Gå til innhold

Baby 15mnd tok på vedovnen!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hjelp! 

Blemme på tre fingertupper, og så vidt inni hånden. 

Fikk kjølt ned med klut og vann. 'Men tydelig vondt stakkar 😱

Fikk smurt på aloe vera gel og tatt på en vott så kremen fikk være i fred. 

Legevakten er over en time unna. 

Hun er sovnet nå, trøtt siden hun våknet kl 6 idag. 

Bare la henne sove nå og se når hun våkner???

Anonymkode: 94e9b...da6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker ikke du trenger å dra på legevakten. (Men om du hadde trengt det synes jeg ikke at det er noe argument at den er en time unna - det har du faktisk valgt sjøl). 

Stakkars liten. Les deg litt opp på brannskader, så går det helt sikkert bra. 

Anonymkode: 10510...444

Skrevet

Kjenner jeg blir litt irritert. Vedovner MÅ sikres eller ikke brukes med så små i hus. 

Og at legevakt er én time unna hindrer deg ikke å ringe de å be om råd. Utrolig tafatt. 

Anonymkode: e8b0e...c24

Skrevet

Spør på facebook om noen i nærheten har BurnGel du kan få/låne. Dette hjelper, selv om dette burde vært det første du tok på hjelper det litt hvertfall. 

Vil anbefale alle å ha dette i hus. Det hjelper for mye og kan brukes for mye, ikke bare brannskader. Lindrer myggstikk, brannmateter, vepsestikk osv. Hadde en unge som ramlet på ovnen. Lillesøster som akkurat hadde lært seg å gå, mistet balansen og dro med seg storesøster i fallet. De var langt i fra ovnen, men med litt domonoeffekt endte en på ovnen. På besøk hos mormor, så det var ikke hjemme der vi evt hadde hatt litt barnesikring forran. Jeg viste ovnen sto på, jeg trodde ungene var langt nok unna for evt ulykker, men neida. Etter dette ble det en tur på apoteket for å kjøpe ulike ting. Heldigvis for oss hadde naboen slik, så vi fikk ordnet det bra. Akuttsykepleier, så vi fikk henne til å se på. 

Min mor en plate ut av ovnen uten grytkluter på seg, den brant seg fast i huden hennes. Hun smørt seg inn med BurnGel, og tok på ny hver gang smerten begynt å komme igjen. Vondt gjør det, men den lindrer faktisk veldig mye. Merkelig nok fikk hun veldig lite brannsår etterpå. Vi så godt hvor hun hadde holdt den, men det så ut som ett gammelt brannsår noen timer etter. Ikke ferskt og veskende. Så en anbefaling til alle, kjøp BurnGel og ha i hus. Bedre å kaste den om den ikke blir brukt, men med unger så blir den brukt. Forhåpentligvis hvertfall for leke de unger så har de plutselig vært borti litt brnnesle, møtt en brannmanet i vannet osv. 

Anonymkode: 0b39b...751

Skrevet

Slapp av... Jeg hadde aldri vurdert legevakt engang. Og jeg mener at vedovner ikke bør sikres. Jeg garanterer deg, hun gjør ikke det igjen

Skrevet

Du må se det an i løpet av dagen. Og ikke nøle med å ringe legevakta for råd.  Min gjorde nøyaktig det samme på samme alder. 

Hvis hun har sovnet allerede er det ikke sikkert at skaden er så stor. (Da smerten tydeligvis har gått fort over). Hos oss endte vi opp med å sitte hele natta med hånda i vann. Barnet våknet hver gang hånda kom ut av vannbolla. (Vi var selvfølgelig i telefonkontakt med legevakta). 

Dagen etter hovnet blemma opp, og dekket hele håndflaten. Så da ble vi anbefalt å komme inn til kontroll. De endte med å klippe av all huden inni hånden og på noen av fingrene. Og så var vi innom daglig på behandling i noen dager, før det ble annen hver dag, og til slutt ukentlig. Holdt vel på i tre uker totalt. 

Men det gikk helt fint. Alt grodde bra, og barnet fikk ikke arrvev (jeg var bekymret for at innsida av hånda ville bli full av arrvev, og dermed hindre motorikken). 

Nå er det et år siden. Og barnet er tydelig mer tenperatursensitiv på den ene hånda. Alt over 39 grader er for varmt, og alt under 20 er for kaldt. 

Men det er jo mye mindre etterskade enn jeg fryktet. Og jeg er uendelig glad for at barnet kun tok på peisen, jeg drømte i lang lang tid at det hadde falt med hodet først. 

(VI var forøvrig på besøk hos noen eldre slektninger, derav usikret peis. Og barn i den alderen er lynraske. Det var min feil. Helt og holdent. Og det er jeg veldig glad for. Det var forferdelig for meg, men hadde nok vært enda verre for min bestemor om barnet var i hennes varetekt). 

Anonymkode: 87228...862

Skrevet
45 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hjelp! 

Herregud, hva med å ringe legevakten å høre i stedet for å spørre her inne

Anonymkode: 3cbc8...7b0

Skrevet

Du bør ikke smøre Aloe Vera på små barn, mange reagerer på det og brannskaden kan forverres.

Anonymkode: 57046...68d

Skrevet

Hadde ikke vurdert legevakt faktisk. Det er jo ikke en alvorlig skade hun har fått?

Og hun er ingen baby. 15 mnd er ikke baby.

Anonymkode: db76d...698

Skrevet

Nei så heng deg oppi om det er baby eller jente jeg skrev da. 

Hun bruker hånden og det er ikke store blemmer. Legevakten sa at det ikke var nødvendig å komme. Trengte ikke smøre på noe heller om vi ikke hadde burngel. 

Skrevet

Jeg fikk beskjed om at når så små barn brenner seg og får blemmer så bør alltid en lege se på det.

Anonymkode: df2e7...4c2

Skrevet

Det er en annegradsforbrenning, jeg hadde konferert med lege.

Anonymkode: 69359...a8d

Skrevet

Ved andregradsforbrenning på ett barn så bør du alltid kontakte lege.

Skrevet

Ha hånden i lunkent rent vann hele tiden og ring legevakt.

Anonymkode: c6972...05c

Skrevet

Nei så heng deg oppi om det er baby eller jente jeg skrev da. 

Hun bruker hånden og det er ikke store blemmer. Legevakten sa at det ikke var nødvendig å komme. Trengte ikke smøre på noe heller om vi ikke hadde burngel. 

Skrevet
3 timer siden, Eliseflisa skrev:

Slapp av... Jeg hadde aldri vurdert legevakt engang. Og jeg mener at vedovner ikke bør sikres. Jeg garanterer deg, hun gjør ikke det igjen

Det der er det dummeste jeg hører. 

Hi her var heldig med sitt barn. Jeg var ikke like heldig. Jeg tok på en ovn med begge hender når keg var litt yngre enn hi sitt barn. Jeg har 2. Og 3. Grads forbrenninger i begge hendene og hr gjennomgått 14 operasjoner for å ha god funksjonalitet i hendene. Men nei, jeg tok ikke på en ovn igjen. 

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hjelp! 

Hvor lenge kjølte dere med vann da? Minst 20-30 min? Dere må se an om det trenger legetilsyn. Er det vondt kan jo barnet få Paracet. 

Anonymkode: 16edd...a96

Skrevet

Ja minst 30min. Er blemme på tre fingertupper og en slags stripe blemme inni hånden. Bruker hånden som normalt. 

Får se hvordan det ser ut i morgen om vi må ha ny salve med lege og evt bandasje på. 'Men tror ikke det. 

Gråt en del da det skjedde men da var hun i tillegg ganske klar for soving og ble sint når vi måtte holde henne fast for å kjøle ned hånden. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...