Anonym bruker Skrevet 16. mars 2017 #1 Skrevet 16. mars 2017 Jeg får AAP under utdanning og har søkt omgjøringslån fra lånekassen, altså det som før het stipend. Det blir lån om jeg ikke skulle ta de 30 krevde studiepoengene et semester, ellers blir det da gjort om til stipend. Jeg trudde det var helt problemfritt, men ser i en annen tråd at noen mener de to ytelsene ikke kan mottas samtidig. (til nå er det "bare" 12.000 som er utbetalt, så om det ikke er lov må jeg jo få stoppet det). Noen som veit? (Og, da trenger ikke folk som synser å svare) Jeg skal få sjekket det selv til uka, men om noen kjenner regelverket kan de godt svare. (Som sagt, synsing er ikke det samme som å vite). Anonymkode: 0856e...784
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2017 #2 Skrevet 16. mars 2017 Reglene finner du her: https://lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Inntekt-og-formue-/Trygd/ Anonymkode: da887...125
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2017 #3 Skrevet 16. mars 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Reglene finner du her: https://lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/Hoyere-utdanning/Inntekt-og-formue-/Trygd/ Anonymkode: da887...125 Om du mottar mer enn 92.00 i året i aap kan du ikke få fullt stipend Anonymkode: da887...125
Virre Vips Skrevet 17. mars 2017 #4 Skrevet 17. mars 2017 (endret) 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Endret 17. mars 2017 av Virre Vips
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2017 #5 Skrevet 17. mars 2017 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Om du mottar mer enn 92.00 i året i aap kan du ikke få fullt stipend Anonymkode: da887...125 Men lån får man vel ? Bare å søke om lån og stipend så regner de jo om når de har tallene for inntekt . Aap er jo inntekt Anonymkode: fb5bf...bcb
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2017 #6 Skrevet 17. mars 2017 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg får AAP under utdanning og har søkt omgjøringslån fra lånekassen, altså det som før het stipend. Det blir lån om jeg ikke skulle ta de 30 krevde studiepoengene et semester, ellers blir det da gjort om til stipend. Jeg trudde det var helt problemfritt, men ser i en annen tråd at noen mener de to ytelsene ikke kan mottas samtidig. (til nå er det "bare" 12.000 som er utbetalt, så om det ikke er lov må jeg jo få stoppet det). Noen som veit? (Og, da trenger ikke folk som synser å svare) Jeg skal få sjekket det selv til uka, men om noen kjenner regelverket kan de godt svare. (Som sagt, synsing er ikke det samme som å vite). Anonymkode: 0856e...784 Synser vel nå, men lånekassa har jo alltid sjekket opp mot inntekt . De utbetales jo først som lån , for å bli omgjort til stipend hvis man består og tjent mindre enn det man skal . Fikk stipend på rundt 14000 bare forrige år, fordi jeg går på aap. Regner ikke med at lånekassa gjør feil . Det er ett lån og ikke en Stønad , og de trekker stipend utfra hvor mye du har i inntekt Anonymkode: fb5bf...bcb
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2017 #7 Skrevet 17. mars 2017 Det jeg vet helt sikkert er at man ikke får dagpenger og støtte fra Lånekassen samtidig. Anonymkode: fd41b...65f
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2017 #8 Skrevet 17. mars 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Det jeg vet helt sikkert er at man ikke får dagpenger og støtte fra Lånekassen samtidig. Anonymkode: fd41b...65f Det stemmer, da stopper nav pengene . For dagpenger skal du kunne ta arbeid . Aap har utdanning som tiltak Anonymkode: fb5bf...bcb
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2017 #9 Skrevet 17. mars 2017 44 minutter siden, Anonym bruker skrev: Synser vel nå, men lånekassa har jo alltid sjekket opp mot inntekt . De utbetales jo først som lån , for å bli omgjort til stipend hvis man består og tjent mindre enn det man skal . Fikk stipend på rundt 14000 bare forrige år, fordi jeg går på aap. Regner ikke med at lånekassa gjør feil . Det er ett lån og ikke en Stønad , og de trekker stipend utfra hvor mye du har i inntekt Anonymkode: fb5bf...bcb Aap regnes ikke som inntekt i lånekassens system, det regnes som trygd. De skiller på inntekt og trygd. Så om du tjener 93.000 i året på å jobbe i kiosken kan du få fullt stipend, men får du mer enn 92.000 i aap kan du ikke få fullt stipend og større del av pengene fra lånekassen blir lån. Anonymkode: da887...125
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2017 #10 Skrevet 17. mars 2017 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Aap regnes ikke som inntekt i lånekassens system, det regnes som trygd. De skiller på inntekt og trygd. Så om du tjener 93.000 i året på å jobbe i kiosken kan du få fullt stipend, men får du mer enn 92.000 i aap kan du ikke få fullt stipend og større del av pengene fra lånekassen blir lån. Anonymkode: da887...125 Det høres logisk ut jeg fikk kun 14000 i stipend , og resten i lån . Under aap Anonymkode: fb5bf...bcb
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2017 #11 Skrevet 17. mars 2017 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg får AAP under utdanning og har søkt omgjøringslån fra lånekassen, altså det som før het stipend. Det blir lån om jeg ikke skulle ta de 30 krevde studiepoengene et semester, ellers blir det da gjort om til stipend. Jeg trudde det var helt problemfritt, men ser i en annen tråd at noen mener de to ytelsene ikke kan mottas samtidig. (til nå er det "bare" 12.000 som er utbetalt, så om det ikke er lov må jeg jo få stoppet det). Noen som veit? (Og, da trenger ikke folk som synser å svare) Jeg skal få sjekket det selv til uka, men om noen kjenner regelverket kan de godt svare. (Som sagt, synsing er ikke det samme som å vite). Anonymkode: 0856e...784 Som du nå sikkert har skjønt utfra svarene så langt i tråden har du krav på stipend, men ikke fullt stipend. Siden du mottar aap fra staten kan du ikke også motta fullt stipend fra staten, de sponser ikke utdanningen din dobbelt opp. Du vil altså få noe omgjort til stipend, men ikke alt. Du må regne med å betale tilbake større del av pengene du får fra lånekassen enn dine medstudenter som jobber ved siden av. Anonymkode: da887...125
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå