Anonym bruker Skrevet 20. mars 2017 #1 Skrevet 20. mars 2017 Og ikke tåler hvete. Hva spiser man som melgreier da? Vil ha pizza, boller (og brus..) Fikk nylig en sterk reaksjon på mais. Er hoven fortsatt ,2 dager etterpå Fått kortisontabl Anonymkode: 6e6cd...557
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2017 #2 Skrevet 20. mars 2017 Rismel, mandelmel, kikertemel, soyamel, bokhvetemel å Anonymkode: 75d55...be0
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2017 #3 Skrevet 20. mars 2017 Oj, det blir trøblete! Mais forpester så ENORMT mye av maten vår, like til ketchup og suppeposer så er de fulle av "corn starch" og "corn syrup"! Du må bare lese nøye på alt du kjøper. Og kanskje brødmat ikke lenger er noe for deg...? Pizza med mandelmel kan jeg ikke se helt for meg. Anonymkode: b036c...ead
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2017 #4 Skrevet 20. mars 2017 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Rismel, mandelmel, kikertemel, soyamel, bokhvetemel å Anonymkode: 75d55...be0 Men er bokhvete noe helt annet enn hvete? Soya og mandel utgår Kikert, noe usikker.. men rismel kan jeg helt klart bruke! Men er det så lett å få tak i disse i rene former? Hvordan baker man boller av rismel f.eks? Anonymkode: 6e6cd...557
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2017 #5 Skrevet 20. mars 2017 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Oj, det blir trøblete! Mais forpester så ENORMT mye av maten vår, like til ketchup og suppeposer så er de fulle av "corn starch" og "corn syrup"! Du må bare lese nøye på alt du kjøper. Og kanskje brødmat ikke lenger er noe for deg...? Pizza med mandelmel kan jeg ikke se helt for meg. Anonymkode: b036c...ead Nei.. men jeg orker ikke å gi opp pizza Finnes det ingen andre melsorter enn hvete som egner seg til pizza? Merkelig.. at vi mennesker skal være så avhengige av noe flesteparten egentlig ikke tåler Ifølge Internett. Mais og hvete er det i "alt", samme med soya.. og spor av nøtter.. Skal til spesialist snart, men det er så jvlig slitsomt å ikke kunne spise noe annet enn gulrøtter og poteter Anonymkode: 6e6cd...557
Monica Skrevet 20. mars 2017 #6 Skrevet 20. mars 2017 Huff, dette høres ikke lett ut. Sjekket nå mitt glutenfrie mel, men det er maisstivelse i det. Jeg har selv hvete allergi, og et hav av andre allergier. Men jeg tåler mais, og takk og pris for det. Rismel vet jeg man skal få tak i, men vet ikke hvor lett det er å bake med det alene. Tåler du havre? For de har jo havremel og. Ellers bare sjekk i allergihyllene på butikken.
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2017 #7 Skrevet 20. mars 2017 1 minutt siden, Monica skrev: Huff, dette høres ikke lett ut. Sjekket nå mitt glutenfrie mel, men det er maisstivelse i det. Jeg har selv hvete allergi, og et hav av andre allergier. Men jeg tåler mais, og takk og pris for det. Rismel vet jeg man skal få tak i, men vet ikke hvor lett det er å bake med det alene. Tåler du havre? For de har jo havremel og. Ellers bare sjekk i allergihyllene på butikken. Jeg tåler havre såvidt jeg vet.. Anonymkode: 6e6cd...557
Monica Skrevet 20. mars 2017 #8 Skrevet 20. mars 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Jeg tåler havre såvidt jeg vet.. Anonymkode: 6e6cd...557 Godt det da, jeg har bakt en del med havre, og det blir gode rundstykker. Og pizzabunn er lurt å lage veldig tynn, så blir den sprø og god. Blir ikke gode boller da. Ønsker deg masse lykke til, vet det ikke er gøy med mye matallergi.
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2017 #9 Skrevet 20. mars 2017 9 minutter siden, Monica skrev: Godt det da, jeg har bakt en del med havre, og det blir gode rundstykker. Og pizzabunn er lurt å lage veldig tynn, så blir den sprø og god. Blir ikke gode boller da. Ønsker deg masse lykke til, vet det ikke er gøy med mye matallergi. takk For støtte.. Anonymkode: 6e6cd...557
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2017 #10 Skrevet 20. mars 2017 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Og ikke tåler hvete. Hva spiser man som melgreier da? Vil ha pizza, boller (og brus..) Fikk nylig en sterk reaksjon på mais. Er hoven fortsatt ,2 dager etterpå Fått kortisontabl Anonymkode: 6e6cd...557 Hva med kokosmel, kan du ha det kanskje? Anonymkode: 83d56...004
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2017 #11 Skrevet 20. mars 2017 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Men er bokhvete noe helt annet enn hvete? Soya og mandel utgår Kikert, noe usikker.. men rismel kan jeg helt klart bruke! Men er det så lett å få tak i disse i rene former? Hvordan baker man boller av rismel f.eks? Anonymkode: 6e6cd...557 Hvorfor utgår soya og mandelmel? En del av disse meltypene må man blande med andre meltyper. Er det mais i yttemel f.eks (må være blå)? Jeg har laget pizzabunn på koksmel blandet med mandelmel. Bokhvetemel synes jeg også fungerer bra til baking. Fungerer sikkert fint å bytte ut mandelmel med rismel eller kikertemel el Jeg bruker også en del havre når jeg baker både brød og boller, blir fantastisk! Spesielt om man bruker de der lettkokte gryna eller havremel Anonymkode: 75d55...be0
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2017 #12 Skrevet 20. mars 2017 Om du googler etter lavkarbovarianter kan du finne noe, her f.eks http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=43908 Anonymkode: 1daa2...e78
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2017 #13 Skrevet 20. mars 2017 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Hva med kokosmel, kan du ha det kanskje? Anonymkode: 83d56...004 Kanskje. Har ikke prøvd det. Er det bra? Anonymkode: 6e6cd...557
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2017 #14 Skrevet 20. mars 2017 46 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvorfor utgår soya og mandelmel? En del av disse meltypene må man blande med andre meltyper. Er det mais i yttemel f.eks (må være blå)? Jeg har laget pizzabunn på koksmel blandet med mandelmel. Bokhvetemel synes jeg også fungerer bra til baking. Fungerer sikkert fint å bytte ut mandelmel med rismel eller kikertemel el Jeg bruker også en del havre når jeg baker både brød og boller, blir fantastisk! Spesielt om man bruker de der lettkokte gryna eller havremel Anonymkode: 75d55...be0 Fordi jeg ikke tåler det. Får se etter bokhvete. Og havremel. Men smaker det veldig havre? Kan man bake med bokhvete alene? Synes de glutenfrie greiene man får kjøpt ferdig er så kornete og fæle. Baker heller selv.. men jeg er dessverre glad i hvete og sammenligner alt med det 😥 Anonymkode: 6e6cd...557
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2017 #15 Skrevet 20. mars 2017 Her skriver hun litt om hva du kan bruke som bindemiddel i bakst når du ikke kan bruke hvete, så vidt jeg kan se inneholder ingen av tingene hun skriver om mais heller. http://kristinkoker.com/2015/05/20/glutenfrie-bindemidler-hemmelighetene-du-trenger-for-glutenfri-bakst-med-bra-konsistens-og-holdbarhet/ Anonymkode: 1daa2...e78
Anonym bruker Skrevet 20. mars 2017 #16 Skrevet 20. mars 2017 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Fordi jeg ikke tåler det. Får se etter bokhvete. Og havremel. Men smaker det veldig havre? Kan man bake med bokhvete alene? Synes de glutenfrie greiene man får kjøpt ferdig er så kornete og fæle. Baker heller selv.. men jeg er dessverre glad i hvete og sammenligner alt med det 😥 Anonymkode: 6e6cd...557 Jeg synes jeg får fin bakst, men jeg kan jo bruke alle slags glutenfrie melprodukter da Har prøvd i det siste å lage iaf pizzabunn mer basert på litt mer rene meltyper, og synes det har vært helt ok. Har blant bruk den der kokosmel og mandelmel (tipper den vil være fin å bytte med bokhvetemel). Havremel smaker absolutt veldig havre (men ikke nødvendigvis mer enn korn om det er det du vil fram til). Jeg baker også alt selv. Liker ikke glutenfritt bakeverk som er kjøpt Anonymkode: 75d55...be0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå