Anonym bruker Skrevet 16. mars 2017 #26 Skrevet 16. mars 2017 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Man har vel lov ta opp lån og stipend ved siden av ytelser fra nav? Så en over skrev ikke fikk stipend pga nav. Det går jo på lånekassa og egne penger man tar lån. De ser hvor mye du får inn om rett til stipend Anonymkode: 3e3eb...0f0 Man har ikke krav på dobbelt støtte, så du kan ikke motta både støtte fra nav og stipend. Men du kan ta opp lån som du betaler tilbake, du må bare oppgi til lånekassen at du mottar støtte fra nav så ingenting blir til stipend. Anonymkode: a7a2f...5ed
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2017 #27 Skrevet 16. mars 2017 Hvor kom temaet lånekassen inn? Det har jo ikke noe med hi sitt innlegg å gjøre. Er det feil tråd kanskje Anonymkode: c360e...8d4
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2017 #28 Skrevet 16. mars 2017 Var en som skrev noe om lånekassa over her, skjønte ikke hvordan man svarer enkelt innlegg her etter nytt layout ja man trykker for lån og stipend , alt blir fullt lån fremtil de regner opp mot inntekt. Sånn alltid vært uavhengig av nav eller jobb Anonymkode: 3e3eb...0f0
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2017 #29 Skrevet 16. mars 2017 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Var en som skrev noe om lånekassa over her, skjønte ikke hvordan man svarer enkelt innlegg her etter nytt layout ja man trykker for lån og stipend , alt blir fullt lån fremtil de regner opp mot inntekt. Sånn alltid vært uavhengig av nav eller jobb Anonymkode: 3e3eb...0f0 Trykk på siter under det innlegget du vil svare på Anonymkode: c360e...8d4
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2017 #30 Skrevet 16. mars 2017 Jeg betaler selvsagt pengene tilbake. Uten problem! Det er fengsel jeg er livredd for Bare gråter og gråter. Stakkars lille jenta mi på 1 år <3 Hva har jeg gjort! hi Anonymkode: d31a3...6d9
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2017 #31 Skrevet 16. mars 2017 16 minutter siden, Anonym bruker skrev: Man har vel lov ta opp lån og stipend ved siden av ytelser fra nav? Så en over skrev ikke fikk stipend pga nav. Det går jo på lånekassa og egne penger man tar lån. De ser hvor mye du får inn om rett til stipend Anonymkode: 3e3eb...0f0 Ikke den gangen dessverre. Anonymkode: 99af5...e51
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2017 #32 Skrevet 16. mars 2017 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Trykk på siter under det innlegget du vil svare på Anonymkode: c360e...8d4 Takk Anonymkode: 3e3eb...0f0
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2017 #33 Skrevet 16. mars 2017 Jeg var under omskolering gjennom nav og jeg fikk lån/ stipend av Lånekassen i tillegg til utbetalingen fra nav Anonymkode: a30d2...97d
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2017 #34 Skrevet 16. mars 2017 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg var under omskolering gjennom nav og jeg fikk lån/ stipend av Lånekassen i tillegg til utbetalingen fra nav Anonymkode: a30d2...97d Fikk du noen straff?? Jeg er så redd for fengsel hi Anonymkode: d31a3...6d9
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2017 #35 Skrevet 16. mars 2017 https://www.abcnyheter.no/nyheter/2010/11/20/121012/fikk-24.427-kr-mye-ma-sone-27-dager-bak-murene Riktig nok noen år gammelt, men står jo litt under rettens praksis. I utgangspunktet slår de hardt ned på svindel. Hvis alle tror de kan slippe billig unna med å svindle det offentlige, sender det signaler om at det er fritt fram å forsyne seg av godene som skal være med å holde hjulene i gang. Umulig å forutsi konsekvensene for deg, men du har jo helt klart visst at du svindlet, ellers hadde du ikke trikset med meldekortene. Anonymkode: 9f06d...e1b
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2017 #36 Skrevet 16. mars 2017 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: https://www.abcnyheter.no/nyheter/2010/11/20/121012/fikk-24.427-kr-mye-ma-sone-27-dager-bak-murene Riktig nok noen år gammelt, men står jo litt under rettens praksis. I utgangspunktet slår de hardt ned på svindel. Hvis alle tror de kan slippe billig unna med å svindle det offentlige, sender det signaler om at det er fritt fram å forsyne seg av godene som skal være med å holde hjulene i gang. Umulig å forutsi konsekvensene for deg, men du har jo helt klart visst at du svindlet, ellers hadde du ikke trikset med meldekortene. Anonymkode: 9f06d...e1b Trodde som sagt det var greit, Siden jeg ikke fikk utbetalt mere enn jeg skulle uansett. At det på en måte gikk opp i opp. Men ja Det er min egen feil. Jeg er så dum Anonymkode: d31a3...6d9
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2017 #37 Skrevet 16. mars 2017 18 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg var under omskolering gjennom nav og jeg fikk lån/ stipend av Lånekassen i tillegg til utbetalingen fra nav Anonymkode: a30d2...97d Samme her. Aap og har selv søkt om lån Anonymkode: 3e3eb...0f0
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2017 #38 Skrevet 16. mars 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Samme her. Aap og har selv søkt om lån Anonymkode: 3e3eb...0f0 Lån ja, men ikke stipend Anonymkode: c360e...8d4
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2017 #39 Skrevet 16. mars 2017 Det hjelper i hvert fall ikke å grave seg ned i selvmedlidenhet og "stakkars barnet mitt"-tanker. Du har satt dere begge i denne situasjonen og det er din plikt å komme ut av den igjen på best mulig måte. Første punkt er jo å skaffe seg en advokat som kan hjelpe deg i saken. Punkt to er å få i stand en nedbetalingsplan. Nå er du redd, nedfor og tafatt, ingen av disse følelsene er konstruktive. Nå er ikke tiden for å nære disse følelsene, nå er tiden for offensiv handling. Ta tak i situasjonen og du vil merke at de negative følelsene blir mindre fremtredende. Anonymkode: 02f6b...c62
Surogvanskelig Skrevet 16. mars 2017 #40 Skrevet 16. mars 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Trodde som sagt det var greit, Siden jeg ikke fikk utbetalt mere enn jeg skulle uansett. At det på en måte gikk opp i opp. Men ja Det er min egen feil. Jeg er så dum Anonymkode: d31a3...6d9 Jeg sliter virkelig med å skjønne hvorfor du trodde det var greit å jukse med kortene. Det gjorde jo at di folk mer utbetalt enn du skulle.
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2017 #41 Skrevet 16. mars 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Trodde som sagt det var greit, Siden jeg ikke fikk utbetalt mere enn jeg skulle uansett. At det på en måte gikk opp i opp. Men ja Det er min egen feil. Jeg er så dum Anonymkode: d31a3...6d9 Men du HAR jo fått utbetalt mer - 100 000,- du ikke hadde krav på, fordi du bevisst fylte ut meldekostene feil. Du skriver du fikk brev om at saken ville bli politianmeldt, men du har ikke fått brev fra politiet om det enda? Du bør jo i første omgang forsøke å kontakte nav og høre om det er noe du kan gjøre for å unngå anmeldelse, og deretter ville jeg kontaktet advokat. Anonymkode: eded2...eeb
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2017 #42 Skrevet 16. mars 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Lån ja, men ikke stipend Anonymkode: c360e...8d4 Fikk 14000 i stipend ( de har regnet om for i fjor) Anonymkode: 3e3eb...0f0
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2017 #43 Skrevet 16. mars 2017 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Trodde som sagt det var greit, Siden jeg ikke fikk utbetalt mere enn jeg skulle uansett. At det på en måte gikk opp i opp. Men ja Det er min egen feil. Jeg er så dum Anonymkode: d31a3...6d9 Slutt å si at du ikke fikk utbetalt mer enn du skulle. Du vet jo selv at det er feil. Du trikset med meldekortene nettopp fordi det ville gi deg mer penger enn du skulle hatt. Hvis ikke så ville du vel ikke gjort det, ikke sant? Et eksempel: La oss si at du i januar jobbet 4 dager i uke 1 og 1 dag i uke 2, ingenting i uke 3 og 4. Om du hadde fylt inn meldekortene dine riktig, så ville du ikke fått noe utbetalt for de to første ukene, men fulle dagpenger for de to siste. Med en dagsats på 500,- ville du for januar fått utbetalt 5000,- brutto. Ved å trikse med meldekortene og flytte to av dagene fra uke 1 til uke 3, så ville du ha fått 3500,- for uke 1 og 2, og 4000,- for uke 3 og 4, og altså utbetalt 2500,- mer enn du hadde krav på. Det er klart dette er svindel! Du tok en sjanse, var dum, men visste hva du gjorde. Nå er du tatt. Stå nå ihvertfall for det du har gjort og ikke tenk at du er offeret her. Anonymkode: 92c34...e21
Lagertha Skrevet 16. mars 2017 #44 Skrevet 16. mars 2017 13 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg fikk både stipend og penger i fra NAV. Dette visste jeg overhode ikke var ulovlig og mottok stipendpenger i ren uvitenhet. Var snakk om 70 K. Anonymkode: 99af5...e51 Samme gjorde jeg! Jeg ble trafikkskadd.Husker ikke så mye, bare at jeg fikk stipend og litt penger fra nav. Fikk plutselig et brev om å betale tilbake ca 75 000! 😭 men vi snakket med nav, så det ble omgjort til 25 000. Uff. Det var så ubehagelig og kleint . Jeg som er så ordentlig!
Merdee Skrevet 16. mars 2017 #45 Skrevet 16. mars 2017 (endret) Ja, du har gjort noe dumt, men jeg tror likevel ikke folk helt forstår saken her, HI. Det er systemet som er fullstendig idiotisk økonomisk på dette området. La oss si at man mottar 12 000 i dagpenger hver 14. dag (en dagpengeperiode består alltid av 2 uker). - Jobber man 2 dager første uke og 2 dager andre uke, så mottar man for eksempel 4500 i lønn og 6000 i dagpenger (fordi man jobber mindre enn 50% både i uke 1 og 2). Det er mindre enn dagpengene på 12 000, men de fleste vil likevel helle jobbe enn å motta dagpenger. - Jobber man derimot 4 dager uke 1 og 0 dager i uke 2, så mottar man 5000 i lønn og ingen dagpenger for uke 1, men verken lønn eller dagpenger for uke 2! (Det logiske her hadde vært om man mistet dagpengene i uke 1, men beholdt dem i uke 2, eller at det ble gjort en gjennomsnittsberegning på hele toukersperioden) Med andre ord: Man jobber eksakt like mye, men en åpenbart urettferdig beregningsmetode avgjør om man får inn 11000 eller 5000. Det sier seg selv at ingen kan bytte ut et sikkert dagpengegrunnlag på 12 000 (per 14.dag) med usikkerheten å være tilkallingsvikar og alltid si ja- for tenk om man får 4 vakter den første uken, og så plutselig er det ikke behov for vikar overhodet den neste? Da vil man fremdeles ha de samme utgiftene til husleie, strøm, aks, mat og så videre, men plutselig bare 5000 å betale med.... Jeg førte opp det som var reelt da jeg var arbeidsledig, men etter å ha brent meg på dette for mange år siden (mistet dagpenger for hele toukersperioden da jeg jobbet fire dager en uke, og ingen uken etter), så måtte jeg fremover da takke nei til enkelte vakter jeg kunne ha tatt. Jeg ville ha kontaktet en god trygderettsadvokat for noen råd om jeg var deg HI, og ikke gått med på tilbakebetaling før du hadde gjort dette. Dette er til og med en så vanvittig feil ved systemet som hindrer folk i å kunne si ja til jobb spontant, at jeg nesten hadde vurdert å kontakte en statsråd. Ønsker deg og barnet ditt lykke til :)! Endret 16. mars 2017 av Winterlady.
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2017 #46 Skrevet 16. mars 2017 10 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg betaler selvsagt pengene tilbake. Uten problem! Det er fengsel jeg er livredd for Bare gråter og gråter. Stakkars lille jenta mi på 1 år <3 Hva har jeg gjort! hi Anonymkode: d31a3...6d9 Du blir ikke kastet i fengsel. Du får vel en nedbetalingsplan ? Anonymkode: 9c485...991
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2017 #47 Skrevet 16. mars 2017 16 minutter siden, Winterlady. skrev: Ja, du har gjort noe dumt, men jeg tror likevel ikke folk helt forstår saken her, HI. Det er systemet som er fullstendig idiotisk økonomisk på dette området. La oss si at man mottar 12 000 i dagpenger hver 14. dag (en dagpengeperiode består alltid av 2 uker). - Jobber man 2 dager første uke og 2 dager andre uke, så mottar man for eksempel 4500 i lønn og 6000 i dagpenger (fordi man jobber mindre enn 50% både i uke 1 og 2). Det er mindre enn dagpengene på 12 000, men de fleste vil likevel helle jobbe enn å motta dagpenger. - Jobber man derimot 4 dager uke 1 og 0 dager i uke 2, så mottar man 5000 i lønn og ingen dagpenger for uke 1, men verken lønn eller dagpenger for uke 2! (Det logiske her hadde vært om man mistet dagpengene i uke 1, men beholdt dem i uke 2, eller at det ble gjort en gjennomsnittsberegning på hele toukersperioden) Med andre ord: Man jobber eksakt like mye, men en åpenbart urettferdig beregningsmetode avgjør om man får inn 11000 eller 5000. Det sier seg selv at ingen kan bytte ut et sikkert dagpengegrunnlag på 12 000 (per 14.dag) med usikkerheten å være tilkallingsvikar og alltid si ja- for tenk om man får 4 vakter den første uken, og så plutselig er det ikke behov for vikar overhodet den neste? Da vil man fremdeles ha de samme utgiftene til husleie, strøm, aks, mat og så videre, men plutselig bare 5000 å betale med.... Jeg førte opp det som var reelt da jeg var arbeidsledig, men etter å ha brent meg på dette for mange år siden (mistet dagpenger for hele toukersperioden da jeg jobbet fire dager en uke, og ingen uken etter), så måtte jeg fremover da takke nei til enkelte vakter jeg kunne ha tatt. Jeg ville ha kontaktet en god trygderettsadvokat for noen råd om jeg var deg HI, og ikke gått med på tilbakebetaling før du hadde gjort dette. Dette er til og med en så vanvittig feil ved systemet som hindrer folk i å kunne si ja til jobb spontant, at jeg nesten hadde vurdert å kontakte en statsråd. Ønsker deg og barnet ditt lykke til :)! Jeg forstår veldig godt saken, og mener fremdeles at hi har visst godt hva hun gjorde. At reglene er idiotiske er det ingen tvil om, men det er uansett de reglene man må følge. Anonymkode: c360e...8d4
Merdee Skrevet 16. mars 2017 #48 Skrevet 16. mars 2017 (endret) 24 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du blir ikke kastet i fengsel. Du får vel en nedbetalingsplan ? Anonymkode: 9c485...991 Googlet det nå, og summer på over 90 000 gir som regel ubetinget fengsel. Men ikke godta noe som helst uten at du har fått hjelp av advokat HI. Jeg vil tro at du med omsorg for et så lite barn, om du blir dømt, vil kunne få alt som betinget fengsel eller samfunnstraff. Endret 16. mars 2017 av Winterlady.
Merdee Skrevet 16. mars 2017 #49 Skrevet 16. mars 2017 (endret) 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg forstår veldig godt saken, og mener fremdeles at hi har visst godt hva hun gjorde. At reglene er idiotiske er det ingen tvil om, men det er uansett de reglene man må følge. Anonymkode: c360e...8d4 Alle NAV- regler skal være forankret i en underliggende lov eller forarbeider. Jeg kan umulig tro at måten dette er lagt opp på i NAV's system, er i samsvar med intensjonen ved loven (og den finner man i forarbeidene). Og dersom NAV's praktisering er i utakt med loven, så har ikke nødvendigvis HI gjort noe galt. Men dette kan nok en advokat på området enda mer om enn meg. Endret 16. mars 2017 av Winterlady.
Merdee Skrevet 17. mars 2017 #50 Skrevet 17. mars 2017 Jeg opplevde for øvrig selv å få et feilaktig tilbakebetalingskrav fra NAV en gang. Jeg hadde ringt og sagt fra at jeg ikke skulle motta overgangsstønad lengre siden jeg hadde gått opp i lønn, men fikk det likevel utbetalt en måned ekstra før det stoppet. Ringte dem på ny, og fikk beskjed om at det ville komme en blankett der jeg skulle betale tilbake det jeg hadde fått for mye. Det kom aldri noen blankett, men etter et halvt år så kom det derimot et anklagende brev om mulig svindel (!) og krav om tilbakebetaling av dobbelt så mye som jeg hadde fått feilaktig utbetalt. Ringte dem ganske så sinna, og fikk beskjed om at hun kunne se at det ikke var sendt ut noe før og at de hadde regnet feil, men jeg måtte likevel betale alt inn før jeg kunne klage...! Og behandlingstiden på klagen var 6 mnd. Helt vanvittig. Fikk tilbake alt jeg hadde betalt inn for mye når klage var feridg behandlet, men likevel.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå