Anonym bruker Skrevet 16. mars 2017 #1 Skrevet 16. mars 2017 Gud asså Jeg har jo hatt dagpenger. Og fått utbetalt hundre tusen for mye!!! Sykt! Jeg var ringevikar i barnehage og hadde dagpenger vedsiden. Så jeg tenkte at om jeg da jobbet fks fire dager den ene uka, og ingen dager den andre, så kunne jeg skrive to arb dager på hver meldekort. (litt vanskelig å forklare) Slik at jeg ikke mistet dagpengene som jeg var avhegig av for å kunne betale regninger ol. Siden man kun får jobbe så å så mye. Jeg måtte også si nei til for eksemel en dag jobbing dersom den dagen gjorde at jeg gikk over det jeg "fikk lov til".. Nå har jeg fått brev om tilbakebetaling, og at saken meldes til politiet. Jeg er livredd!! Klart jeg skal betale tilbake! Men må jeg i fengsel nå?! Jeg har en datter på 1 år. Jeg bare gråter og gråter. De mener jeg har vært grovt uaktsom, og bevist svindlet. Jeg har forklart hvordan jeg tenkte, og at jeg ikke gjorde det med vilje. Det er jo tydelig at det ikke har gått opp i opp, da jeg har fått hundre tusen for mye! Så det er jo min feil. Men jeg merket ikke at jeg fikk for mye, og uten de pengene hadde jeg aldri fått betalt regninger heller. Det er jo ikke akkurat som om jeg har levd i luksus. Det har såvidt gått rundt hele tiden. Er det noen med erfaring her? Jeg er så knust, fortvila, livredd og lei meg Anonymkode: d31a3...6d9
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2017 #2 Skrevet 16. mars 2017 Men du har vel fått brev om samtale ang dette? Hos forvaltningen? Dette måtte jeg gjøre, og fikk oppklart misforståelsen. Anonymkode: 99af5...e51
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2017 #3 Skrevet 16. mars 2017 Ikke fått brev om samtale nei. Fikk brev om varsel og at jeg hadde en viss tid på å komme med motbevis og forklare meg. Jeg ringte og forklarte hvordan jeg hadde tenkt. Og nå fikk jeg dette brevet her. Om tilbakebetaling og at det sendes videre til politiet. Hvor stort beløp var det du fikk på da? Og hadde du gjort samme "feilen" som meg? Anonymkode: d31a3...6d9
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2017 #4 Skrevet 16. mars 2017 18 minutter siden, Anonym bruker skrev: Gud asså Jeg har jo hatt dagpenger. Og fått utbetalt hundre tusen for mye!!! Sykt! Jeg var ringevikar i barnehage og hadde dagpenger vedsiden. Så jeg tenkte at om jeg da jobbet fks fire dager den ene uka, og ingen dager den andre, så kunne jeg skrive to arb dager på hver meldekort. (litt vanskelig å forklare) Slik at jeg ikke mistet dagpengene som jeg var avhegig av for å kunne betale regninger ol. Siden man kun får jobbe så å så mye. Jeg måtte også si nei til for eksemel en dag jobbing dersom den dagen gjorde at jeg gikk over det jeg "fikk lov til".. Nå har jeg fått brev om tilbakebetaling, og at saken meldes til politiet. Jeg er livredd!! Klart jeg skal betale tilbake! Men må jeg i fengsel nå?! Jeg har en datter på 1 år. Jeg bare gråter og gråter. De mener jeg har vært grovt uaktsom, og bevist svindlet. Jeg har forklart hvordan jeg tenkte, og at jeg ikke gjorde det med vilje. Det er jo tydelig at det ikke har gått opp i opp, da jeg har fått hundre tusen for mye! Så det er jo min feil. Men jeg merket ikke at jeg fikk for mye, og uten de pengene hadde jeg aldri fått betalt regninger heller. Det er jo ikke akkurat som om jeg har levd i luksus. Det har såvidt gått rundt hele tiden. Er det noen med erfaring her? Jeg er så knust, fortvila, livredd og lei meg Anonymkode: d31a3...6d9 Men...hvorfor delte du fore dager opp i to? Totalen blir jo den samme...man mister vel ikke dagpengene om man jobber fire dager i løpet av to uker uansett hvordan de dagene er fordelt...? Anonymkode: 0ce71...757
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2017 #5 Skrevet 16. mars 2017 Jeg fikk både stipend og penger i fra NAV. Dette visste jeg overhode ikke var ulovlig og mottok stipendpenger i ren uvitenhet. Var snakk om 70 K. Anonymkode: 99af5...e51
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2017 #6 Skrevet 16. mars 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Ikke fått brev om samtale nei. Fikk brev om varsel og at jeg hadde en viss tid på å komme med motbevis og forklare meg. Jeg ringte og forklarte hvordan jeg hadde tenkt. Og nå fikk jeg dette brevet her. Om tilbakebetaling og at det sendes videre til politiet. Hvor stort beløp var det du fikk på da? Og hadde du gjort samme "feilen" som meg? Anonymkode: d31a3...6d9 Du har jo helt bevisst lyvd på meldekortet, så det er ikke rart at du er blitt tatt. Anonymkode: c360e...8d4
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2017 #7 Skrevet 16. mars 2017 Jeg trodde det var helt greit, sålenge det gikk opp i opp, og jeg ikke fikk for mye utbetalt liksom. Hi Anonymkode: d31a3...6d9
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2017 #8 Skrevet 16. mars 2017 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg trodde det var helt greit, sålenge det gikk opp i opp, og jeg ikke fikk for mye utbetalt liksom. Hi Anonymkode: d31a3...6d9 Men HVA var poenget med å dele opp dagene?? Anonymkode: 0ce71...757
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2017 #9 Skrevet 16. mars 2017 Åja, det var fordi jeg ikke skulle miste alle dagpengene. Man får kun lov til å jobbe fks to dager i uka. Dersom man jobber tre dager, så mister man alle dagpengene. Det hadde jeg aldri råd til. Hi Anonymkode: d31a3...6d9
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2017 #10 Skrevet 16. mars 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Åja, det var fordi jeg ikke skulle miste alle dagpengene. Man får kun lov til å jobbe fks to dager i uka. Dersom man jobber tre dager, så mister man alle dagpengene. Det hadde jeg aldri råd til. Hi Anonymkode: d31a3...6d9 Men da har du jo bevisst svindlet!? Du hadde jo da ikke lenger krav på dagpenger så skjønner ikke at du blir overrasket over dette. Det virker jo som at du var vel vitende om at det du gjorde ikke var lov. Anonymkode: 0ce71...757
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2017 #11 Skrevet 16. mars 2017 15 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg trodde det var helt greit, sålenge det gikk opp i opp, og jeg ikke fikk for mye utbetalt liksom. Hi Anonymkode: d31a3...6d9 Dette henger jo ikke på greip, du FIKK jo for mye utbetalt all den tid du faktisk ikke hadde rett på dagpenger lenger... Anonymkode: 0ce71...757
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2017 #12 Skrevet 16. mars 2017 Nav får automatisk opplysninger om inntekten din fra arbeidsgiver nå, så det nytter ikke lure systemet sånn som du har gjort. Du har jo flytter på timer for at det ikke skal bli for mye på de samme lønningene/periodene, men nav får opplysninger fra arbeidsgiver om hvor mye du har tjent i hver periode så de ser at du har lurt systemet. Anonymkode: a7a2f...5ed
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2017 #13 Skrevet 16. mars 2017 Nei, ikke sammenlagt liksom. Siden jeg fylte inn at jeg jobbet, de ukene jeg ikke jobbet noen ting også. Selv om jeg ikke jobbet noe den ene uka, så skrev jeg på fks to dager jobbing uansett. hi Anonymkode: d31a3...6d9
MTF Skrevet 16. mars 2017 #14 Skrevet 16. mars 2017 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Åja, det var fordi jeg ikke skulle miste alle dagpengene. Man får kun lov til å jobbe fks to dager i uka. Dersom man jobber tre dager, så mister man alle dagpengene. Det hadde jeg aldri råd til. Hi Anonymkode: d31a3...6d9 Men her sier jo du selv at du bevisst har unngått å føre opp riktig antall dager i løpet av en uke FORDI du ikke ville ha utbetalt mindre, dvs svindel, dessuten bevisst svindel. Uansett hvor mye du vil prøve å forklare dette bort, så har du jo begått en straffbar handling.
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2017 #15 Skrevet 16. mars 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Nei, ikke sammenlagt liksom. Siden jeg fylte inn at jeg jobbet, de ukene jeg ikke jobbet noen ting også. Selv om jeg ikke jobbet noe den ene uka, så skrev jeg på fks to dager jobbing uansett. hi Anonymkode: d31a3...6d9 Men det hadde vel uansett ingen betydning ift utbetalingen eller? Fikk du mindre utbetalt pga de to dagene eller det samme som om du hadde skrevet 0? Anonymkode: eded2...eeb
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2017 #16 Skrevet 16. mars 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Men det hadde vel uansett ingen betydning ift utbetalingen eller? Fikk du mindre utbetalt pga de to dagene eller det samme som om du hadde skrevet 0? Anonymkode: eded2...eeb Jo, hadde hun skrevet fire dager på en uke hadde hun ikke fått dagpenger for den toukersperioden, så dette er bevisst svindel. Det du burde gjort var å heller takke ja til ekstra jobb så du faktisk fikk inntekt! Hadde du fremdeles hatt for lite skulle du søkt om sosialstønad, bostøtte osv. Anonymkode: 2be52...3b3
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2017 #17 Skrevet 16. mars 2017 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jo, hadde hun skrevet fire dager på en uke hadde hun ikke fått dagpenger for den toukersperioden, så dette er bevisst svindel. Det du burde gjort var å heller takke ja til ekstra jobb så du faktisk fikk inntekt! Hadde du fremdeles hatt for lite skulle du søkt om sosialstønad, bostøtte osv. Anonymkode: 2be52...3b3 Ja, det skjønte jeg - jeg bare lurte på om de to dagene hun skrev opp de ukene hun jobbet null, fikk betydning for utbetalingen fra nav. Dersom de ikke fikk det, er det jo desto større grunn til å skjønne at dette er svindel. Det er det jo unasett, men da er det jo desto mindre grunn til å tro at HI ikke burde forstått at dette var ulovlig. Anonymkode: eded2...eeb
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2017 #18 Skrevet 16. mars 2017 32 minutter siden, Anonym bruker skrev: Åja, det var fordi jeg ikke skulle miste alle dagpengene. Man får kun lov til å jobbe fks to dager i uka. Dersom man jobber tre dager, så mister man alle dagpengene. Det hadde jeg aldri råd til. Hi Anonymkode: d31a3...6d9 Men du har jo gjort dette helt bevisst Anonymkode: c360e...8d4
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2017 #19 Skrevet 16. mars 2017 45 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg trodde det var helt greit, sålenge det gikk opp i opp, og jeg ikke fikk for mye utbetalt liksom. Hi Anonymkode: d31a3...6d9 Jeg skjønner ikke hvordan du kunne tro at det var greit? Anonymkode: c360e...8d4
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2017 #20 Skrevet 16. mars 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Nei, ikke sammenlagt liksom. Siden jeg fylte inn at jeg jobbet, de ukene jeg ikke jobbet noen ting også. Selv om jeg ikke jobbet noe den ene uka, så skrev jeg på fks to dager jobbing uansett. hi Anonymkode: d31a3...6d9 Da må du jo skrive riktig i stedet... Så du kan få dagpenger for de dagene du ikke har jobbet. Men altså: du MÅ betale tilbake. Så det du må gjøre nå er å gå tilbake i din og arbeidsgivers kalender og sjekke nøyaktig hvilke datoer du faktisk har jobbet. Så argumenterer du overfor NAV med de dagene du skrev inn "ekstra" når du egentlig ikke jobbet, og krever at de trekkes fra. For da skulle du jo ha hatt dagpenger likevel. Når dere så har blitt enig om en sum, lager du en betalingsplan med NAV innkreving. Der kan du gå helt ned til f eks 500 kr/måneden. Jeg har nylig nedbetalt en feilutbetaling på 45.000 kr, og tatt det langsomt som dette. (Jeg mener fortsatt NAV har feil i sin utregning, men siden de ikke hører på det øret, må kravet betales.) Anonymkode: 49383...89a
sotosmor Skrevet 16. mars 2017 #21 Skrevet 16. mars 2017 Jeg vet ikke hva som er grensen for ubetinget fengsel når det gjelder NAV svindel. Men her har du jo bevisst oppført feil på meldekortet, for ikke å miste dagpenger. Så du har jo svindlet og skal straffes for det. Du blir i allefall dømt til å betale pengene tilbake, som du har mottatt for mye. Jeg håper det ordner seg for deg, og at du får en full jobb så du slipper dagpenger lenger.
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2017 #22 Skrevet 16. mars 2017 Man har vel lov ta opp lån og stipend ved siden av ytelser fra nav? Så en over skrev ikke fikk stipend pga nav. Det går jo på lånekassa og egne penger man tar lån. De ser hvor mye du får inn om rett til stipend Anonymkode: 3e3eb...0f0
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2017 #23 Skrevet 16. mars 2017 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Man har vel lov ta opp lån og stipend ved siden av ytelser fra nav? Så en over skrev ikke fikk stipend pga nav. Det går jo på lånekassa og egne penger man tar lån. De ser hvor mye du får inn om rett til stipend Anonymkode: 3e3eb...0f0 Nei, man har absolutt ikke rett på noe fra nav når man er student. Anonymkode: 2be52...3b3
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2017 #24 Skrevet 16. mars 2017 Jo det har man. Aap gis ved tiltak . Tiltak kan være utdanning . Anonymkode: 3e3eb...0f0
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2017 #25 Skrevet 16. mars 2017 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jo det har man. Aap gis ved tiltak . Tiltak kan være utdanning . Anonymkode: 3e3eb...0f0 Man får ikke stipend fra lånelkassen da Anonymkode: c360e...8d4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå