Gå til innhold

Norsk som privatist


Anbefalte innlegg

Skrevet

Gikk voksenopplæring for noen år siden, men fikk ikke bestått siden jeg var gravid og rett og slett ble så dårlig mot slutten av svangerskapet at jeg fikk for få timer til å kunne bestå :( . Lå an til å få 5 i faget, fikk 6'er også på fremføring. Så jeg håndterer norsk greit nok, og søknadsfristen for voksenopplæring gikk visst ut 1.3.17 :( Så jeg er for sent ute. Men så tenkte jeg.. kanskje jeg kan ta det opp som privatist? 

Hvordan gjør jeg det? Hvordan vet jeg hvilke bøker jeg må kjøpe, og hva jeg skal vite når eksamen kommer? Hvor mye koster det? Er det realistisk at jeg kan bestå på en eksamen? Er syk, på aap (stønad fra nav) og går til psykolog. Men jeg kunne fint studert 1 fag hjemme, føler jeg. Noen som har litt info? Gjerne nettsider og.. er Akershus dette, da. 

Anonymkode: d9eee...7e6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

https://www.privatistweb.no/prweb/start.action?index=true

 

du kan nok ikke melde deg opp til eksamen før til høsten igjen. Spør den skolen der de har eksamen for privatister. De har leseliste, kompetansekrav er på udir.no.

Er vel 3 eksamener: sidemål, bokmål og muntlig. 

Anonymkode: 18793...710

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

https://www.privatistweb.no/prweb/start.action?index=true

 

du kan nok ikke melde deg opp til eksamen før til høsten igjen. Spør den skolen der de har eksamen for privatister. De har leseliste, kompetansekrav er på udir.no.

Er vel 3 eksamener: sidemål, bokmål og muntlig. 

Anonymkode: 18793...710

Ok, trodde alt var muntlig. Men da vet jeg det! Jeg kan ta alle tre samtidig? Har sendt mail til veieder-greier så håper de også har noen svar 

 

Anonymkode: d9eee...7e6

Skrevet

Du må ta 3 eksamner. Norsk skriftlig, sidemål skriftlig og nors muntlig. De skriftlige eksamene er jo forholdsvis greie å ta. Du får ha med pc, og du kan nok ha med hjelpemidler som hvordan skrive essay, analysere dikt osv. 

Muntlig eksamen er jo gjerne litt tung der du må lese pensum. Det er vel to bøker, kanskje tre og du må også levere leseliste ifh til selvvalgte bøker tror jeg. 

Men du finner alt du trenger å vite om du leser om faget og hva som er kravet og målet for faget. Pensumliste skal du også finne. Sørg for at du melder deg opp til riktig fagkode. Du får god hjelp V en studieveileder på vidergående der du gikk før f.eks. 

Fristen for våreksamen er jo utgått. Neste frist er vel senest 15 sept. Men tror ikke de har åpnet opp for oppmeldign enda. Tror det koster rundt 2000/2500 å melde seg opp pr. Fag. Det vil si det vil koste deg mellom 6-8 tusen kroner.. prisen har steget noe helt vanvittig på få år. Sist jeg sjekket kostet det rundt 600kr pr. Fag

 

du klarer fint å bestå disse fagene som privatist! Lykke til 😊

Skrevet

Husk at du må ha det godkjent av nav og inn i oppfølgingsplanen din der også da, du kan ikke bare begynne studere når du mottar aap 

Anonymkode: 7bab6...aa5

Skrevet
16 minutter siden, Elisun skrev:

Du må ta 3 eksamner. Norsk skriftlig, sidemål skriftlig og nors muntlig. De skriftlige eksamene er jo forholdsvis greie å ta. Du får ha med pc, og du kan nok ha med hjelpemidler som hvordan skrive essay, analysere dikt osv. 

Muntlig eksamen er jo gjerne litt tung der du må lese pensum. Det er vel to bøker, kanskje tre og du må også levere leseliste ifh til selvvalgte bøker tror jeg. 

Men du finner alt du trenger å vite om du leser om faget og hva som er kravet og målet for faget. Pensumliste skal du også finne. Sørg for at du melder deg opp til riktig fagkode. Du får god hjelp V en studieveileder på vidergående der du gikk før f.eks. 

Fristen for våreksamen er jo utgått. Neste frist er vel senest 15 sept. Men tror ikke de har åpnet opp for oppmeldign enda. Tror det koster rundt 2000/2500 å melde seg opp pr. Fag. Det vil si det vil koste deg mellom 6-8 tusen kroner.. prisen har steget noe helt vanvittig på få år. Sist jeg sjekket kostet det rundt 600kr pr. Fag

 

du klarer fint å bestå disse fagene som privatist! Lykke til 😊

Oi.. seriøst.. det hadde jeg hørt og 600 kr pr fag. 2500 pr fag har jeg ikke sjans til ass.. :( Nå ble jeg skuffa. 

Og norsk er 3 fag? Ikke nubbesjans.. Med mindre jeg selger alt jeg har :P

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Husk at du må ha det godkjent av nav og inn i oppfølgingsplanen din der også da, du kan ikke bare begynne studere når du mottar aap 

Anonymkode: 7bab6...aa5

Ja, det var OK for dem.. jeg går til behandling. Så da var det greit.

Anonymkode: d9eee...7e6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...