Anonym bruker Skrevet 16. mars 2017 #1 Skrevet 16. mars 2017 Dere som har barn fra tidligere forhold, forventer barna til din partner at du gir de det samme som du gir dine. Her har jeg en stedatter som mente jeg er urettferdig siden min datter får bunad mens hun ikke får, for problemet er at min samboer har veldig dårlig økonomi noe hans eks også har så ingen av dem har råd til å gi datteren bunad til konfirmasjonen neste år. Anonymkode: fd1bc...2d8
Mamma til 2 søte Skrevet 16. mars 2017 #2 Skrevet 16. mars 2017 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Dere som har barn fra tidligere forhold, forventer barna til din partner at du gir de det samme som du gir dine. Her har jeg en stedatter som mente jeg er urettferdig siden min datter får bunad mens hun ikke får, for problemet er at min samboer har veldig dårlig økonomi noe hans eks også har så ingen av dem har råd til å gi datteren bunad til konfirmasjonen neste år. Anonymkode: fd1bc...2d8 Bunad er en investering. Men du skal selvfølgelig ikke betale noe bunad til din stedatter! Der må begge foreldrene på banen og forklare jenta hvordan verden fungerer. Men når det kommer til sjokolade, ett klesplagg osv mener jeg det er viktig og være raus. Kommer også an på samvær. Er det kun annenhver helg betaler jo far bidrag og mor skal kjøpe det meste av klær (går dessverre ut ifra at mor har mer samvær enn far...). Men jeg ville gjort alt i verden for at stedatteren min skulle føle at jeg var glad i henne også.
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2017 #3 Skrevet 16. mars 2017 Hvis din datter hadde fått bunaden av deg OG sin stefar (din mann) ville det være rimelig å tenke sånn. Men når han ikke er med på den, skal ikke du være med på din stedatters bunad. Dette er en sak for foreldrene, ikke for deg, så det må du bare formidle til henne på en pen måte. Du kan godt være glad i henne og ønske henne alt vel, men du er kun mamma for din egen datter. Anonymkode: f890c...390
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2017 #4 Skrevet 16. mars 2017 Nå er ikke jeg i den situasjonen, jeg bor sammen med barnas far. MEN.... om jeg hadde blitt skilt og funnet en ny med barn fra før, så hadde jeg ikke behandlet dem likt alltid nei. Mine barn hadde fått det jeg ville gitt dem (men hadde selvsagt ikke gitt mine sjokolade foran hans barn uten at de fikk - som eksempel). Hadde hatt null problem med å gi bunad, eller betale for en dyr flott konfirmasjonsfest for mine unger - selv om hans barn måtte ha det hjemme og spise av papp. Jeg mener at i en del tilfeller så er det nettopp dine og mine.... han har ansvaret for å betale konfirmasjon osv til sine ut fra sin evne og du til dine. Men jeg ville selvsagt kjøpt en fin gave til mine stebarn, og hjulpet til å stelle i stand fest om det var ønskelig. Anonymkode: d63f4...059
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2017 #5 Skrevet 16. mars 2017 Jeg opprettet bunadskonto til mine jenter da de var 7-8 år gamle og har spart litt hver måned så de skal få bunad til konfirmasjonen. Den bunaden er fra meg, jeg sparer til den og jeg gir den til barna mine. Jeg sparer selvfølgelig ikke til stebarn, det er det mammaen og pappaen til det barnet som må gjøre. Stedatteren din sine foreldre må forklare henne dette, de har dessverre ikke råd til å kjøpe noen bunad, mens du har spart til ditt barn. Livet er ikke alltid rettferdig, og hun må skjønne at det ikke er hennes far som betaler for den bunaden din datter får. Anonymkode: 1754e...37c
3 i april Skrevet 16. mars 2017 #6 Skrevet 16. mars 2017 Hva sier samboeren din til dette da ? Håper han ikke er enig med datteren sin. Her må foreldrene på banen og forklare at det ikke er rettferdig at du må legge ut 30 000 kr for at hun skal få bunad. Siden de ikke har råd til bunad,noe som er forståelig siden en bunad lett kommet opp i 30 000 kr,så bør de tenke på billigere alternativer. Feks då finnes det mange pene festdrakter som ikke trenger og koste skjorta.
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2017 #7 Skrevet 16. mars 2017 11 minutter siden, 3 i april skrev: Hva sier samboeren din til dette da ? Håper han ikke er enig med datteren sin. Her må foreldrene på banen og forklare at det ikke er rettferdig at du må legge ut 30 000 kr for at hun skal få bunad. Siden de ikke har råd til bunad,noe som er forståelig siden en bunad lett kommet opp i 30 000 kr,så bør de tenke på billigere alternativer. Feks då finnes det mange pene festdrakter som ikke trenger og koste skjorta. Eller kjøpe på Finn. Jeg kjøpte min bunad via Finn. La ut et søk som gav meg beskjed med en gang noen la ut en bunad fra mitt distrikt og jeg ble da førstemann til mølla og fikk en flott bunad til under halv pris Men dette med bunad kan man ikke begynne tenke på et år før konfirmasjonen om man ikke sitter veldig godt i det altså. Her vi bor får de aller fleste bunad til konfirmasjonen, da sønnen min ble konfirmert i fjor var det bare en jente i klassen som ikke fikk bunad. Men de færreste har mulighet til å ut med en sånn sum helt uten videre, så de fleste sparer. Som sagt opprettet jeg en egen sparekonto til dette da mine jenter var 7-8 år gamle, og det vet jeg mange andre foreldre også har gjort. Her har bestefaren til barna mine også satt inn en 500-lapp i ny og ne på denne kontoen for å bidra. Du skal selvfølgelig ikke betale for at foreldrene til jenta ikke har vært forutseende nok til å spare, eller ikke har hatt mulighet til å spare. Skjønner at jenta selv synes det er urettferdig, men sånn er det nå en gang, hennes foreldre har ikke klart å spare til bunad for henne og det må hun bare leve med. Anonymkode: 1754e...37c
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2017 #8 Skrevet 16. mars 2017 Takk for svar, for her mener samboer at jeg bør sponse hans datter med bunad selv om han ikke er med å betaler på min datter sin. Min stedatter bor her 50% og jeg gjør selvfølgelig ikke forskjell på dem i det daglige, og det er jeg som har kjøpt inn mestedelen av de klærne hun har siden min samboer og hans eks har enda masse gjeld etter de gikk fra hverandre. Hi Anonymkode: fd1bc...2d8
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2017 #9 Skrevet 16. mars 2017 Jeg ville gjort mitt ytterste for at de skulle bli behandlet omtrent likt. At en skulle få bunad eller selskap til konfirmasjonen og ikke den andre hadde vært utenkelig. Anonymkode: e22e0...e9f
Superdolly Skrevet 16. mars 2017 #10 Skrevet 16. mars 2017 Seriøst? Han mener at du skal spytte i 20 000 - 50 000 kroner for en bunad til HANS datter? Sånn helt uten videre? *rister på hodet* Du har ikke forsørgerplikt for denne jenta, det er det han og moren som har. Det var deres valg at de ikke opprettet sparekonto for bunad da jenta var liten. Det er selvsagt synd at de satte seg i gjeld da de gikk fra hverandre, men også det var deres valg. Jeg har ikke stebarn, men hvis jeg hadde ville jeg gjort mitt ytterste for å behandle dem likt i det daglige. Sånn med en sjokolade til deg også når de andre får, tur på kino med lik linje med de andre, bli med på ferier. Sånne ting. Men en bunad er noe helt annet, og det hadde jeg gjort helt klart og tydelig for far. Han får ta opp lån og sette seg i enda større gjeld da.
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2017 #11 Skrevet 16. mars 2017 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Takk for svar, for her mener samboer at jeg bør sponse hans datter med bunad selv om han ikke er med å betaler på min datter sin. Min stedatter bor her 50% og jeg gjør selvfølgelig ikke forskjell på dem i det daglige, og det er jeg som har kjøpt inn mestedelen av de klærne hun har siden min samboer og hans eks har enda masse gjeld etter de gikk fra hverandre. Hi Anonymkode: fd1bc...2d8 Fy fader, han er frekkere enn flatlusa Anonymkode: bbe9d...c69
sug lut Skrevet 16. mars 2017 #12 Skrevet 16. mars 2017 47 minutter siden, Anonym bruker skrev: Takk for svar, for her mener samboer at jeg bør sponse hans datter med bunad selv om han ikke er med å betaler på min datter sin. Min stedatter bor her 50% og jeg gjør selvfølgelig ikke forskjell på dem i det daglige, og det er jeg som har kjøpt inn mestedelen av de klærne hun har siden min samboer og hans eks har enda masse gjeld etter de gikk fra hverandre. Hi Anonymkode: fd1bc...2d8 Noe sier meg at det er mye mer enn et helt absurd bunadspørsmål som er galt med din samboer. Du betaler for at han og eksen ikke har orden på sin økonomi? Det er jo hårreisende. Dessuten går det utover dine barn.
Chupa chups Skrevet 16. mars 2017 #13 Skrevet 16. mars 2017 1 time siden, sug lut skrev: Noe sier meg at det er mye mer enn et helt absurd bunadspørsmål som er galt med din samboer. Du betaler for at han og eksen ikke har orden på sin økonomi? Det er jo hårreisende. Dessuten går det utover dine barn. Var min første tanke også... hva har du rotet deg borti, stakkars kvinne.
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2017 #14 Skrevet 16. mars 2017 Bunad er en investering for livet, ikke et hvilket som helst klesplagg. Det er da vanlig at man f.eks. får selve bunaden av foreldre, sølvet fra besteforeldre, arver brystduk, grandtante broderer skjorten osv. Jeg har inntrykk av at forholdet er nokså nytt. Det hadde vært noe annet om du hadde kjent jenten i mange år, bodd sammen med henne fast osv. Som det er nå har hun en mor og en far. Da må de ta seg av store gaver til konfirmasjon. Ingen kan forvente at du skal behandle jentene likt. Hvis du er på McDonalds med dem bør du kjøpe det samme til begge, ingen kan kreve at du skal kjøpe bunad e.l. til et stebarn. Jeg er ikke blant dem som mener at man nødvendigvis skal bidra likt økonomisk i et forhold. Det er ingenting galt med at du bidrar mest økonomisk hvis samboeren din bidrar mest på andre områder. Hvis han bruker helgene sine på å pusse opp for foreldrene dine, passer barna til broren din, har middagen klar hver dag når du kommer hjem fra jobb osv så veier det opp for manglende økonomisk bidrag. Anonymkode: 62f53...ae7
Helene Harepus Skrevet 16. mars 2017 #15 Skrevet 16. mars 2017 Jeg synes det er svært urimelig av far å forvente at du skal ta på deg så store utgifter på noe som er f.o.f foreldrenes ansvar, du sponser datteren allerede mye med klær slik jeg forstår det. Spør han hva han skal kjøpe til din datter for tilsvarende sum - siden han er så opptatt av at jentene ikke skal forskjellsbehandles..
Anonym bruker Skrevet 16. mars 2017 #16 Skrevet 16. mars 2017 Hvorfor er du sammen med den snyltende "sjarmøren"? Hadde jeg hatt råd hadde jeg godt kunnet gi begge jentene bunad. Men jeg hadde ikke gjort det med en far som utnyttet meg ellers, og det virker det som om denne mannen gjør med HI. Anonymkode: fabed...2ba
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2017 #17 Skrevet 17. mars 2017 10 timer siden, Anonym bruker skrev: Takk for svar, for her mener samboer at jeg bør sponse hans datter med bunad selv om han ikke er med å betaler på min datter sin. Min stedatter bor her 50% og jeg gjør selvfølgelig ikke forskjell på dem i det daglige, og det er jeg som har kjøpt inn mestedelen av de klærne hun har siden min samboer og hans eks har enda masse gjeld etter de gikk fra hverandre. Hi Anonymkode: fd1bc...2d8 Men da er det jo han som er urettferdig - som mener at hans og hans ekskones forbruk (og dermed gjeld) skal ende opp som utgifter på DIN lønnskonto. Noe det vil gjøre hvis du skal dekke over alle ganger han og eksen "ikke har råd til" ting. "Å ha råd til" noe betyr jo ikke å ha penger til noe, isolert sett - det betyr som regel "å velge å bruke penger på et gitt formål framfor et annet". Mannen din og eksen din har gjennom sin tidligere pengebruk stjålet fra sin framtid, og dermed også fra sin datters konfirmasjon. Anonymkode: f890c...390
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå