Gå til innhold

Ryggsmerter i 1 mnd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva kan være feil når man har ryggsmerter (overhodet ingen bedring smertemessig) i en måned? 100% sykemelding. Jeg stusser på hvorfor legene synes det er OK å la noen gå hjemme, med så store smerter at de ikke engang klarer å gå normalt (har blitt skjev i ryggen) og vise til ibux (som man kan ta max 7 dager i strekk pr mnd) og paracet, og ingen av dem hjelper. Er en av dem som ikke paralgin forte (osv) funker på, så det finnes faktisk ikke smertelindring å få. 

Og sånn skal man gå (ligge) i 1 måned? Hva er egentlig terskelen for å sende folk på sykehus her i landet? Det kom akutt, og har forverret seg fremfor bedret seg. Og det er ikke meg det gjelder, men jeg irriterer meg over dette tullet fordi det blir mye krangling når man omgås så mye mer enn før, og går oppå hverandre. Og jeg må gjøre ALT hjemme, nesten. 

Men hva kan skape sånne smerter, så lenge? 

Anonymkode: 979e0...95b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det vanligste er muskulære smerter, "kink" i ryggen, og eventuelt prolaps. Felles for de fleste årsakene er at det er bevegelse som hjelper. Du kan jo ta Ibux lenger enn 7 dager? Risikoen for bivirkninger øker jo noe, men det må du og legen din avgjøre om risikoen er større enn nytten. Alternativt finnes jo diverse andre NSAIDS med/uten magebeskyttende midler. Hvis det er ille nok går det jo an å bruke Tramadol. 

Hva mener du sykehuset skal gjøre, egentlig? Hvis det er lave ryggsmerter uten risikofaktorer går de stort sett over av seg selv med smertestillende og bevegelse. Det er svært sjelden ryggsmerter skal opereres, og da er det ikke mye sykehuset får gjort.

Anonymkode: 66834...ad3

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det vanligste er muskulære smerter, "kink" i ryggen, og eventuelt prolaps. Felles for de fleste årsakene er at det er bevegelse som hjelper. Du kan jo ta Ibux lenger enn 7 dager? Risikoen for bivirkninger øker jo noe, men det må du og legen din avgjøre om risikoen er større enn nytten. Alternativt finnes jo diverse andre NSAIDS med/uten magebeskyttende midler. Hvis det er ille nok går det jo an å bruke Tramadol. 

Hva mener du sykehuset skal gjøre, egentlig? Hvis det er lave ryggsmerter uten risikofaktorer går de stort sett over av seg selv med smertestillende og bevegelse. Det er svært sjelden ryggsmerter skal opereres, og da er det ikke mye sykehuset får gjort.

Undersøke. Måtte vente 4 uker på mr, og smertene ble verre. Startet med et fall.

Det er ikke MEG det gjelder. Irriterer meg bare.

Skrevet

Gå til en manuellterapeut, de er mye flinkere med dette enn allmennleger, og de kan henvise til røntgen og mr om nødvendig.

Anonymkode: f73ae...405

Skrevet
29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Undersøke. Måtte vente 4 uker på mr, og smertene ble verre. Startet med et fall.

Det er ikke MEG det gjelder. Irriterer meg bare.

En skade blir jo noe annet enn "vanlige" ryggsmerter, og skal behandles annerledes. Henvisningen blir vurdert av en røntgenlege på sykehuset, og hvis det hadde vært noe i henvisningen som tilsa rask undersøkelse hadde personen fått det... Og slikt som tolkes som mulig alvorlig blir gjerne sendt rett inn til sykehuset. Hvis ting har utviklet seg eller ikke blitt bedre, har personen tatt kontakt med legen på nytt?

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

En skade blir jo noe annet enn "vanlige" ryggsmerter, og skal behandles annerledes. Henvisningen blir vurdert av en røntgenlege på sykehuset, og hvis det hadde vært noe i henvisningen som tilsa rask undersøkelse hadde personen fått det... Og slikt som tolkes som mulig alvorlig blir gjerne sendt rett inn til sykehuset. Hvis ting har utviklet seg eller ikke blitt bedre, har personen tatt kontakt med legen på nytt?

Har vært hos lege hver eneste uke. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...