Gå til innhold

Den lille bygda vår begynner å bli overbefolket

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ingen av fastlegene har ledige plasser, ingen barnehager har ledige plasser, ingen ledige kommunale leiligheter men mange på venteliste. Ingen fritids-/ ungdomsklubb eller andre trygge tilbud til ungdommen så alle drar på privatfester før de er konfirmert.

Kommunen har alltid dårlig råd og elendig prioritering. Maser om å ville ha så mange tilflyttere men har ingen ting å tilby når de først kommer. Har tatt inn mange innvandrere og bygger det ene leilighetsbygget etter det andre kun ment for innvandrere pluss at kommunen har okkupert det private leiemarkedet helt for å videreutleie til innvandrere. Folk som har bodd her hele livet sitt får ingen hjelp lengre om de havner i en kritisk situasjon og trenger hjelp med bolig.

Jeg ser virkelig ingen fremtid her lengre og vil bare flytte, noe som er trist siden barna har så mange gode venner. Mannen vil heller ikke. Hva ville dere gjort?

Anonymous poster hash: b4b93...cdb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå blir du sikkert kalt rasist og hele pakka. Men vet du, sånn er det flere steder i landet vårt. Er snart ikke noe "vårt" igjen. Vi gir bort så mye at vi blir i mindretall. Blir redd for hvordan dette skal bli... Norge er snart ikke norsk lenger.

Har ikke noe med rasisme å gjøre, men jeg vil bo i landet Norge, la barna mine vokse opp som norske og ha norske tradisjoner. Jeg har ikke noe i mot hverken svensker eller somaliere, men vi kan ikke ta imot alle og enhver.

Anonymous poster hash: 86451...11b

Skrevet

På hvilken måte rammer dette dere direkte? Dere har vel alt i orden fra før?

Anonymous poster hash: 2197c...449

Skrevet

Nå kommer det garantert til å bli mye bråk her, men men.

Skjønner HI godt og er veldig enig med første svar.

Det er ikke snakk om å ikke hjelpe, men man kan ikke hjelpe alle til den grad at man utsletter seg selv.

En annen ting er at de man hjelper må tilpasse seg dit en kommer, ikke omvendt.

Jeg er for å inkludere, men jeg er også glad i Norge.

Utviklingen som har vært fra da jeg var liten til nå skremmer meg.

Greit å være snille, men ikke dum-snille.

Anonymous poster hash: b97f3...493
Skrevet

Bygda begynner å bli befolket? Gratulerer!!!! Må være akkurat hva dere trenger for å ikke dø ut

Anonymous poster hash: 2d24f...fb5

Skrevet

Problemet er vel ikkje at det er for mykje folk i bygda, men at infrastrukturen ikkje fylgjer med folkeveksten. Det er ofte slik når folketalet veks raskt, at det tek tid før ein kjem ajour med infrastruktur som vegar, skular, barnehagar, idrettsanlegg mm.

Kommunane får tilskot for å busette innvandrarar, så difor er det lettare å legge til rette for desse, enn å finne råd til å bygge bustader for andre fastbuande.

Synes de skal ta kontakt med dei folkevalde og prøve å påverke prioriteringane i kommunen, og sette søkjelys på behova til innbyggarane.  

Når det gjeld tilbod til ungdom; er det eigentleg vanleg med kommunale ungdomsklubbar? Har inntrykk av at det er mest frivillige organisasjonar som idrettslag, korps, speidar ol som pleier å vere fritidsaktivitetar for ungdom? Er iallefall slik i bygda eg kjem frå. Det krev jo at foreldre engasjerar seg i arbeidet. (Men slikt krev jo sjølvsagt og lokalitetar og tilrettelegging.)

Skrevet

Slutt da høner! Og les det hun skriver. Det er ikke boliger der til de unge som er født der når de skal flytte ut, bhg plassene fylles opp av flyktininger. Ja vi skal hjelpe , de må integreres men hva med innbyggerne som er født i bygda? Sosialisthøner ta og les og ikke finn opp ting.

Anonymous poster hash: 27782...40c

Skrevet

Slutt da høner! Og les det hun skriver. Det er ikke boliger der til de unge som er født der når de skal flytte ut, bhg plassene fylles opp av flyktininger. Ja vi skal hjelpe , de må integreres men hva med innbyggerne som er født i bygda? Sosialisthøner ta og les og ikke finn opp ting.

Kva slags høner er det du snakkar om?  - kva er det for slags debatt du driv med?

Innvandrarfamiliar med barn kan på sikt bli ein ressurs i bygda, og det er sjelden ein ser klager over at det vert fleire folk i ei bygd, men ein må sjå på utfordringane og korleis ein kan finne best mogleg løysingar i staden for å berre klage. 

Skrevet

Få ting er vel bedre for integreringen enn at flyktningebarn får barnehageplass! Og barn har lovbestemt rett på plass, så at flyktningebarn fyller opp bhg slik at "norske" barn (med krav til plass) ikke får det, tror jeg ikke noe på.

Anonymous poster hash: e6d7d...cd9

Skrevet

Og på hvilken liste stilte du på sist valg? For jeg regner med at du ikke er av dem som klager i ettertid uten å ha engasjert deg?

Anonymous poster hash: d158d...331

Skrevet

De fleste unge flytter vel fra bygdene sine for å studere osv?

Anonymous poster hash: eebc1...846

Skrevet

Og på hvilken liste stilte du på sist valg? For jeg regner med at du ikke er av dem som klager i ettertid uten å ha engasjert deg?

Anonymous poster hash: d158d...331

Hehe... Jeg tenkte samme tanke. Nesten.

Anonymous poster hash: b521f...a6c

Skrevet

Barnehageplasser til alle som har krav på plass har kommunen plikt til å skaffe.

Men det er vel ingen kommuner som planlegger å drive barnehager med mange ledige plasser. Det er dårlig økonomi. At det er fullt midt i året må man regne med, men mange vil ha krav på plass til høsten.

Anonymous poster hash: 62d8f...1f0

Skrevet

Se på det som en mulighet!! Finn din indre innovatør, bruk kreativiteten og drivkraften i deg. Start noe!! Gi et tilbud, start med en idrett, ta initiativ til å drive et ungdomshus, gjør noe, bidra med no! Så slipper du å syte.

Anonymous poster hash: d6208...9e3

Skrevet

skjønner hva du mener, synd at listehaug blir stoppet hver gang

Skrevet

Nå blir du sikkert kalt rasist og hele pakka. Men vet du, sånn er det flere steder i landet vårt. Er snart ikke noe "vårt" igjen. Vi gir bort så mye at vi blir i mindretall. Blir redd for hvordan dette skal bli... Norge er snart ikke norsk lenger.

Har ikke noe med rasisme å gjøre, men jeg vil bo i landet Norge, la barna mine vokse opp som norske og ha norske tradisjoner. Jeg har ikke noe i mot hverken svensker eller somaliere, men vi kan ikke ta imot alle og enhver.

Anonymous poster hash: 86451...11b

Hvilke steder i Norge tenker du konkret på?

Anonymous poster hash: 77ee9...d6a

Skrevet

Ingen av fastlegene har ledige plasser, ingen barnehager har ledige plasser, ingen ledige kommunale leiligheter men mange på venteliste. Ingen fritids-/ ungdomsklubb eller andre trygge tilbud til ungdommen så alle drar på privatfester før de er konfirmert.

Kommunen har alltid dårlig råd og elendig prioritering. Maser om å ville ha så mange tilflyttere men har ingen ting å tilby når de først kommer. Har tatt inn mange innvandrere og bygger det ene leilighetsbygget etter det andre kun ment for innvandrere pluss at kommunen har okkupert det private leiemarkedet helt for å videreutleie til innvandrere. Folk som har bodd her hele livet sitt får ingen hjelp lengre om de havner i en kritisk situasjon og trenger hjelp med bolig.

Jeg ser virkelig ingen fremtid her lengre og vil bare flytte, noe som er trist siden barna har så mange gode venner. Mannen vil heller ikke. Hva ville dere gjort?

Anonymous poster hash: b4b93...cdb [/quote

Dere kan jo flytte til Syria og bo der? Der er det nok god plass! Eller, kanskje du ikke vil bo der? Kanskje du føler at det er utrygt for familien din?

Slutt å syt! Gjør noe for å forbedre situasjonen for bygda di! Innflytterene kommer til å bli en stor ressurs, barnehager, skoler og alt kommer til å tilpasse seg. Det er en liten pris for deg å betale for at mange mennesker, inkludert barn, skal få slippe å bo i bomberegn!

Anonymous poster hash: 230dc...a00

Skrevet

Her tror jeg de fleste misser poenget! Det handler ikke kun om at det er utlendinger. Men at det selvsagt har mye konsekvenser om det blir flytte strøm til en liten bygd. For det første er det de helt åpenbare problemene nemlig at det rett og slett er for mange folk i forhold til tilbudene til befolkningen. Slik som barnehage plass osv. Dette skulle selvsagt vert utvidet i takt med befolkningsveksten. Så kommer jo problem nr 2 som jeg anser som ett av de viktigste her, nemlig det at å huse flyktninger koster penger. Penger mange små kommuner ikke akkurat har flust av. Derfor blir det da ennå mer kutt i de eksisterende tilbudene mens veksten bare øker. Dette fører til en ond sirkel hvor kommunene graver seg dypere og dypere ned. Har for meg ingenting å gjøre med flyktninger eller ei, men tanken på konsekvensene og utregningen av de konsekvensene absolutt ikke har blitt tenkt igjennom. Dette er ikke bare kommunen sin skyld men fylkets og regjeringens. Og når det da blir ett problem som utvikler seg til ett stort problem sitter de små kommunene der helt hjelpesløse og greier ikke å ordne opp i det.

Dette er ett stort problem og burde absolutt taes på alvor. Både for de norske barna og flyktnings barna sin del. Har de ikke offentlige tilbud til barn fører det med seg mindre integrering og høyere kriminal statistikk blant annet i tillegg til samfunnsproblemer som unge mødre..

Anonymous poster hash: 7a917...3a0

Skrevet

Klag på kommunen, ikke på de nye som kommer. Er jo ikke deres skyld at de dere har valgt inn i kommunestyret ikke gjør jobben sin.

Anonymous poster hash: c46ce...2f9
Skrevet

Her tror jeg de fleste misser poenget! Det handler ikke kun om at det er utlendinger. Men at det selvsagt har mye konsekvenser om det blir flytte strøm til en liten bygd. For det første er det de helt åpenbare problemene nemlig at det rett og slett er for mange folk i forhold til tilbudene til befolkningen. Slik som barnehage plass osv. Dette skulle selvsagt vert utvidet i takt med befolkningsveksten. Så kommer jo problem nr 2 som jeg anser som ett av de viktigste her, nemlig det at å huse flyktninger koster penger. Penger mange små kommuner ikke akkurat har flust av. Derfor blir det da ennå mer kutt i de eksisterende tilbudene mens veksten bare øker. Dette fører til en ond sirkel hvor kommunene graver seg dypere og dypere ned. Har for meg ingenting å gjøre med flyktninger eller ei, men tanken på konsekvensene og utregningen av de konsekvensene absolutt ikke har blitt tenkt igjennom. Dette er ikke bare kommunen sin skyld men fylkets og regjeringens. Og når det da blir ett problem som utvikler seg til ett stort problem sitter de små kommunene der helt hjelpesløse og greier ikke å ordne opp i det.

Dette er ett stort problem og burde absolutt taes på alvor. Både for de norske barna og flyktnings barna sin del. Har de ikke offentlige tilbud til barn fører det med seg mindre integrering og høyere kriminal statistikk blant annet i tillegg til samfunnsproblemer som unge mødre..

Det store problemet i Norge er da tvert om sentraliseringen.

Skrevet

Trodde at bygdene i Norge slet med avbefolkning, fordi folk flytter inn til storbyene?

Men skjønner at det kan være vanskelig for dere som er oppvokst det, med store forandringer. Vi mennesket liker ikke forandringer. Men jeg ville ikke flyttet. Ting har en tendens til å gå seg til. Økt tilflytting kan jo være det bygda trenger på lang sikt?

Selv er jeg vokst opp i Oslo og vant til et miljø med mange med invandrerbakgrunn, og derfor trives jeg best i et slikt miljø. Og her hvor jeg bor så merker man liksom ikke noe til økt innvandring (det har jo alltid vært slik) så det kan være vanskelig å sette seg inn i det hi beskriver. Men jeg kan kjenne meg igjen i motviljen mot forandring. Men hi, jeg ville ikke ha flyttet! Tror nok ting vil gå seg til.

Skrevet

Kjæresten min sier det samme, og han ER innvandrer.

Anonymous poster hash: 59210...44d

Skrevet

Det store problemet i Norge er da tvert om sentraliseringen.

Det er jo en del av problemet! Hause inn en hel haug med folk / barn +legge ned tilbud til nevnte barn = et stort problem!

Skrevet

Det er jo en del av problemet! Hause inn en hel haug med folk / barn +legge ned tilbud til nevnte barn = et stort problem!

Nå må du bestemme deg. Er det for lite eller for mye folk på bygda...?

Skrevet

Nå må du bestemme deg. Er det for lite eller for mye folk på bygda...?

Det er infrastruktur og sosiale tjenester som ikke samsvarer med antal innbyggere. Selvsagt er det ikkd overbefolket på bygda i Norge! Men det kan bli det med tanke på det som er tilgjengelig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...