Gå til innhold

Helsefagarbeidere,deres beste tips til fagprøva?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal opp til fagprøva om kort tid, så fyr løs med tips. Hva MÅ en huske på, hva skal man ikke gjøre, var det noe dere ville gjort annerledes? Osv:) Takk på forhånd:)

Anonymkode: c7d13...5f0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Respekt og tiltaleform til pasienten,aldri si "nå skal vi pusse tenner" f. eks,men tilby tannpuss.

Brukermedvirkning 

Smil, vis at du har godt humør uten å overdrive

Husk hygieneprinsippene 

Sett deg godt inn i tilstanden til pasienten

Begrunn ALLE tiltak du skriver på planen,og begrunnelsene skal være på teskjenivå 

IKKE gå utover din kompetanse, blir du usikker så spør ansvarlig sykepleier på avdelingen om bistand.

Ta av hansker under påkledning  (Mange glemmer det)

Masse lykke til 😊

Skrevet
13 minutter siden, spentanki skrev:

Respekt og tiltaleform til pasienten,aldri si "nå skal vi pusse tenner" f. eks,men tilby tannpuss.

Brukermedvirkning 

Smil, vis at du har godt humør uten å overdrive

Husk hygieneprinsippene 

Sett deg godt inn i tilstanden til pasienten

Begrunn ALLE tiltak du skriver på planen,og begrunnelsene skal være på teskjenivå 

IKKE gå utover din kompetanse, blir du usikker så spør ansvarlig sykepleier på avdelingen om bistand.

Ta av hansker under påkledning  (Mange glemmer det)

Masse lykke til 😊

Tusen takk for kjempenyttig svar!😃 Jeg skriver pleieplaner så det ljomer nå om dagen, så håper virkelig jeg er godt nok forberedt. 

Skrevet

Jeg tar ikke av hansker ved påkledning. Det synes jeg er ekkelt. Ingen kan vel kreve det!?

Anonymkode: 88ebd...9b9

Skrevet

Begrunn alt , til minste detalj . Jeg ville tatt av handsker. Pasienten kan føle det som at du synes det er ekkelt . Og det er det jo ikke . Ha på handsker når du skifter nedentil . Å ta på en skjorte eller bukse behøver man ikke handsker til ? 

Anonymkode: c246d...586

Skrevet
40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tar ikke av hansker ved påkledning. Det synes jeg er ekkelt. Ingen kan vel kreve det!?

Jeg mistet en karakter da jeg glemte å ta av hanskene under påkledning. Kom på det ganske kjapt og tok de av meg,men sensorene hadde allerede notert det. Jeg reddet meg inn på den muntlige høringen hvor jeg forklarte at det var en forglemmelse. 

Pasienten kan føle seg ekkel når pleier bruker hansker til ting hvor det ikke er nødvendig.

Skrevet

For veldig mange eldre er den kroppskontakten de får under stell, desverre den hudkontakten de får i løpet av et døgn.

Kroppskontakt er utrolig viktig, både i forhold til helse og psyke. Bruk derfor kun hansker når du vasker nedentil, ellers brukes ikke hanskene. Og som andre allerede har påpekt,ta av hansker når du kler på, eneste er om du skal ha på støttestrømper, da kan du argumentere med at du velger å ha hanskene på slik at du får bedre tak på selve stømpene. 

Forklar pasienten fortløpende:"Nå tar jeg av nattskjorten, nå vasker jeg deg litt i ansiktet" osv. Spør pasienten/brukeren om vannet er passe, om det er klær de ønsker å ha på, hva med krem eller parfyme osv. 

ARGUMENTER!Har du en god forklaring på hvorfor du gjorde "slik og ikke sånn", er det utrolig hva som er greit.Så lenge du viser at du faktisk har tenkt over HVORFOR du velger å gjøre ting på en spesiell måte. 

Skrevet

Tusen takk for svar. Jeg er forøvrig enig i at man bør ta av hansker ved påkledning, for meg er det unaturlig å bruke hansker med mindre det er ved vask nedentil eller sårstell etc. Aldri hansker ved ansiktsvask etc. 

Skrevet (endret)
11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva er ekkelt med å ikke ha på hansker ved påkledning? Det ekle her er jo at du har vasket noen nedentil med de hanskene. Nei få dem av og vask hendene! Du bør vurdere yrkesvalget ditt om du synes pasientene er ekle

Endret av Surogvanskelig

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...