hete "ektemannfella", der han går inn med nær sagt alt og en gullgraver tar halvparten ved skilsmisse. Samboerkontrakt sier at jeg har 3/4 av egenkapitalen i boligen, hun 1/4. Vi betaler likt på lån. Kan selge, betale ned lånet og dele egenkapital etter brøken. Jeg studerte privat og lenge, har betalt ned studielånet, reiste langt til jobb for å eie istedenfor å leie bolig i starten. Hun bodde noen år i USA, hadde enkeltmannsforetak i Tyskland som gikk i null og kom tomhendt hjem i 30-årene. Hun nyter godt av hvordan vi bor i dag og lav rente pga høy egenkap/sikkerhet, men det er ikke noe gratis lunsj om forholdet avsluttes. Jeg hadde også lyst til å reise, men prioriterte andreledes, da skal jeg hvertfall sitte igjen med mine penger etter et brudd. Vi jobber begge to. Hun er ikke hjemmeværende med barn og gjør seg fortjent til penger jeg har tatt risiko for å erverve før jeg møtte henne.
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2017 #15 Skrevet 23. mars 2017 Jeg tror jeg må spørre om hva du mener, for jeg tror ikke jeg forstår. Hvorfor har de sittet igjen med null ved samlivsbrudd? Dersom de har hatt felles sparekonto, skal vel beløpet på den deles på to? Er det fordi mannen har tatt ut/brukt opp disse pengene? Anonymkode: 8e095...631
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2017 #16 Skrevet 23. mars 2017 Felles økonomi er for meg å også forvalte økonomien sammen. Altså vi sammen er enige om hva og hvor mye vi tar opp lån til, at vi sammen sparer til det vi ønsker oss. At vi sammen gjør de tingene som gjør at vi fortsetter å ha god økonomi. Hvis man lukker øynene og regner med at den andre part gjør de rette valgene, men ved ett brudd finner ut at den andre faktisk har kjørt økonomien i grøfta, vel, det er jo litt ris til egen bak. Vi tar sammen avgjørelsen om hva vi gjør med våre penger. Dvs at vi begge kommer helt greit ut av det ved ett eventuelt brudd. Anonymkode: 833cd...758
skjotta Skrevet 23. mars 2017 #17 Skrevet 23. mars 2017 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg tror jeg må spørre om hva du mener, for jeg tror ikke jeg forstår. Hvorfor har de sittet igjen med null ved samlivsbrudd? Dersom de har hatt felles sparekonto, skal vel beløpet på den deles på to? Er det fordi mannen har tatt ut/brukt opp disse pengene? Anonymkode: 8e095...631 Brudd er sjeldent fredelige eller vakre. Dersom sparekontoen står i mannens navn har hun ingen rettigheter ved et brudd. Hi sin frustrasjon er jo nettopp over at så mange kvinner går i denne fella. Min søster er en av dem. Dersom det blir slutt mellom henne og samboeren sitter hun igjen med ingenting, da hus og grunn står på hans navn og hun har solgt alt hun eide før de flyttet sammen og lagt pengene i oppussing. Litt sparepenger og en buffer som eventuelt deles er småpenger i forhold til alt hun vil måtte gå fra, og dette vet han fordi han nekter å skrive under på en samboerkontrakt.
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2017 #18 Skrevet 23. mars 2017 Vi er ikke gift, og har 100% felles økonomi. Vi har huslån sammen, betaler inn til felles regningskonto hver mnd. og resten av lønna bruker vi på mat, klær osv. Vi har 30.000 på sparekonto. Hvor mye eksakt mener du jeg taper ved et evt. brudd? Anonymkode: 39609...02e
Hjertefru Skrevet 23. mars 2017 #19 Skrevet 23. mars 2017 Jeg er enig med deg. Aldri skjønt greia med felles økonomi. Vi har jo delvis felles vi også, i om at vi setter inn likt beløp på regningskonto (har lik lønn) men restbeløpet disponerer vi selv og jeg har ingen interesse for hva han har på sin konto og vice versa. Ei heller hva han bruker penger på. Her inne virker det som det går prestisje i å ha alt felles, som om de som praktiserer dette har et bedre og nærere forhold enn oss andre. Mulig det fungerer for noen, men ser for meg at det kan bli en del fallgruver. Hvis noen skryter av at de bruker penger, og mannen tjener høres det jo helt dust ut. Var jo slik man gjorde på femtitallet. Ikke mye likestilling når man ikke får ha sin egen konto engang.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå