Anonym bruker Skrevet 22. mars 2017 #1 Skrevet 22. mars 2017 Kort fortalt er mitt barn veldig glad i og god venn med naboungen, som også er en klassemedelev. Problemet er den ene forelderen til dette barnet. Forelderen liker ikke mitt barn så godt, og etter hva jeg føler heller ikke oss foreldre heller. Resultatet av dette er at vårt barn ofte blir hold utenfor på fritiden. Foreldrene til nabobarnet gjør alltid avtaler med andre unger før min unge, som jeg opplever er sistevalg. Barna er enda så små at vi foreldre påvirker hvem ungene er med på fritiden. Denne forelderen som gjør livet vanskelig for oss og vårt barn har kjente psykiske problemer. Å gå i dialog med denne har vist seg vanskelig, vi ender som regel bare opp der vi var; med baksnakking og utfrysing. Jeg har ofte tatt meg selv i å tenke at livet ville vært enklere for barnet mitt om barnet ikke var venn med det omtalte barnet i klassen. Jeg har også vurdert å flytte herfra, for å komme meg vekk fra denne giftige forelderen. Men flytting kan bli krevende for mitt barn som i grunn trives godt og vil bli her. Selv om vennskap er utfordrende til tider og de ikke er så mye sammen, og det kommer lite unger på besøk til oss. Til neste år skal klassene deles. Jeg tenker at alt kunne blitt så mye enklere om mitt barn ikke kommer i klassen til vennen sin. At han heller får nye , gode venner som vil være sammen med han og oss. Kan jeg legge dette fram for skolen? Kan det bli tatt hensyn til? Eller vil skolen se på meg som mor som komplett sinnsyk? Anonymkode: 9da66...70a
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2017 #2 Skrevet 22. mars 2017 Hvorfor kan ikke gutten din være sammen med andre selv om vennene hår i samme klasse? Anonymkode: 2a0a5...24e
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2017 #3 Skrevet 22. mars 2017 Det vanlig er å dele klassen geografisk, for erfaringen er at de som bor i samme retning og dermed tar følge til og fra skolen gjerne blir gode venner og vil gå i samme klasse. Men det er klart du kan si ifra hva du ønsker. Min sønn ønsket å bytte klasse fordi hans bestekamerater, som bor på andre siden av skolen og derfor gikk i parallellklassen, det gikk helt fint. Han går ikke i samme klasse som de i nabolaget her, men det er ikke noe problem, de tar følge til skolen og er ikke uvenner, men bestekameratene har han i den klassen han går nå. Anonymkode: 0dcc9...b08
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2017 #4 Skrevet 22. mars 2017 Sønnen min begynner på skolen til høsten å snakket med rektoren på skolen senest på tirsdag å han sa det er mulig å påvirke klassefordelingen om det er noe spesiellt grunnlag til det.Aner ikke om det du fortelller er god nok grunn men det skader jo ikke å kontakte rektor å legge frem saken sin. Anonymkode: eeb18...5a3
Yellow Brick Road Skrevet 22. mars 2017 #5 Skrevet 22. mars 2017 Om du får medhold eller ikke, er umulig å svare på. Men det er klart du kan komme med ønsker til skolen.
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2017 #6 Skrevet 22. mars 2017 Nytt på skolen hos oss er at klassene blir delt opp to ganger på barneskole. Ungene kan ønske seg noen de vil gå i klasse med, minst en av de kommer de i klasse med. Jeg vet noe av grunnen til at de skal gjøre det slik er å få spredd de ungene som ikke er en godt match. Dette er for å få mer har,oniske klasser, og unger vokser ulikt og kan være helt anderledes i førsteklasse enn i femte, de leke med forskjellige og konflikter kan skje. Med litt bytting av klasser begynner de litt med blanke ark og da kan de få røsket vekk endel av de problemene som er. Så om ikke skolen vet om dette problemet kan det være lurt for deg som forelder å ta det opp med skolen. Jeg satt som klassekontakt når rektor tok dette opp på ett møte med oss. Det var utrolig mye negativt fra foreldre om dette, men jeg hadde ett barn som akkurat startet på ungdomskolen der de blandet klassene på nytt. Der tok skolen hele valget, ingen fikk ønske seg noe. Foreldre kunne siifra om det var veldig spesielle grunner, men om de ble hørt var tvilsomt sa skolen. Det var ekstremt mye rabalder fra foreldrene rundt dette, men ungene syns det var helt greit. Det morsomme er at det gikk veldig bra, ungene var veldig fornøyde og stortrives i sine nye klasser. Anonymkode: 3dd12...ea8
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2017 #7 Skrevet 23. mars 2017 Du sender det som en søknad. Så må rektor gi et begrunnet avslag. Du har da klagerett. Anonymkode: 9b13b...b7d
sug lut Skrevet 23. mars 2017 #8 Skrevet 23. mars 2017 Du kan alltids prøve, det koster ingenting. Vi ønsket oss å slippe nabolagets største dritunge, som var en pest på fritida og alltid lagde problemer når ungene lekte ute - vi ønsket ikke vedkommende i klasserommet i tillegg. Det ordnet seg.
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2017 #9 Skrevet 23. mars 2017 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Du sender det som en søknad. Så må rektor gi et begrunnet avslag. Du har da klagerett. Anonymkode: 9b13b...b7d Jeg tror ikke rektor trenger å begrunne alt hun eller han gjør. Det hadde jo blitt håpløst når alle foreldre leverte lister over hvem barna bør gå i klasse med og hvem de absolutt ikke bør gå sammen med, hvilke fag de bør ha på ulike dager og hvilke lærere barna bør ha. Anonymkode: 2a0a5...24e
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2017 #10 Skrevet 23. mars 2017 Det er nok litt forskjellig. Datteren min har en bestevenninne som har vært gjennom litt av hvert og har oppfølging fra bup og ppt. De har hatt ansvarsgruppemøte sammen med noen fra skolen angående skolestart til hørsten, hvor moren ba om at hun fikk gå i klasse med datteren min da hun trenger den tryggheten oppi alt det andre hun sliter med. Hun ble lovet at det skulle ordnes, men har blitt fortalt at hvis det bare hadde vært snakk om et helt vanlig "lyst til å gå i klasse med bestevennen" ønske uten at det lå noe mer bak, så hadde det ikke blitt tatt hensyn til. Anonymkode: 56040...e9a
Elisun Skrevet 23. mars 2017 #11 Skrevet 23. mars 2017 Ut i fra det du skriver syns jeg det høres lurt ut at ditt barn ikke kommer i klasse med naboungen. Syns grunnen er god. Det at de voksne holder ditt barn bevisst utenfor er jo ganske drøyt og det vil jo ikke skape et godt klassemiljø om ditt barn skal oppleve dette. Send en søknad på det med sånn som det er så ordner det seg helt sikkert! Lykke til 😊
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå