Anonym bruker Skrevet 14. mars 2017 #1 Skrevet 14. mars 2017 Fikk denne linken av ei over gjennomsnittet historie interessert venninne av meg. Så det er vel helst for historieinteresserte nerder. Men dette er hvordan det har seg at Norge aldri ble fasistisk. http://www.yesmagazine.org/issues/science/how-norway-avoided-becoming-a-fascist-state-20170216 Anonymous poster hash: 2834b...243
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2017 #2 Skrevet 14. mars 2017 Interessant! Anonymous poster hash: 96b93...feb
sug lut Skrevet 14. mars 2017 #3 Skrevet 14. mars 2017 Så veldig stolte trenger vi imidlertid ikke å være. Det var 100.000 landssviksaker i rettsoppgjøret og over 40.000 nordmenn meldte seg inn i Nasjonal Samling mellom invasjonen 9. april 1940 og høsten 1943. Altså, etter vi var invadert og okkupert går 40.000 av oss i hanemarsj til Quislings parti.
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2017 #4 Skrevet 14. mars 2017 Så veldig stolte trenger vi imidlertid ikke å være. Det var 100.000 landssviksaker i rettsoppgjøret og over 40.000 nordmenn meldte seg inn i Nasjonal Samling mellom invasjonen 9. april 1940 og høsten 1943. Altså, etter vi var invadert og okkupert går 40.000 av oss i hanemarsj til Quislings parti. Det er nevnt. The Norwegian economic elite organized against striking laborers and produced a polarized country that included both Nazi Brown Shirts goose-stepping in the streets and Norwegian Communists agitating to overthrow capitalism. Many Norwegians were flattered by the Nazi belief that the tall, blue-eyed blonde was the pinnacle of human development. Anonymous poster hash: 2834b...243
sug lut Skrevet 14. mars 2017 #5 Skrevet 14. mars 2017 Det er nevnt. The Norwegian economic elite organized against striking laborers and produced a polarized country that included both Nazi Brown Shirts goose-stepping in the streets and Norwegian Communists agitating to overthrow capitalism. Many Norwegians were flattered by the Nazi belief that the tall, blue-eyed blonde was the pinnacle of human development. Anonymous poster hash: 2834b...243 Nettopp. Vi har bare et utpreget tilfelle av seierherresyndromet der alle var på rett side under selve krigen, mens virkeligheten var utrolig mye mer stripete, også mer enn NS-medlemstall indikerer.
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2017 #6 Skrevet 14. mars 2017 Nettopp. Vi har bare et utpreget tilfelle av seierherresyndromet der alle var på rett side under selve krigen, mens virkeligheten var utrolig mye mer stripete, også mer enn NS-medlemstall indikerer. Jeg husker en dokumentar om de som gikk i NS' tjeneste under krigen. En bitter medløper for NS fortalte at han så med irritasjon på seierstogene i maidagene. For han visste at om tyskerne hadde vunnet krigen ville, mente han, 90% av de samme menneskene ha feiret i gatene. Selvfølgelig var tallet overdrevet. Men dog, han har et poeng og jeg hadde ikke blitt forbauset om 70-80% av de samme menneskene hadde feiret Tysklands seier, hadde de vunnet krigen. Anonymous poster hash: 2834b...243
sug lut Skrevet 14. mars 2017 #7 Skrevet 14. mars 2017 Jeg husker en dokumentar om de som gikk i NS' tjeneste under krigen. En bitter medløper for NS fortalte at han så med irritasjon på seierstogene i maidagene. For han visste at om tyskerne hadde vunnet krigen ville, mente han, 90% av de samme menneskene ha feiret i gatene. Selvfølgelig var tallet overdrevet. Men dog, han har et poeng og jeg hadde ikke blitt forbauset om 70-80% av de samme menneskene hadde feiret Tysklands seier, hadde de vunnet krigen. Anonymous poster hash: 2834b...243 Det er i alle fall en interessant innfallsvinkel. Mange ville uten tvil ha tilpasset seg etter en initiell motstand og surmuling.
Anonym bruker Skrevet 14. mars 2017 #8 Skrevet 14. mars 2017 Det er i alle fall en interessant innfallsvinkel. Mange ville uten tvil ha tilpasset seg etter en initiell motstand og surmuling. For min del så ligger poenget i at mange, veldig mange, vender kappen etter vinden. Anonymous poster hash: 2834b...243
sug lut Skrevet 14. mars 2017 #9 Skrevet 14. mars 2017 For min del så ligger poenget i at mange, veldig mange, vender kappen etter vinden. Anonymous poster hash: 2834b...243 Det store gross er ikke helter, de skal bare overleve. Det gjør de - både her og alle andre konflikter - ved å se an hvilket regime som gir dem beskyttelse, overlevelsesmuligheter og fordeler.
sug lut Skrevet 14. mars 2017 #10 Skrevet 14. mars 2017 Det er jo også noe med at hverdagslivet ikke oppleves som politisk, bare som mer eller mindre praktisk, slitsomt, vanskelig, etc. https://lokalhistoriewiki.no/index.php/Hverdagsliv_under_andre_verdenskrig
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå