Anonym bruker Skrevet 22. mars 2017 #1 Skrevet 22. mars 2017 Hei dere! Jeg har søkt litt rundt og finner ingen tråder om dette temaet som har blitt skrevet i 2016 eller 2017. Jeg er student, og har planer om å bli gravid i løpet av tredjeåret på sykepleien. Planen er egentlig å starte prøvingen neste høst slik at jeg forhåpentligvis blir gravid slik at jeg kommer til å ha termin i enten juli, august eller september etter endt utdaninng. Hadde vært veldig gunstig å få skrevet ferdig bachelor og ha en utdanning i boks før babyen kommer. Vet det har vært snakk om et lovlig smutthull i systemet. At man kunne gjøre ferdig utdanningen man går for og så søke seg rett inn på ett årsstudium og ta permisjon fra det. Da får man visst foreldrestipend fra lånekassen som ikke blir et lån. Pluss at man kunne ta ut engangsstønad fra nav. Sto også noe om at far som er i full jobb kan ta ut gradert uttak i foreldrepenger. Men det står så mye forskjellig. Mange av trådene er gamle og jeg vet egentlig ikke hva som gjelder lengre. Noen som har peiling? Anonymkode: 573da...2fe
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2017 #2 Skrevet 22. mars 2017 Hva med å få jobb først, slik at du får krav på fødselspenger? Anonymkode: 9e733...23f
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2017 #3 Skrevet 22. mars 2017 Det er ikke et smutthull i loven, men derimot en periode i livet hvor du egentlig faller mellom alle stoler og ikke har krav på noen ting annet enn engangsstønad. Du har mye mer rettigheter om du enten ikke leverer siste eksamen, eller starter på et nytt studie før du føder. Det er ikke gitt at et urelevant årsstudium blir godkjent som at du fremdeles er student av lånekassen. Anonymkode: e3125...3b6
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2017 #4 Skrevet 22. mars 2017 Jeg er usikre på reglene, men tenkte på noe annet. Virker som du har planlagt dette nøye. Hva skjer med økonomien din hvis du ikke klarer å gjennomføre skolen i svangerskapet. Jeg var frisk som en fisk i første svangerskapet. Med nr 2 var jeg sengeliggende og spydde flere ganger daglig i ca 9 uker. Gjorde ingenting annet enn å være hjemme. Mitt råd: vent med barn til du har fått deg jobb. Anonymkode: 3c6a9...280
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2017 #5 Skrevet 22. mars 2017 De som svarer deg over her har virkelig ikke peiling. Det stemmer at for deg som er student finnes det et smutthull som gjør at du får penger både fra nav og lånekassen. * Det er en fin plan du har og den kan gjennomføres. * Gå ferdig sykepleien. Dersom du blir dårlig kan du sykemeldes fra studiene og dette sendes også til lånekassen. Da må du ta opp igjen studiene når du får mulighet, men du vil fremdeles ha rett på penger under permisjon. * Søk deg inn på et nytt studie til høsten. Du trenger ikke fullføre dette studiet, men du må komme inn (bli tatt opp som student). Du kan deretter søke permisjon fra studiet ELLER velge å semesterregistere deg og bli student uten at du nødvendigvis gjennomfører studiet. Dette har sine fordeler som jeg kommer tilbake til senere. * Du kan søke foreldrepenger fra lånekassen. Dette har LANG behandlingstid (hvert fall 3mnd). Man får også penger i sommermånedene (juni og juli). Man får etterbetalt når det er lang behandlingstid.. * Du kan søke engangsstønad. Det er lurt å spare dette og bruke det mens du venter på foreldrepenger fra lånekassen. * Mannen din kan ta gradert uttak på 49% eller mindre fra nav og få foreldrepenger derfra. Dette kan han få SAMTIDIG som at du får fullt foreldrepenger fra lånekassen OG engangsstønad. Dersom han tar ut mer enn dette vil ditt foreldrestipend bli redusert. Det er dette som er det såkalte "smutthullet". * Du kan melde deg som student slik at du er i 100% aktivitet i følge NAV (uten at du faktisk tar eksamen eller fullfører noe studie) slik at mannen din får tatt ut MAKS foreldrepenger fra nav. Du er jo selvfølgelig student, du bare trenger ikke å gjennomføre studiet. Da får far hele foreldrepengeperioden utenom ukene som er forbeholdt mor. Dersom du ikke melder deg som student vil far miste 10 (?) uker med pappapermisjon pga du ikke er i aktivitet. Bare spør dersom det er noe annet eller mer konkret du lurer på. Jeg har nettopp vært gjennom denne karusellen selv og alt dette er selvfølgelig helt lovlig noe jeg har sjekket (og dobbeltsjekket!) med alle involverte instanser. Anonymkode: eb191...f46
MyElsk Skrevet 25. mars 2017 #6 Skrevet 25. mars 2017 På 22.3.2017 den 21.20, Anonym bruker skrev: De som svarer deg over her har virkelig ikke peiling. Det stemmer at for deg som er student finnes det et smutthull som gjør at du får penger både fra nav og lånekassen. * Det er en fin plan du har og den kan gjennomføres. * Gå ferdig sykepleien. Dersom du blir dårlig kan du sykemeldes fra studiene og dette sendes også til lånekassen. Da må du ta opp igjen studiene når du får mulighet, men du vil fremdeles ha rett på penger under permisjon. * Søk deg inn på et nytt studie til høsten. Du trenger ikke fullføre dette studiet, men du må komme inn (bli tatt opp som student). Du kan deretter søke permisjon fra studiet ELLER velge å semesterregistere deg og bli student uten at du nødvendigvis gjennomfører studiet. Dette har sine fordeler som jeg kommer tilbake til senere. * Du kan søke foreldrepenger fra lånekassen. Dette har LANG behandlingstid (hvert fall 3mnd). Man får også penger i sommermånedene (juni og juli). Man får etterbetalt når det er lang behandlingstid.. * Du kan søke engangsstønad. Det er lurt å spare dette og bruke det mens du venter på foreldrepenger fra lånekassen. * Mannen din kan ta gradert uttak på 49% eller mindre fra nav og få foreldrepenger derfra. Dette kan han få SAMTIDIG som at du får fullt foreldrepenger fra lånekassen OG engangsstønad. Dersom han tar ut mer enn dette vil ditt foreldrestipend bli redusert. Det er dette som er det såkalte "smutthullet". * Du kan melde deg som student slik at du er i 100% aktivitet i følge NAV (uten at du faktisk tar eksamen eller fullfører noe studie) slik at mannen din får tatt ut MAKS foreldrepenger fra nav. Du er jo selvfølgelig student, du bare trenger ikke å gjennomføre studiet. Da får far hele foreldrepengeperioden utenom ukene som er forbeholdt mor. Dersom du ikke melder deg som student vil far miste 10 (?) uker med pappapermisjon pga du ikke er i aktivitet. Bare spør dersom det er noe annet eller mer konkret du lurer på. Jeg har nettopp vært gjennom denne karusellen selv og alt dette er selvfølgelig helt lovlig noe jeg har sjekket (og dobbeltsjekket!) med alle involverte instanser. Anonymkode: eb191...f46 Tusen takk for at du tok deg tid til å gi et så utfyllende svar! <3
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2017 #7 Skrevet 26. mars 2017 Serdu allerede har fått et utfyllende og bra svar 😊👍 Gjorde det selv på denne måten, så har vært igjennom det samme. Bortsett fra at barnet kom litt tidligere enn planlagt. 🙊 Ble født i januar, så måtte ta permisjon fra det siste semesteret. Er godt i gang med mitt siste semester nå, etter endt permisjon (januar-januar), og det fungerer veldig fint. 😊 Ønsker deg masse lykke til!! 😚 Anonymkode: 11f56...9e5
MyElsk Skrevet 26. mars 2017 #8 Skrevet 26. mars 2017 På 22.3.2017 den 21.20, Anonym bruker skrev: De som svarer deg over her har virkelig ikke peiling. Det stemmer at for deg som er student finnes det et smutthull som gjør at du får penger både fra nav og lånekassen. * Det er en fin plan du har og den kan gjennomføres. * Gå ferdig sykepleien. Dersom du blir dårlig kan du sykemeldes fra studiene og dette sendes også til lånekassen. Da må du ta opp igjen studiene når du får mulighet, men du vil fremdeles ha rett på penger under permisjon. * Søk deg inn på et nytt studie til høsten. Du trenger ikke fullføre dette studiet, men du må komme inn (bli tatt opp som student). Du kan deretter søke permisjon fra studiet ELLER velge å semesterregistere deg og bli student uten at du nødvendigvis gjennomfører studiet. Dette har sine fordeler som jeg kommer tilbake til senere. * Du kan søke foreldrepenger fra lånekassen. Dette har LANG behandlingstid (hvert fall 3mnd). Man får også penger i sommermånedene (juni og juli). Man får etterbetalt når det er lang behandlingstid.. * Du kan søke engangsstønad. Det er lurt å spare dette og bruke det mens du venter på foreldrepenger fra lånekassen. * Mannen din kan ta gradert uttak på 49% eller mindre fra nav og få foreldrepenger derfra. Dette kan han få SAMTIDIG som at du får fullt foreldrepenger fra lånekassen OG engangsstønad. Dersom han tar ut mer enn dette vil ditt foreldrestipend bli redusert. Det er dette som er det såkalte "smutthullet". * Du kan melde deg som student slik at du er i 100% aktivitet i følge NAV (uten at du faktisk tar eksamen eller fullfører noe studie) slik at mannen din får tatt ut MAKS foreldrepenger fra nav. Du er jo selvfølgelig student, du bare trenger ikke å gjennomføre studiet. Da får far hele foreldrepengeperioden utenom ukene som er forbeholdt mor. Dersom du ikke melder deg som student vil far miste 10 (?) uker med pappapermisjon pga du ikke er i aktivitet. Bare spør dersom det er noe annet eller mer konkret du lurer på. Jeg har nettopp vært gjennom denne karusellen selv og alt dette er selvfølgelig helt lovlig noe jeg har sjekket (og dobbeltsjekket!) med alle involverte instanser. Anonymkode: eb191...f46 Vil igjen si tusen takk for at du tok deg tiden til å skrive et så utfyllende svar <3 Jeg setter virkelig pris på det! Men jeg har en del spørsmål. Hva er forskjellen på å betale semesteravgiften og å faktisk ta permisjon? Har lest at noen skoler ikke godtar at man søker permisjon med mindre man har gått der et visst antall måneder. Om dette skulle være tilfellet, er det da bare å semesterregistrere seg og betale semesteravgift? Har det noe å si hvilket studie man søker seg inn på? Tenker å søke meg inn på ett årsstudium. Men jeg har et spørsmål til det siste punktet. Hva mener du med at jeg kan melde meg som student slik at jeg er i 100 % aktivitet? Vil det si at jeg kun er student på papiret og ikke trenger å verken møte opp eller gå opp til eksamen? Og vil jeg ta kunne ta ut engangsstønad fra nav + foreldrestipend fra lånekassen i tillegg til at far får MAKS foreldrepenger fra NAV? Hvor kommer gradert uttak inn her?
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2017 #9 Skrevet 26. mars 2017 Skjønner ikke hastverket, hvorfor ikke vente til du er ferdig utdannet? Det er ikke alltid tidsfristen går som planlagt vettu Anonymkode: f736d...91b
Anonym bruker Skrevet 26. mars 2017 #10 Skrevet 26. mars 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Skjønner ikke hastverket, hvorfor ikke vente til du er ferdig utdannet? Det er ikke alltid tidsfristen går som planlagt vettu Anonymkode: f736d...91b *det er ikke alltid at ting går som planlagt Anonymkode: f736d...91b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå