Anonym bruker Skrevet 17. mars 2017 #1 Skrevet 17. mars 2017 Har ei datter i 3 klasse som har elsket å være på skolen. Gledet seg til hver dag, mange venner, faglig veldig sterk i samtlige fag, god kontakt med lærer osv. Hennes skolehverdag har vært en solskinnshistorie. De siste månedene har vi fått ei jente som ikke lenger vil på skolen, gruer seg til å gå dit- spesielt torsdager...Det har skjedd mye tull i klassen, elevene måtte til rektor og generelt en ugrei situasjon. Vår datter ble beskyldt av medelever for å ha gjort disse "pøbelstrekene" og var helt utrøstelig i ca 14 dager. Prøvde flere ganger dialog med skolen om hvordan vår datter opplevde dette og at hun ovenfor oss foreldre hevdet sin uskyld. Vi kunne ikke vite 100% sikkert om hun hadde gjort det hun ble beskyldt for eller ikke siden vi ikke hadde vært der. Men om hun ikke snakket sant så reagerte hun helt annerledes enn hun pleier og vår magefølelse var at vi måtte stole på dattera vår. Hun er stort sett snill og grei, men kan jo som alle andre barn innimellom gjøre dårlige valg. Greit å være åpen på at også våre barn kan gjøre dumme ting og ikke er 100% feilfrie de heller. Kort oppsummert så troppet jeg opp på skolen og slo vel kort og greit i bordet og forklarte hvor skapet skulle stå hen til kontaktlærer, avdelingsleder og rektor. Ba de finne ut av hva som egentlig foregikk. Samtidig med alt dette ble det borte klær, sko osv vår datter hadde på skolen. Boblebuksa ble funnet igjen ute i strøkassen o.l Jeg begynte å se dette i sammenheng. Etterhvert begynte de å undersøke og det viste seg at noen av de elevene som skyldte på vår datter selv har gjort tingene de har beskyldt henne for. Funnet ut at dette trolig bunner i misunnelse blant annet på en fritidsaktivitet som dattera vår er god i og spiller i sin egen klasse og to trinn over for å få litt utfordring. Vi har vært mye avgårde sett på denne idretten på elite- og landslagsnivå. Dette har to av elevene oppgitt som grunn for å være "ekkel" med vår datter. Etter alt dette har ikke vår datter helt klart å finne igjen roen og trivselen på skolen. Kontaktlærer har vært mye sykemeldt og det har vært vikarer i alle retninger. Nå er kontaktlærer tilbake 3 dager i uken. På torsdager har de en bestemt vikar som min datter har fortalt utrolige historier om. Slik at jeg nesten ikke har trodd det som har blitt sagt. Nå har jeg blitt kontaktet av en mor i klassen som sier at sitt barn har fortalt at denne vikaren er grusomt stygg mot vår datter. Vår datter har svart henne på noe ufint hun sa og vikaren har sagt: " skal du sende mamman din til å ordne opp nå eller?" Usikker om jeg skal sette "himmel og jord" i bevegelse og si alt jeg vet eller om jeg faktisk skal legge telefonen hennes i en innejakke e.l å sette på opptak for å samle bevis og finne ut hva som faktisk skjer. ( Vet jeg kommer til å få pepper for dette, men det er ikke ulovlig å ta opp en samtale man selv er en del av. Først om jeg publiserer dette offentlig er det ulovlig) Ser at vi har en datter som har endret seg veldig og ikke har det så lett om dagen. Han absolutt tenkt å stå i denne kampen for henne å komme til bunns i hva som skjer koste, hva det koste vil. Alle gode tips og råd mottas med takk. Faktisk litt rådvill i hva som lønner seg å gjøre nå.. Hilsen en litt fortvilet mamma og dagen... Anonymkode: b1f82...d3e
Surogvanskelig Skrevet 17. mars 2017 #2 Skrevet 17. mars 2017 Angående avlytting så deltar du jo ikke selv om du skulle legge telefonen hennes i innejakka og ta opp, eller?
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2017 #3 Skrevet 17. mars 2017 Akkurat nå, Surogvanskelig skrev: Angående avlytting så deltar du jo ikke selv om du skulle legge telefonen hennes i innejakka og ta opp, eller? Datteren vår deltar jo selv i samtalene. Hun klarer alltids fint å selv starte opptaket. Det viktigste for meg er få en løsning på dette problemet dette har blitt og finne ut av hva som faktisk skjer innenfor klasserommet fire vegger. Anonymkode: b1f82...d3e
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2017 #4 Skrevet 17. mars 2017 Huff...for en kjedelig situasjon! Jeg ville definitivt satt himmel og jord i bevegelse for å få ordnet opp i denne uholdbare skolehverdagen! Og om så hva tatt opp det som blir sagt uten at lærer vet om det. Er jo ikke så lenge siden en lærer fikk sparken i Vestfold (?) fordi han plaget/mobbet elevene... Anonymkode: 446b4...1ef
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2017 #5 Skrevet 17. mars 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Huff...for en kjedelig situasjon! Jeg ville definitivt satt himmel og jord i bevegelse for å få ordnet opp i denne uholdbare skolehverdagen! Og om så hva tatt opp det som blir sagt uten at lærer vet om det. Er jo ikke så lenge siden en lærer fikk sparken i Vestfold (?) fordi han plaget/mobbet elevene... Anonymkode: 446b4...1ef Nei, denne saken river meg i hjertet. Ser hvor vanskelig dette er for henne! Kjenner jeg bare må finne ut av dette på et vis uansett hvordan midler jeg bruker for å finne det ut. Har jo hatt den blide, glade jenta som har gledet seg til skolen. Nå kan hun gråte på morgenen fordi hun skal på skola og gråte da hun kommer hjem fordi dagen har vært vanskelig. Heldigvis virker det som hun åpner seg for oss og ikke stenger ting inne for seg selv! Anonymkode: b1f82...d3e
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2017 #6 Skrevet 17. mars 2017 Har du snakket med denne vikaren da? Jeg skjønner at datteren din har hatt det tøft på skolen i det siste. Men mye av det er ordnet opp i - ettersom jeg forstår? At denne vikaren er "stygg" mot datteren din, er ikke greit. Du bør ta en samtale med henne, eller kontaktlærer hvis det er lettere for deg. Det å ta med en båndopptager på skolen, vil jeg absolutt IKKE råde deg til. Det kan bare slå tilbake på deg selv. Anonymkode: 566c6...83c
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2017 #7 Skrevet 17. mars 2017 20 minutter siden, Anonym bruker skrev: Har du snakket med denne vikaren da? Jeg skjønner at datteren din har hatt det tøft på skolen i det siste. Men mye av det er ordnet opp i - ettersom jeg forstår? At denne vikaren er "stygg" mot datteren din, er ikke greit. Du bør ta en samtale med henne, eller kontaktlærer hvis det er lettere for deg. Det å ta med en båndopptager på skolen, vil jeg absolutt IKKE råde deg til. Det kan bare slå tilbake på deg selv. Anonymkode: 566c6...83c Har diskutert denne vikarens oppførsel med kontaktlærer to ganger iløpet av de fire siste ukene med konkrete episoder som ikke er ok oppførsel. Da det likevel ikke bedres må noe gjøres. Anonymkode: b1f82...d3e
sug lut Skrevet 17. mars 2017 #8 Skrevet 17. mars 2017 Dette tar du med vikaren og rektor ansikt til ansikt og veldig formelt. For ja, når en lærer er ufin kommer faktisk mammaen trampende noe så voldsomt også, det bør denne vikaren være fullstendig klar over. Ikke prøv å gjøre noe fikst (opptak etc), bare avtal en tid med begge to tilstede og vær fullstendig klar på at du har jobbet for å få dette på stell nå i lang tid, at jenta di lider under det og at denne vikaren er forpliktet til å være en god, ansvarlig og ikke minst VOKSEN lærer og at du forventer at dette skjer heretter. Og til rektor sier du at det samme, at du forventer at dette ordnes opp i og at du kommer til å gå over rektors hode og forlange denne vikaren fjernet om du hører en eneste slik historie igjen.
Kira Skrevet 17. mars 2017 #9 Skrevet 17. mars 2017 3 minutter siden, sug lut skrev: Dette tar du med vikaren og rektor ansikt til ansikt og veldig formelt. For ja, når en lærer er ufin kommer faktisk mammaen trampende noe så voldsomt også, det bør denne vikaren være fullstendig klar over. Ikke prøv å gjøre noe fikst (opptak etc), bare avtal en tid med begge to tilstede og vær fullstendig klar på at du har jobbet for å få dette på stell nå i lang tid, at jenta di lider under det og at denne vikaren er forpliktet til å være en god, ansvarlig og ikke minst VOKSEN lærer og at du forventer at dette skjer heretter. Og til rektor sier du at det samme, at du forventer at dette ordnes opp i og at du kommer til å gå over rektors hode og forlange denne vikaren fjernet om du hører en eneste slik historie igjen. Helt enig med Luten her! Tramp inn og forlang at de skal ordne opp. Sånn skal det ikke være.
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2017 #10 Skrevet 17. mars 2017 Noen vikarer er uten utdannelse og har ikke peiling på hvordan de skal behandle barn. Ville krevd en forklaring. Anonymkode: a0ff3...b85
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2017 #11 Skrevet 17. mars 2017 55 minutter siden, Anonym bruker skrev: Noen vikarer er uten utdannelse og har ikke peiling på hvordan de skal behandle barn. Ville krevd en forklaring. Anonymkode: a0ff3...b85 Denne vikaren er utdannet lærer. Er kontaktlærer på et annet trinn. Fikk hjem ei gråtende jente i dag også. Fortalte at ho aldri ville på skolen mer... Nå er det nok!!!!! Mandag står nok både jeg og mannen på skoletrappa da de kommer på jobb. Kjenner helsesøster ganske godt så har også kontaktet henne i dag i forhold til skolens psykososiale miljø. Helsesøster tar en prat med vår datter på mandag for å høre hvordan hun har det og opplever dette. Hun skal også ta det videre med skolen om hun mener det er rett etter samtalen. Vil tro det kanskje hjelper at andre fagpersoner kobles inn og at de da får litt mere press på seg til å ordne opp. Anonymkode: b1f82...d3e
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2017 #12 Skrevet 17. mars 2017 Sett deg i klasserommet og si du skal observere. Anonymkode: e3f27...5c0
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2017 #13 Skrevet 17. mars 2017 Altså du må ta en ringerunde til foreldrene og forklar dem hva som blir sagt. Om flere kan bekrefte dette så må du ta det til rektor. Det er mange lærere som mobber, og hun der bør ikke jobbe med barn. Leste en artikkel i Norsk Ukeblad om en jente som ble grovt mobbet av en av lærerne sine. Det de gjorde var å kontakte alle i klassen pluss andre klasser som hadde denne læreren. Det kom da fram at det var flere elever som hadde det på samme måte. De tok dette til rektoren og læreren måtte gå på dagen. Anonymkode: b4523...75a
Anonym bruker Skrevet 17. april 2017 #14 Skrevet 17. april 2017 Hvordan gikk dette, HI? Anonymkode: 06cf4...3ee
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå