Gå til innhold

Bidrag til barn over 18

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet på 18 har søkt om utvidet bidrag. Har sittet i telefonkø til nav i en evighet og spør her så lenge om kanskje noen har erfaring. I bidragsveilederen på nett står det at man skal føre opp den foreldren barnet bor hos sin inntekt som barnets inntekt når barnet er over 18. Skal det da kun fylles inn i kollone nr 2 (har barnet inntekt) og ikke under personinntekt?

Og hvor finner jeg satsene for hvor mye barnet kan tjene og ha krav på bidrag? 

Barnet skal ut i lære fra august av og barnets inntekt vil jo øke hvert halv år. I tillegg vil barnet få borteboerstipend men jeg regner ikke med at akkurat det har noe å si. 

Anonymkode: fedb8...279

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barnet har krav på bidrag så lenge det er under videregående opplæring, det er barnet selv som skal søke.

Anonymkode: 0020c...da2

Skrevet

Ja det vet jeg. Det er barnet som har søkt. Jeg ville bare prøve å finne ut hvor mye jeg må betale for å være forberedt. Derfor det spørsmålet i innlegget mitt. Og jeg er fullstendig klar over at barnet har krav på det. Har fått brev om dette og varsel om å melde inn endringer i min økonomiske situasjon men jeg må betale bidrag fra den måneden barnet søkte og frem til jeg får vedtaket , altså må jeg da etterbetalte og det er inntil 5 mnd behandlingstid så det hadde jo vært greit å vite ca hvor mye jeg må begynne å sette til side. 

Anonymkode: fedb8...279

Skrevet

Alt står på nav.no. Les der, selv. 

Anonymkode: 39163...676

Skrevet

Hver gang jeg hører om bidragsplikt for voksne barn blir jeg provosert! 

Hilsen en som tar seg av både yngre barn og voksne barn. Som nylig har betalt tre mnd depositum, fyller bensin og hjelper med penger til mat, og tar både barn og barnebarn med på ferie. 

Bidragsplikt, og at uansvarlige tenåringer og ungdommer i starten av 20 årene skal kreve penger som de selv skal sjalte og valte med, uten at den som betaler skal kunne blande seg i prioriteringene et jeg derimot motstander av. 

Det finnes en stor andel uansvarlige i denne alders gruppa.  En kan jo bare se på russebuss kulturen. 

En slik ordning er ikke et gode dor verken ungdommen eller foreldrene. Frem til de fyller 24 år 😳

Anonymkode: 1b9ee...dea

Skrevet

Er det mulig? En 18-åring som søker om MER barnebidrag. Så flaut. Da jeg var 18 hadde jeg egen leilighet, to jobber og skole. Da bør man ha blitt såpass selvstendig at man ikke trenger penger fra foreldrene sine lenger. 

Anonymkode: b87d7...5b2

Skrevet

Ingen 18-åringer er barn. De er voksne, og myndige! At noen skal betale bidrag for voksne avkom er helt bak mål.

Anonymkode: fb132...1fe

Skrevet

Det er isåfall tidsbegrenset. Bidrag utover 18 år er kun ment å sikre at barnet får fullført vgs- Hvis barnet blir lærling og får en inntekt over 153.000(lærlinglønn) anses det for selvforsørget. "barnet" må selv søke bidrag fra en av foreldrene, eventuelt begge... Men de fleste hjelper 18 åringen ved å fullføre vgs uten å få det innkrevd gjennom staten...

Anonymkode: 27fdd...3cf

Skrevet

Sønnen min skal også ut i læra, og hans lønn stiger ikke. Han får 50% av lønnen hele læretiden. Da regnes han som selvforsørget.

Anonymkode: 4f459...d9f

Skrevet

Vi leste og googlet veldig på dette temaet, det står ingenting om tidsbegrensning. Så i teorien kan "barnet" gå på skole hele livet og kreve bidrag.

Anonymkode: 9be3b...c39

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Vi leste og googlet veldig på dette temaet, det står ingenting om tidsbegrensning. Så i teorien kan "barnet" gå på skole hele livet og kreve bidrag.

Anonymkode: 9be3b...c39

Jo, det er en tidsbegrensning på det. Mener regelverket sier "rimelig tid" eller noe sånt, dessuten er det begrenset hvor lenge du kan gå på videregående siden 16-åringene har førsterett på plassene der. Det betyr at skylle ungdommen stryke en gang og måtte gå et år om igjen, eller velger feil retning og bytter etter et år så det blir 4 år istedenfor 3 så er det fremdeles innen rimelig tid, men han/hun kan ikke gå på videregående i 10 år og kreve bidrag hele veien.

Anonymkode: 4f459...d9f

Skrevet
19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hilsen en som tar seg av både yngre barn og voksne barn. Som nylig har betalt tre mnd depositum, fyller bensin og hjelper med penger til mat, og tar både barn og barnebarn med på ferie. 

Bidragsplikt, og at uansvarlige tenåringer og ungdommer i starten av 20 årene skal kreve penger som de selv skal sjalte og valte med, uten at den som betaler skal kunne blande seg i prioriteringene et jeg derimot motstander av. 

Det finnes en stor andel uansvarlige i denne alders gruppa.  En kan jo bare se på russebuss kulturen. 

En slik ordning er ikke et gode dor verken ungdommen eller foreldrene. Frem til de fyller 24 år 😳

Men hør på deg selv da: Du tar deg av disse store barna, betaler depositumet deres, betaler bensinen deres og hjelper dem med penger til mat. Det er vel akkurat slike ting bidraget skal gå til? 

Skrevet

Hovedvilkåret for å få 18 års bidrag er at "barnet" er elev i vanlig videregående skole- full tid... Skole må dokumenteres og det er tidsbegrenset.  Sjekk barneloven § 68- kor lenge forstringsplikten varer; Dersom barnet fortsetter med vanlig skolegang etter at det har fylt 18 år, kan NAV Forvaltning fastsette bidrag på samme grunnlag som for yngre barn. Skolegangen må dokumenteres. Det må dokumenteres at barnet er tatt opp ved en skole, samt når eleven forventes å avslutte skolegangen. Dersom det er tvil om barnet er sikret skoleplass gjennom hele den videregående opplæringen, må NAV Forvaltning foreta en vurdering om bidrag likevel bør fastsettes for ett år av gangen.

Anonymkode: 27fdd...3cf

Skrevet
På 22.3.2017 den 12.49, Anonym bruker skrev:

Helt enig! Så vi fikk et tips av noen andre, at hvis det søkes på dette, så trekker vi det av arven (blir forskudd på arv). Dette fordi de andre barna ikke får alle disse tusen i måneden og må klare seg mer selv. Dette har vi funnet ut er mest rettferdig i vår familie. 

Anonymkode: 902bf...a14

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...