Gå til innhold

Får man pass uten fars samtykke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og barna skal utenlands på ferie i år. Vi har ikke hatt kontakt med far på nærmere et år, og han oppholder seg utenlands.. hittil har jeg hatt fars samtykke til å skaffe barna pass. Men nå gikk det plutselig opp for meg at jeg neppe får tak i han til det, og om jeg gjør det så kommer han neppe til å ta seg bryet med å ordne fullmakt og kopi av legitimasjon for å hjelpe oss..

Så jeg lurer på om noen av dere har erfaring med å skaffe barna pass uten fars samtykke? 

Anonymkode: 58d2b...080

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er i samme prosess akkurat nå faktisk. Men her har politiet fått tak i far da han nekter å svare meg. Han har sagt noe om kidnapping til dem, som selvsagt bare er tull. Han har heller ikke sett barnet sitt på over to år og ikke vist noen interesse og jeg har dokumentert dette.  Politiet viser meg tillit og har sagt at det vil gå i orden til tross for manglende fullmakt selvom det er å foretrekke. Jeg anbefaler deg å starte prosessen ASAP.  Det kan ta tid. 

Skrevet

Tusen takk for beroligende svar! Får komme meg avgårde neste uke og håpe på det beste! 😥

Anonymkode: 58d2b...080

Skrevet

Du kan få nødpass, men vanlig pass må begge foreldre signere for, dersom begge har foreldreansvar. Å nekte å medvirke til pass er ofte grunnlag for å miste foreldreansvar om den andre går til sak om dette. Hilsen advokat 

Anonymkode: c015d...5dd

Skrevet

Jeg fikk pass til en av ungene for noen år siden, da faren nektet å la seg kontakte. Politiet ringte han, men nektet å ta telefon. Tok ca 3 uker fra jeg ringte de , til vi fikk pass :)

Skrevet

Jeg har fått pass to ganger uten fars signatur. 

Politistasjonen har sendt han brev om at jeg har søkt om pass, da har han to uker på seg hvis han av grunner ikke vil la barna få pass. 

Skrevet
Akkurat nå, Frulakris skrev:

Jeg har fått pass to ganger uten fars signatur. 

Politistasjonen har sendt han brev om at jeg har søkt om pass, da har han to uker på seg hvis han av grunner ikke vil la barna få pass. 

Ja, det stemmer nok det der. De skulle sende brev sa de, etter at de hadde ringt og oppfordret han til å komme med fullmakt. 

Skrevet

Slik jeg forsto det idag når jeg leste passregler for barn så var det nok og ta med det gamle passet om de skulle ha nytt og hovedforsørgers underskrift.

Ring politiet og spør.

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du kan få nødpass, men vanlig pass må begge foreldre signere for, dersom begge har foreldreansvar. Å nekte å medvirke til pass er ofte grunnlag for å miste foreldreansvar om den andre går til sak om dette. Hilsen advokat 

Du er tydeligvis hverken advokat eller ekspert på dette området. Du sprer feilinformasjon. Man kan ikke få nødpass uten begge foreldres signatur når man har delt foreldreansvar. Det sier seg jo selv! 

Anonymkode: c3dc1...388

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Du er tydeligvis hverken advokat eller ekspert på dette området. Du sprer feilinformasjon. Man kan ikke få nødpass uten begge foreldres signatur når man har delt foreldreansvar. Det sier seg jo selv! 

https://www.politi.no/tjenester/pass/barn_og_pass/

Og jo, jeg er advokat.

Skrevet
7 timer siden, Marriet skrev:

Det står jo ikke noe av det du påstår om nødpass der?

Pass til bruk på bare en reise = nødpass.

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

https://www.politi.no/tjenester/pass/barn_og_pass/

Og jo, jeg er advokat.

Nekter å tro du er advokat! 😂

Har du lest linken du limte inn?? Bekrefter det jeg skrev: man kan ikke få nødpass/pass uten begge foreldres samtykke.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Nekter å tro du er advokat! 😂

Har du lest linken du limte inn?? Bekrefter det jeg skrev: man kan ikke få nødpass/pass uten begge foreldres samtykke.

Dette stemmer.. Vi var å fikk nødpass til mini for et halvt år siden, og vi måtte pent møte opp på politistasjonen begge to (det fikk jeg beskjed om allerede når jeg ringte inn og hørte om vi kunne få nødpass i det hele tatt), og begge måtte signere. Man kan stikke av med ungene på bare én reise også så selvsagt må sikkerheten være den samme. Dessuten er det slik at for å få nødpass så MÅ de samtidig bestille vanlig pass (vi kunne ikke bare få nødpass og evt ha lengre tid til å lete etter det vanlige passet når vi kom hjem). 

Men uavhengig av det så tror jeg det ordner seg, HI. Her har mannen fraskrevet seg foreldrerett (?) for barnet fra tidligere forhold nettopp fordi mor skal kunne ordne sånne ting (samt bankkort osv) uten at begge må være med. Men de sendte likevel brev om at det var søkr om pass og at han måtte ta kontakt innen en viss frist hvis det ikke var ok.. 

Anonymkode: b39e5...ac6

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Pass til bruk på bare en reise = nødpass.

Men du får jo ikke nødpass uten at begge med foreldrerett signerer? Du er jo helt på bærtur...

Skrevet
33 minutter siden, Marriet skrev:

Men du får jo ikke nødpass uten at begge med foreldrerett signerer? Du er jo helt på bærtur...

Kan dere egentlig å lese? I det siste avsnittet står det jo tydelig at en forelder kan få pass til en reise (nødpass) uten st den andre signerer. På visse vilkår selvsagt (den andre må varsles og gis anledning til å reise sak om utreiseforbud). Jeg har hjulpet mange klienter med akkurat dette. Men HI, ring politiet og spør så får du riktig svar rett fra kilden. 

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kan dere egentlig å lese? I det siste avsnittet står det jo tydelig at en forelder kan få pass til en reise (nødpass) uten st den andre signerer. På visse vilkår selvsagt (den andre må varsles og gis anledning til å reise sak om utreiseforbud). Jeg har hjulpet mange klienter med akkurat dette. Men HI, ring politiet og spør så får du riktig svar rett fra kilden. 

Det blir jo akkurat som med vanlig pass. Der får den andre forelderen også det varselet og må bevise at det er fare for kidnapping. Jeg får vanlig pass til tross for manglende samtykke da far ikke svarer på varselet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...