Gå til innhold

Hvordan er det med regler ang dette? Jorunaler

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har byttet lege for ett par år siden, og går nå hos psykolog. Er også på utredning hos gynekologisk avd... Og lurer nå på regler blant jorunaler. 

Legen jeg hadde for ett par år siden skrev til psykologen og ville meddele at jeg gikk til utredning på gyno. Ingen krise men ble litt sjokkert. 

Denne legen har jo ingenting med meg å gjøre lengre? Noen som vet?

Anonymkode: 62761...1cc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor i all verden har lege du hadde for to år siden skrevet til psykologen nå? Er utredningen på gyn.avd. noe som er satt i gang etter at du byttet lege? I så fall, hvordan har legen fått den informasjonen?

Dette ville jeg ha sjekket opp i, for din tidligere fastlege skal ikke få noen opplysninger om dine medisinske "aktiviteter" nå. Sikkert dumt spørsmål, men du er sikker på at du er blitt slettet fra tidligere leges liste?

Noe skurrer der, for det er ingen grunn til at en lege du ikke har hatt eller stått på listen til på to år skal informere din nåværende psykolog om medisinske opplysninger. Høres veldig merkelig ut.

Hvordan fikk du vite dette?

Anonymkode: c2d32...d7f

Skrevet

Jorunaler???

Anonymkode: 48a33...ba1

Skrevet

Det er det jeg er usikker på. Utredningen er satt i gang senere ja, nå i år. 

Har ingen mer informasjon enn dette akkurat nå, så må få vite mer på mandag. 

Blir man automatisk slettet på legens lister eller hvordan er dette? Prøvde å søke men. Fikk vite dette av psykologen. 

Takk for svar. Journal* 

Skrevet

Gynekologisk avdeling på sykehuset?

Da jeg var på sykehuset sist fikk jeg et skjema sammen med innkallingen som jeg skulle levere i skranken da jeg kom til timen, på det skjemaet sto den gamle fastlegen min så jeg rettet til den nye. Regner med den gamle fastlegen ville fått epikrisen fra sykehuset om jeg ikke hadde gitt beskjed om at jeg hadde byttet lege?

Anonymkode: a5434...80d

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det er det jeg er usikker på. Utredningen er satt i gang senere ja, nå i år. 

Har ingen mer informasjon enn dette akkurat nå, så må få vite mer på mandag. 

Blir man automatisk slettet på legens lister eller hvordan er dette? Prøvde å søke men. Fikk vite dette av psykologen. 

Takk for svar. Journal* 

Hvis du har byttet fastlege via fastlege.no så skal ikke tidligere lege lenger motta informasjon om deg, da vil du normalt bli slettet fra tidligere leges liste. Hvis du bare har begynt å gå hos en annen privat lege uten å melde deg av fra tidligere fastlege, da er tidligere lege fremdeles registrert som din lege og vil da kunne få tilsendt epikriser o.a. fra andre, f.eks. sykehus og psykolog.

Eneste andre alternativet jeg kan tenke meg er at noen av de du går hos nå i utredning/behandling kanskje har registrert navnet på din tidligere lege og bare sendt informasjon til denne uten å sjekke hvem du står registrert hos som fastlege (hvis du har byttet fastlege formelt).

Men hvorfor tidligere lege da har følt det nødvendig å sende informasjon til psykologen, det forstår jeg ikke helt.

Uansett så har de alle taushetsplikt, så ev. informasjon skal ikke gå utenom disse.

Skrevet

Ja, jeg byttet lege via fastlege.no. Og siden 2015 har jeg hatt to andre leger. Synes dette er rart altså.. 
Får kanskje ta kontakt med sykehuset da og se hvem dem har sendt det til? 

Nei. Denne legen ville informere om at han ikke var legen min lenger og spedde altså på med gynekologisk som ikke var relevant....Hmm.....

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ja, jeg byttet lege via fastlege.no. Og siden 2015 har jeg hatt to andre leger. Synes dette er rart altså.. 
Får kanskje ta kontakt med sykehuset da og se hvem dem har sendt det til? 

Nei. Denne legen ville informere om at han ikke var legen min lenger og spedde altså på med gynekologisk som ikke var relevant....Hmm.....

Det er jo ryddig å opplyse om at han ikke er din lege lenger, og det med gyn.opplysninger vil jeg tro kommer av at sykehuset har sendt til feil lege. Sjekk det opp du. Jeg er i utredning for noe, det er en langvarig utredning, og har opplevd en gang at sykehuset har glemt (!) at de hadde meg i utredning, og en gang at de har deaktivert meg i systemet slik at utredning stoppet opp uten at de var klar over det. Det er gjort masse feil, og jeg må følge med selv hele tiden.

Så sjekk det først med sykehuset, vil tro gyn. der har sendt papirer til feil lege.

Skrevet

Ja, det er jo veldig fint det da. Men var bare de opplysningen jeg stusset over. Veldig personlig, og følte det ble så dumt at det kom den veien. Men men :)

Det skal jeg gjøre! Takk. Og kjedelig å høre det du har opplevd ! :o 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...