Gå til innhold

Noen med pollenallergi her

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk allergi mot pollen i tredje svangerskap.Skikkelig pyton. Gikk tre år og satte sprøyter i håp om å bli bedre, men de hjalp ikke noe. Var en av de "heldige" som ikke ble bedre av dem.

Nå har jeg nyst i hele dag, og klør og graver meg i nese hele tiden - skjønte raskt at nå er dritten i luften.... 

Kikka inn på allergivarslinga og det er rødt på or og hassel. Så tidlig! 

Har vurdert å prøve akupunktur. Noen som har forsøkt det? Hjalp det?

Noen som har andre alternativer til å hanskes med plagene?

Kjenner jeg gruer meg til et halvår med masse plager og pilleknasking. 

Anonymkode: 445f4...8b7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med en sydentur? 

Jeg plages bare med det. Nyser og klør. Kleenex med overalt. 

Men mulig du kan få sterkere allergipiller da..

Anonymkode: 705b4...ecb

Skrevet

Jeg pleier å være plaget fra ca 1. Januar - 1. November. Det er et slit! Men det er jo mange småting som hjelper.

Bruk aerius ol. Hver dag , egentlig fra før det bryter ut.

Bruk nesesprayen Dymista hver dag.resept.

Dusj hver kveld. Skift ofte sengetøy.luft på kvelden . Ikke ha klesvask ute. 

Skrevet

Jeg har en mann med allergi mot det meste som kommer i lufta. Han reagerer på alt av pollen i ulik grad. Han bruker sprøyter, piller, nesespray og øyedråper. Tilsammen fungerer dette greit. Han blir ikke bra, men når en ser hvor dårlig han er uten alt dette så ser vi hvor mye det virker. Men han må bruke alt, ikke bare det ene eller andre. 

Iforhold til pollen så blir det ikke mye ute når det er mye pollen ute, lite lufting, ikke lufting av tøy eller sengetøy. Alt må i tørketrommel. Med unger i hus så går dører opp og igjen, dermed kommer det pollen inn selv om vi prøver å begrense det slik at klestørk inne ikke er lurt. Derfor havner alt i tørketrommel, da vet vi at det er minimalt med pollen hvertfall. Sentralstøvsuger ble tatt imot med stormende jubel, han merket utrolig stor forskjell når vi fikk det. Vi hadde en støvsuger med pollenfilter, men når den gikk istykker valgte vi sentralstøvsuger. Nå kommer det aldri noe annet inn i hus. I den verste pollensesongen tar jeg av stanga og setter på støvsugeren, lar den stå på lenge i hvert rom. Da får den vekk litt av det som flyr rundt i luften. Støvsugeren blir normalt brukt hver dag, men i pollensesongen oftere. Mest pga unger som går inn med sko, løper inn og ut. Lettere å gå inn stua og ut inngangsdøra istede for å gå rundt huset nemlig. 

Men det viktigste er faktisk nedvask av soverommet. Han merker nemlig ikke hvordan han er om natta. Han sover, men han høres ut som ett godstog som skal kveles. Så hver fjortene dag støvsuger jeg tak og vegger. Soverommet vårt nå har murvegger så de går det greit å støvsuge. Soverommet vi hadde før hadde en rar strie, den måtte jeg vaske med fuktig klut. Han merker ikke veldig stor forskjell på når jeg har vasket, men jeg hører det. Fra ett godstog blir han en mann som bare snorker litt. Jeg tror egentlig han vet han reagerer litt på støv og ting som bare er i lufta, men jeg tror ikke ham vil innse det. Litt nederlag for han.

han jobber i helsevesenet så han har bare trua på vanlig behandling. Han fnøys av min onkel som prøvde noe alternativ behandling. Jeg husker ikke hva han prøvde, men han ble vist bedre. Han er fortsatt mye plaget, men veldig mye bedre enn han var. 

