Gå til innhold

Skjønner det kan variere, men konfirmasjon..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gir man til to stk man 

1: ikke kjenner, men er i slekt med (er i slekt med den ene, men invitert til to konfirmasjoner)

2: ikke har noe forhold til på noen som helst måte, og aldri har snakket med

3: men som skal konfirmeres? Det er to stk og vi har dårlig råd. Jeg tenkte 300 kr hver, er det ok? Må nesten gi likt beløp.. De kjenner hverandre godt og vil se det hvis personen jeg er i slekt med får ler enn personen jeg ikke er i slekt med.

Vil ikke blakke meg på dette, må sette av penger allerede nå så ikke jeg må betale alt rett fra lomma den dagen :) noen av oss har det sånn. Er 300 Ok? Føler vi bør dra i konfirmasjonene. 

Anonymkode: 0f447...aea

Videoannonse
Annonse
Skrevet

300,- er selvsagt helt ok. Man gir etter forhold til konfirmanten og egen lommebok. 

Skrevet

Helt ærlig så synes jeg 300 er lite hvis du er invitert i selve selskapet. Hadde du ikke skullet hadde det vært innafor.

Jeg mener 500 er en passe sum.

Skrevet

Jeg har gitt 200 kr til nabobarn og 500 til venners barn sin jeg kjenner godt, ikke vært i selskap hos noen av disse. 

Til tantebarn har vi gikk 1500 kr, men vi kjenner de godt og har et nært og fint forhold til den da..

Selvfølgelig skal man ikke blakke seg helt eller gi over evne, men jeg synes ærlig talt ikke man kan gi mindre enn 500 når man skal i selskapet. Har du ikke mulighet til å gi mer enn 300 hadde jeg heller kjøpt en gave. 

Anonymkode: 49574...354

Skrevet

Say whaaaat! Man må ikke, under noen omstendigheter, gi mer enn man har råd til - uansett forhold til konfirmanten eller selskap/ikke selskap. Jeg lurer på hva i heiteste dere gir i bryllup når 500kr er 'minstesum' i konfirmasjon?

JA, du kan selvfølgelig gi 300, syns det er helt innafor - og det høres ut som om det allerede strekker økonomien deres. Hvis konfirmanten (eller andre gjester) syns det er for lite så får de jammen gå i seg selv!! 

Konfirmanten har gjennomgått ett ritual fra ungdom til 'voksen' og selv om det virker som om mange gjennomgår det for å få mest mulig penger så er det ikke greit at gjestene skal ha enda dårligere økonomi i perioden før eller etter for å please omgivelsene. Ærlig talt! 

Skrevet

En gir etter lommeboka. Er ingen regel om at en skal gi minst 500,-, og ei heller for at dette skal kompenseres med maten dere får servert. Gutta mine fikk både 250, 300, 500 fra venner , bekjente og annen øvrig familie. Fra tanter/ onkler og faddere var summen 1500,-. 

Og gutta ble kjempefornøyde for alt de fikk. Alt fra Bergans tursekk, fiskeutstyr, klokker, penger m,m. Er det noen som reagerer på "skarve" 300 kr, så får foreldrene gå i seg selv ang hvilke verdier de lært sine håpefulle!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...