Gå til innhold

"Må" man gå på SFO?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har en seksåring som begynner på skolen til høsten. Her vi bor koster SFO mer enn 3000 kr i måneden, og i og med at jeg er jobbsøker, syns vi det er ganske mye penger. Slik det er pr i dag, kan jeg hente han etter skolen. Men jeg vet jo ikke om jeg får jobb i løpet av året, og dersom vi ikke melder han på SFO, kan vi få problemer. Det er relativt langt å gå fra skolen (2 km hver vei), så de første månedene er han nødt til å hentes.

Går det an å melde han på SFO i løpet av skoleåret, dersom jeg skulle få jobb?

Hvordan gjør dere andre det?

Anonymkode: fcb4c...8fe

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her kan man søke plass når som helst. Er jo greit å ha Sfo i forhold til der sosiale i starten iallefall. Man kan jo ha 1 eller 2 dagers plass. 

Anonymkode: 023f7...6ed

Skrevet

Her er SFO viktig sosialt det første året på skolen. De begynner der et par uker før skolestart,  og det er fort gjort å havne litt utenfor sosialt hvis man ikke er der. De blir også godt kjent gjennom frileken etter skoletiden. 

(Her kan man melde av og på i løpet av året. )

Anonymkode: d4b92...171

Skrevet

SFO er sosialt. På vår skole var alle unntatt ett barn på første trinn på SFO før jul. Barnet falt utenfor sosialt.

Jeg ville ihvertfall søkt om en deltidsplass, og så justert opp/ned ved behov. 

Vi må forøvrig ut med 3350 kroner for et middelmådig tilbud.

Anonymkode: 8da48...f44

Skrevet

3350?! 

Helt sykt dyrt for et bare ok tilbud. Vi har to stk i bhg og, og såvidt jeg har skjønt, får vi ikke noe rabatt for det. Da er vi oppe i nesten 9000 kr for barnepass. Det er egentlig det som er grunnen til at vi vurderer å ikke søke eldstemann inn på SFO. Med kun en inntekt, og mine 62% i dagpenger, blir det fort smått. 

Jeg får sjekke med kommunen her om det er mulig å søke plass i løpet av året.

HI

Skrevet

Her er SFO så elendig at halvparten av førsteklassingene har slutta for lengst. De er hjemme alene heller enn i utrygge omgivelser (utagerende barn og sløve voksne).

Anonymkode: 8eaca...a80

Skrevet

Vi har 60% SFO (bare ettermiddager, og 3 dager i uka i ferier), og har fått beskjed om at de som vil øke plassen kan gjøre dette på dagen. Dersom man vil redusere plassen gjelder det fra måneden etter. Det er altså enklere å få mer SFO enn mindre. Her er det ingen som faller utenfor hvis de ikke går på SFO. Ungene avtaler besøk på skolen, uavhengig av hvem som går på sfo eller ikke. Men dette varierer nok sterkt fra skole til skole. Er det økonomisk mulig for dere at han har litt SFO? For eksempel 2 ettermiddager i uka, og ingen morgener?

Anonymkode: 7b9d3...b60

Skrevet
39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Her er SFO viktig sosialt det første året på skolen. De begynner der et par uker før skolestart,  og det er fort gjort å havne litt utenfor sosialt hvis man ikke er der. De blir også godt kjent gjennom frileken etter skoletiden. 

(Her kan man melde av og på i løpet av året. )

Anonymkode: d4b92...171

Dette!

Jeg mener man "må" og bør. Men det går vel an å ha halvplass? Det har vi og koster rett under 2000. 

Her kan vi si opp eller øke plassen fra mnd til mnd slik vi ønsker selv.

Skrevet

Joda, det går an å kun ha morgenplass, eller både morgen og ettermiddag 3, 4 eller 5 dager i uka. 

Ut fra svarene her tror jeg vi kommer til å søke 3 dager i uka, fremfor å ikke søke noe. 😊

HI

Skrevet

Jeg syns SFO er viktig første året. Jeg har også ei som begynner på skolen til høsten og har søkt 50% plass. Det hadde de to eldste også. Og her er SFO så bra at de fleste vil gå der så lenge som mulig.

Skrevet

Her er sfo veldig bra, et godt tilbud, og det er viktig sosialt.

Jeg har en 2.klassing nå, men da hun begynte på skolen var de 42 elever på trinnet og bare 3 stykker som ikke var på sfo. De falt faktisk litt utenfor altså, det er jo på sfo frileken skjer, sfo er for dagens barn det lek i gata med nabobarn var da vi var små. De tre i klassen som ikke gikk på sfo hadde kjempelyst til å begynne og var så misunnelig på de som fikk gå til sfo etter siste time istedenfor å gå hjem. 

Jeg er ufør og trengte egentlig ikke sfo i det hele tatt, men valgte å ha halv plass (bare ettermiddag 3 dager i uken), og jeg så hvor lei seg de tre som aldri var på sfo var de dagene jeg hentet min jente. Det endte faktisk med at to av de tre begynte på sfo før jul i 1.klasse, så det var til slutt bare en eneste elev i klassen som ikke gikk på sfo.

Men det er nok litt lokale forskjeller på dette. Om jeg var deg ville jeg søkt halv plass på sfo og heller sagt opp plassen om du ser at det ikke er nødvendig for det sosiale.

Anonymkode: 61d51...4da

Skrevet
31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Joda, det går an å kun ha morgenplass, eller både morgen og ettermiddag 3, 4 eller 5 dager i uka. 

Ut fra svarene her tror jeg vi kommer til å søke 3 dager i uka, fremfor å ikke søke noe. 😊

HI

Ok. Her går det på antall timer. Har inntil 12 timer i uka. Kan være både på morgen (blir bare max 15 min 😂) og ettermiddag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...