Min svoger har prøvd det meste som finnes og ikke finnes. For han ble løsningen mat. Kona prøvde kostholdsendringer pga adhd, siden hun lage mat måtte resten av huset også spise dette. Hun fikk ikke helt den virkningen hun håpet på, men mannen merket noe. Kostholdet har blitt "gammeldags". Fett, feite produkter, rene produkter, men det viktigste er melk rett i fra kua. Han sluttet etterrhvert med medisiner. Han kunne ikke se en hund før han reagerte, nå har han flere hunder for han reagerer ikke lengere. Eneste han reagerer på er om han går i skogen når deg er veldig mye pollen i lufta, og da er det en sjelden gang han må ty til en zyrtec. Han pleier ikke å gå i skogen disse dagene, så problemet er egentlig ikke der lengere. Hvorfor og hva err han ikke sikker på, men noe fungerer. Han kan jo ha hatt kryssalergier for noe han ikke har funnet ut som har gitt utslag, siden kostholdet er helt omlagt. Men noe med melka mener han det er, for når han ikke får melk på noen dager begynnerr det å klø i nesa igjen. Han bryr seg ikke om hva og hvorfor, bare han ikke reagerer. 

Så det er greit å teste ut, test ut for å finn ut at det ikke fungerer eller om det fungerer litt. 

Anonymkode: dfad5...d6b

Skrevet

Har hatt allergi siden jeg var 7 år. Er nå gravid, og fikk ekstremt kraftige symtomer for over en mnd siden, da var det så vidt det var beskjeden spredning. Jeg har ikke tålt sprøytemedisin, men har fått godkjenning på å ta vaksine, men må gjøre det etter svangerskap. 

Jeg tar 1-3 piller med loradidin, 1 hver morgen, hvis symptomene blir verre øker jeg. Kan ta max 3 i svangerskapet. Jeg har ekstremt høy forbrenning når det gjelder medisiner, så trenger alltid mer enn vanlig. Har heldigvis dokumentasjon på dette på gentest fra St. Olavs Hospital. Jeg tar i tillegg nesespray 1-2 ganger daglig evt øyedråper. 

Jeg brukte linser før. Tok laseroperasjon, det forbedret reaksjonene i øynene betydelig, selv om jeg er fortsatt er like allergisk. 

Min erfaring er at det er viktig/lurt/best å: 
- starte med medisiner 2-4 uker FØR spredning
- dusje hver kveld, samt vaske håret (holder kanskje å skylle, men jeg vasker)
- ta medisiner selv om jeg er god, trapper ned medisiner (tar medisiner fra feb og ut august) 
- skyller juletreet før det settes inn
- sjekker planter som skal være inne, noen kan knekkes av i midten, mens andre bare gir reaksjon
- Mine allerger blir dessverre strekere med årene, jeg har flere sykedager i de verste allergiperiodene dersom jeg slurver med medisin eller vask/dusj og går ut og jogger langs turstiene i bjørkesesongen

Anonymkode: c6cc8...c1f

Skrevet

Jeg tok akupunktur for en del år siden jeg var som verst plaget, og det funket faktisk! Det var ikke nok å gå en gang da, det var et behandlingsopplegg som gikk over tid, og jeg startet med en gang pollensesongen var over en sesong for å bygge meg opp til den neste. Jeg tok vanlige medisiner i tillegg, men var så plaget at disse ikke var nok. Jeg er mye mindre plaget i dag, men om det har med akupunkturen å gjøre eller om årene som har gått har hatt en innvirkning vet jeg ikke. Jeg merket en stor bedring etter at jeg fikk barn også.Nå tar jeg Telfast fra 1. mars og ut august i tillegg til å bruke Nasonex-nesespray og øyedråper (husker ikke navnet), og da er sommeren godt levelig.

Som mange over her skriver, vask ofte, dusj før leggetid, ikke ha vinduer åpne mer enn nødvendig, snu hodeputen før du legger deg og ikke tørk sengetøy ute - så gjør deu i hvert fall det du kan.

Skrevet
1 time siden, MTF skrev:

Jeg tok akupunktur for en del år siden jeg var som verst plaget, og det funket faktisk! Det var ikke nok å gå en gang da, det var et behandlingsopplegg som gikk over tid, og jeg startet med en gang pollensesongen var over en sesong for å bygge meg opp til den neste. Jeg tok vanlige medisiner i tillegg, men var så plaget at disse ikke var nok. Jeg er mye mindre plaget i dag, men om det har med akupunkturen å gjøre eller om årene som har gått har hatt en innvirkning vet jeg ikke. Jeg merket en stor bedring etter at jeg fikk barn også.Nå tar jeg Telfast fra 1. mars og ut august i tillegg til å bruke Nasonex-nesespray og øyedråper (husker ikke navnet), og da er sommeren godt levelig.

Som mange over her skriver, vask ofte, dusj før leggetid, ikke ha vinduer åpne mer enn nødvendig, snu hodeputen før du legger deg og ikke tørk sengetøy ute - så gjør deu i hvert fall det du kan.

Merkelig hvordan noen får bedring allergimessig etter barn, mens andre (som meg) får et helvete med allergier mot alt. Etter fødsel.. rart hvordan kroppen funker.

Skrevet

Jeg er ekstremt allergisk mot alt. Og nå bruker jeg 4 aerius tabletter om dagen, singulair tablett, astma spray noen ganger om dagen, og nesespray og øye dråper. Da bjørka kommer må jeg ha kortison og. Må bruke briller ute. Går jeg turer ute, holder jeg meg ved sjøen. Og ikke i skogen. Jeg vurderer å kjøpe allergi maske og. Bare litt redd for hvordan folk reagerer da man går rundt med det.

Anonymkode: 0c29a...549

Skrevet

Dere med så sterk allergi, kryssreagerer dere også? Og med hva?

Anonymkode: 6b659...268

Skrevet
23 timer siden, Anonym bruker skrev:

Merkelig hvordan noen får bedring allergimessig etter barn, mens andre (som meg) får et helvete med allergier mot alt. Etter fødsel.. rart hvordan kroppen funker.

Ja, det er rare greier. Veldig glad det har bedret seg såpass. Er et mareritt å ha allergi😪

Skrevet
34 minutter siden, MTF skrev:

Ja, det er rare greier. Veldig glad det har bedret seg såpass. Er et mareritt å ha allergi😪

Jeg var fin undersvangerskapet, trengte ikke medisiner engang. Men ca 2 mnd etter fødsel fikk jeg utbrudd av elveblest, det varte i 6 mnd før det gav slipp! Fikk beskjed av legen at det var kroppens måte å "ta igjen" allergien på :(

Skrevet
18 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, jeg har mye matallergi. Det jeg vet jeg reagerer på er hvete, egg, nøtter, soya, laktose, kokos, avocado, løk, all frukt med sten i, eple, vannmelon, jordbær, linser og bønner. Så er jeg under utredning, for hva mer jeg reagerer på. For virker ut som i perioder, så blir jeg syk av det meste jeg spiser.

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, jeg har mye matallergi. Det jeg vet jeg reagerer på er hvete, egg, nøtter, soya, laktose, kokos, avocado, løk, all frukt med sten i, eple, vannmelon, jordbær, linser og bønner. Så er jeg under utredning, for hva mer jeg reagerer på. For virker ut som i perioder, så blir jeg syk av det meste jeg spiser.

Huff så utrolig kjedelig å ha det slik :(

• 2 uker senere...
Skrevet

Tusen takk for alle svar. 

Ser at en har forsøkt akupunktur. 

Noen flere som har forsøkt det mot pollenallergi? 

Skrevet
27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tusen takk for alle svar. 

Ser at en har forsøkt akupunktur. 

Noen flere som har forsøkt det mot pollenallergi? 

Ja, jeg prøvde det, men vanskelig å si om jeg ble bedre av det 

Skrevet
På Thursday, March 23, 2017 den 20.03, Anonym bruker skrev:

Ja. Mye matvarer. Nyeste nå er basilikum (!!??). Tåler ikke soya, egg, nøtter, mandler, det meste av frukt og bær. Reagerer på de fleste kremer også. Til huden.

Skrevet
På Friday, March 24, 2017 den 14.58, Anonym bruker skrev:

Høres ut som vi har det samme. I noen perioder reagerer kroppen på alt. Det kan peke mot autoimmun sykdom (som trigger av allergi) fremfor vanlig allergi. Hvordan reagerer du? Jeg hovner opp INNI kroppen og blir elendig. Da hjelper ikke allergimedisiner  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...