Gå til innhold

Er sønnen min kommet til trassalder?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg visste ikke før nå hva trassalder betydde egentlig.

Men sønnen min har offte raserianfall både hjemme og offentlig.

Skal slå seg selv, klore seg selv, dra ut håret sitt, slenge seg på gulvet og dunke hodet eller veggene og ja kaste litt leker på gulvet eller mot stakkars lille søster på 6 måneder. Sannsynligheten for at det e stor sjalusi her pga ny baby i hus er også stor.

Han er en morsom skrue ellers og veldig aktiv. Vi venter på barnehageplass til august eller før. Han burde vel egentlig ha vært i barnehagen men vi fikk ikke plass

Lurer på om noen har erfaring med dette? Moren min forteller at dette er normalt for hans holder når han ikke snakker så mye enda. Babler mye eget språk, ellers sier han få ord. Mamma og pappa, tante, hei, nei.

Eller kanskjen han er bare forvirret pga ny baby i huset og i tillegg prater lite å klarer ikke å formidle det han vil til oss?

Det som plager meg kanskje litt er at det virker som at han ikke forstår når vi sier "ikke kast leker på gulvet, så gjør han det på nytt" ikke løp han løper enda mer, ikke lek med biler TV bordet han gjør det selv om at vi sier nei. Tar offte lekene fra han å viser han hvor han kan leke men da skal han bare kaste leker overalt. Det gjør han stadig vekk. Kaste leker. Med duplo f.eks i steden for å bygge noe så kaster han bare alt rundt seg. Han brenner sterkt for biler og hjul, snurrer på alt han kommer over. Og elsker iPad. Hilsen littt frustrert mamma

Anonymous poster hash: c9652...f65

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor gammel er han da?

Anonymous poster hash: 33bb3...ab4
Skrevet

Hvor gammel er han da?

Ja det burde ja kanskje ja skrevet. Blir 2 om 1 mnd

Skrevet

Det kan skyldes så mangt, mest sannsynlig en kombinasjon av sjalusi, vilje og trass. Men kan også være frustrasjon fordi han kjeder seg. Får han nok aktivisering og stimuli gjennom dagen?

Skrevet

Det kan skyldes så mangt, mest sannsynlig en kombinasjon av sjalusi, vilje og trass. Men kan også være frustrasjon fordi han kjeder seg. Får han nok aktivisering og stimuli gjennom dagen?

Vel,kanskje ikke ikke så mye som han burde. Vi er vel ute ny og ne, men som oftest bare hjemme. Kanskje han bare kjeder seg og er lei av å være hjemme?

Skrevet

Har dere forsøkt å be han f.eks vise dere hva han mener når dere ikke forstår han? Prøv å la være og si "ikke kaste leker i gulvet",og "ikke løpe mer",og forsøk avledning istedenfor. Blir han sint og selvskader,så ta han inntil deg og gi kos. Snakk med rolig dempet stemme,stryk over ryggen (taktil stimulering),til han er rolig. Når han har roet seg,snakk med han. Si at du forstår at han er sint/lei seg,og forsøk å finne ut hva årsaken er.

Ved grensesetting på ting han absolutt ikke får lov til,krav han setter som dere ikke går med på,så gi et tydelig nei og Vær konsekvent. Da får han rase til han er ferdig. Ikke fokuser på atferden hans i etterkant, fortsett der dere slapp,eller gå over til annen aktivitet.

Anonymous poster hash: 6f89b...70a

Skrevet

Vel,kanskje ikke ikke så mye som han burde. Vi er vel ute ny og ne, men som oftest bare hjemme. Kanskje han bare kjeder seg og er lei av å være hjemme?

Jeg vil tro han kjeder seg ja.

Hvis han er aktiv, så har nok mye energi som han trenger å få brukt.

Er det ikke åpen barnehage dere kunne benyttet dere av der dere bor?

Skrevet

Toåringer forstår ikke ordet "ikke". Prøv å gi positive beskjeder, altså beskjeder om hva han SKAL gjøre. "Inne må du gå", i stedet for "ikke løp".

Vi snakker jo ellers ofte både om 2-årstrass og 3-årstrass, men det høres ut som om han kan være sjalu også. Får han litt tid med bare deg alene?

Skrevet

Jeg visste ikke før nå hva trassalder betydde egentlig.

Men sønnen min har offte raserianfall både hjemme og offentlig.

Skal slå seg selv, klore seg selv, dra ut håret sitt, slenge seg på gulvet og dunke hodet eller veggene og ja kaste litt leker på gulvet eller mot stakkars lille søster på 6 måneder. Sannsynligheten for at det e stor sjalusi her pga ny baby i hus er også stor.

Han er en morsom skrue ellers og veldig aktiv. Vi venter på barnehageplass til august eller før. Han burde vel egentlig ha vært i barnehagen men vi fikk ikke plass

Lurer på om noen har erfaring med dette? Moren min forteller at dette er normalt for hans holder når han ikke snakker så mye enda. Babler mye eget språk, ellers sier han få ord. Mamma og pappa, tante, hei, nei.

Eller kanskjen han er bare forvirret pga ny baby i huset og i tillegg prater lite å klarer ikke å formidle det han vil til oss?

Det som plager meg kanskje litt er at det virker som at han ikke forstår når vi sier "ikke kast leker på gulvet, så gjør han det på nytt" ikke løp han løper enda mer, ikke lek med biler TV bordet han gjør det selv om at vi sier nei. Tar offte lekene fra han å viser han hvor han kan leke men da skal han bare kaste leker overalt. Det gjør han stadig vekk. Kaste leker. Med duplo f.eks i steden for å bygge noe så kaster han bare alt rundt seg. Han brenner sterkt for biler og hjul, snurrer på alt han kommer over. Og elsker iPad. Hilsen littt frustrert mamma

Helt normalt. Særlig rett før de begynner å snakke kan det bli veldig ekstremt. Er min erfaring med begge mine hvertfall, at det toppet seg da.

Men det hjelper lite å si "ikke gjør ditt, ikke gjør datt". Særlig i den alderen. Hvis du nevner "ikke kast bil" så er det "kast bil" de får med seg. Og så blir det neste impuls. Det er lite mellom tanke og handling i den alderen. ☺ det funker mye bedre å forsøke å avlede ("se her er den!") eller fortelle dem hvor de kan gjøre det de vil. F.eks. "kast i sofaen" (der det er mykt). Eller "ikke kast den (som er hard) du kan kaste den (som er myk)". Osv...

Anonymous poster hash: 7959b...0e0

Skrevet

Høres ikke normalt ut for meg. Ingen av mine har kommer i noen "trassalder". Men kombinasjon lite språk og understimulert er vel ikke heldig. Gjør ting med ungen, les med ungen osv.

Anonymous poster hash: 5e2cc...f5b

Skrevet

Ikke bekymre deg. Min har gått i bhg siden 11 mnd og han har vært i trass alder fra 1 år;) På den tiden kastet han bak seg bakover i gulvet.. skreik og skreik. Blitt noe bedre (2 år), men han kan fint skrike leeeeenge (uten grunn). Han er ellers veldig oppegående, sosiale gutten. Så vil ikke tro barnet ditt er understimulert. Dette hadde kommet enten bhg plass eller ei ;) 

Anonymous poster hash: 6fc9e...d5b
Skrevet

Ja, dette er HELT normalt! En toåring har ikke verken reguleringskapasitet eller utviklet konsekvenstenking (som er ferdig utviklet i 22-23 årsalderen). Han er ikke kognitivt i stand til å prate en gang, og du forventer at eksekutivfunksjonene hans er på 7-8 års alder. Les litt mer om barns utvikling, så kommer du til å forvente litt mindre og være litt mindre frustrert. :)

Anonymous poster hash: b2528...31a

Skrevet

Jeg leste en gang et råd om unger som kastet alt av leker rundt seg. Det var rett og slett å gi dem en ball.

Jeg prøvde det selv, og det funket for mine.

Jeg sier ikke at det nødvendigvis hjelper for dine, men for mine var det gull verdt med en myk ball de kunne kaste rundt inne. (Og en bedre ball til utebruk).

Jeg husker selv da jeg var liten hvordan jeg hadde behov for å bruke enkelte muskelgrupper. Husker jeg la meg i fotenden av senga for å ta spenst opp i hodeenden osv.

Selvfølgelig er kastinga en del av selvstendigheten osv, men noe kan også bare være at han har lært seg en ny bevegelse.

Trass er forøvrig helt helt normalt. De aller fleste unger har en slik løsrivelse i den alderen. Noen mer aggressivt og høylytt enn andre. Bare pass på at ingen blir skada, så går det over. 😊

Anonymous poster hash: 50fe9...08a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...