Anonym bruker Skrevet 12. mars 2017 #1 Skrevet 12. mars 2017 Ei jeg "kjenner" drikker litt alkohol i svangerskapet. Hun drikker noen glass vin her og der hvor hun begrunner det med at "forskning viser at man kan drikke ett par glass om dagen uten at det er skadelig". Vi er flere som reagerer kraftig på dette å lurer nå på om det er på sin plass med en bekymringsmelding til bv? Hun er gravid i uke 28 og kommende alenemor.  Anonymous poster hash: e4842...693
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2017 #2 Skrevet 12. mars 2017 Ei jeg "kjenner" drikker litt alkohol i svangerskapet. Hun drikker noen glass vin her og der hvor hun begrunner det med at "forskning viser at man kan drikke ett par glass om dagen uten at det er skadelig". Vi er flere som reagerer kraftig på dette å lurer nå på om det er på sin plass med en bekymringsmelding til bv? Hun er gravid i uke 28 og kommende alenemor.  Anonymous poster hash: e4842...693 Jeg ville meldt. Kun for at hun skal få litt råd og veiledning  Anonymous poster hash: 34b64...dfe
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2017 #3 Skrevet 12. mars 2017 Åh sånne mennesker gjør meg kvalm.  Ja meld henne inn! Og be henne finne frem den forskningen. Den er bullshit  Anonymous poster hash: a0715...803
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2017 #4 Skrevet 12. mars 2017 Det er til NAV du må melde, og JA - meld!! Alkohol er det verste for fosteret å bli utsatt for, altså alkoholrelaterte fosterskader, mye verre enn barn født med abstinenser etter foreldres narkotikamisbruk. Barnevernet vil få melding av NAV, men før barnet er født er de avhengig av at foreldrene samtykker til hjelpetiltak. NAV kan derimot få mor tvangsinnlagt ved behov.  Anonymous poster hash: 66d2c...e49
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2017 #5 Skrevet 12. mars 2017 http://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/Gravide---ta-et-glass-597821b.html  Anonymous poster hash: dd2ea...517
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2017 #6 Skrevet 12. mars 2017 Åh sånne mennesker gjør meg kvalm.  Ja meld henne inn! Og be henne finne frem den forskningen. Den er bullshit  Anonymous poster hash: a0715...803 Du kan jo se kildene i linken fra Aftenposten som er postet under?  Hi, hun har jo rett. Studiene viser klart at alkohol kan være forsterskaderlig, men det er ikke klart hvor mye/lite man må drikke. Men, studiene finner heller ikke bevis eller tegn for at et glass nå og da, som er det du sier hun drikker, er skadelig. For alt dere vet kan det være hun har gjort seg opp en informert beslutning, og følger andre land sine retningslinjer. Så noe melding til barnevernet er bare tull - forutsatt at det er et glass må og da. Hvis hun derimot drikker et glass hver dag ville jeg heller satt meg ned og lest artiklene sammen med henne, og fått henne til å se at desto større mengder, desto større risiko for skade.  Anonymous poster hash: 1b718...693
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2017 #8 Skrevet 12. mars 2017 Det er jo bare en celleklump, da.. er ikke et menneske før det er født.  Anonymous poster hash: 66db2...325
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2017 #9 Skrevet 12. mars 2017 Det er jo bare en celleklump, da.. er ikke et menneske før det er født.  Anonymous poster hash: 66db2...325  Din kommentar er irrelevant. Diskusjonen er hvordan alkohol påvirker foster i livmor. Og det påvirkes, uansett om du navngir det foster eller celleklump.  Hun er dessuten i uke 28. Men, det er selvfølgelig ikke din skyld at du er så lite opplyst.  Anonymous poster hash: a0715...803
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2017 #10 Skrevet 12. mars 2017 http://www.aftenposten.no/norge/Ny-forskning-Litt-alkohol-skader-ikke-fosteret-145986b.html  Anonymous poster hash: dd2ea...517
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2017 #11 Skrevet 12. mars 2017 Kan noen linke til faktisk forskning? Eller baserer dere alt på Aftenposten?  Det sier mye om foreldre som ikke kan holde seg vekk fra alkohol i 9 mnd.  Anonymous poster hash: a0715...803
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2017 #12 Skrevet 12. mars 2017 Det er jo bare en celleklump, da.. er ikke et menneske før det er født.  Anonymous poster hash: 66db2...325 Det er langt ifra en celleklump . Dette er en baby som i mange uker kunne levd utenfor mors mage ved en evt fortidligfødte fødsel.  Hi   Anonymous poster hash: e4842...693
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2017 #13 Skrevet 12. mars 2017 Det er til NAV du må melde, og JA - meld!! Alkohol er det verste for fosteret å bli utsatt for, altså alkoholrelaterte fosterskader, mye verre enn barn født med abstinenser etter foreldres narkotikamisbruk. Barnevernet vil få melding av NAV, men før barnet er født er de avhengig av at foreldrene samtykker til hjelpetiltak. NAV kan derimot få mor tvangsinnlagt ved behov.  Anonymous poster hash: 66d2c...e49 Hvorfor melde til NAV? Beklager men tydeligvis ikke helt oppdatert på hvordan dette gjøres. Hva gjør nav ?  Hi   Anonymous poster hash: e4842...693
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2017 #14 Skrevet 12. mars 2017 Kan noen linke til faktisk forskning? Eller baserer dere alt på Aftenposten?  Det sier mye om foreldre som ikke kan holde seg vekk fra alkohol i 9 mnd.  Anonymous poster hash: a0715...803 I artikkelen til Aftenposten er forskningen gjennomgått, slik at du lett finner studiene. Du har også denne, https://www.google.no/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.npeu.ox.ac.uk/downloads/files/reports/Alcohol-in-Pregnancy-Report.pdf&ved=0ahUKEwjGjsn5yNDSAhWCiSwKHa7OASEQFghFMAc&usg=AFQjCNH15uhbwrrp4pXyv7hIrH67nhwJIg  Hvor lavt alkoholinntak ikke er funnet assosiert med konsekvenser for fosteret.  Anonymous poster hash: 1b718...693
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2017 #15 Skrevet 12. mars 2017 Problemet et at man ikke vet hva den skadelige grensen er. Dessuten kan det være individuelt forskjellig. Hva om akkurat det fosteret tåler mindre. Hvorfor i det hele tatt ta sjansen?? Alkohol er ingen nødvendighet, og det er snakk om en kort periode i ens liv.  Anonymous poster hash: 27777...c01
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2017 #16 Skrevet 12. mars 2017 Meld til nav og bv! Hvorfor NAV?  Hilsen NAV ansatt  Anonymous poster hash: bd67d...873
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2017 #17 Skrevet 12. mars 2017 I andre land er det langt fra uvanlig å drikke små mengder alkohol i svangerskap. Det er da ikke slik at dansker, tyskere, engelskmenn, franskmenn, italienere og spanjoler ofte blir født med alkoholskader fordi mødrene drakk små mengder alkohol i svangerskapet. De er ikke dummere enn oss, eller motorisk svakere.  Anonymous poster hash: bd67d...873
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2017 #18 Skrevet 12. mars 2017 Herlighet. Nå tror jeg det er på tide å roe litt ned. Om hun har stort alkohol forbruk så snakk med henbe/mannen hennes/familien hennes. Er det et snakk om et enkelt glass en gang i blant så kan man si at det i kanskje ikke er lurt - men det er faktisk ikke ulovlig. Om dere skal følge den linje må dere også anmelde alle som ikke greier å slutte å røyke i graviditeten eller de som drikker cola eller spiser gravlagt eller spekemat. Det er anbefalt å holde seg unna og lege og jordmor tar slike ting opp med den gravide. Vi er ikke over i lovbrudd.   Anonymous poster hash: c7b16...ef0
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2017 #19 Skrevet 12. mars 2017 Jeg hadde meldt henne. Dette er faen ikke ok i det hele tatt. ( og jeg er en som ler av de fleste "melde til barnevernet"-trådene her ) Anonymous poster hash: f6c6c...94e
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2017 #20 Skrevet 12. mars 2017 Jeg venter nr 3, og legen min sa, i det han skulle fylle ut om hvorvidt jeg drikke alkohol i sv.skapet på helsekortet, at små mengder ikke er farlig, men at myndighetene er så klare på total avhold fordi man ikke vet hvor grensa mellom det som er 'greit' og når det innebærer en risiko. Han sa alt dette uoppfordret. For meg er det uaktuelt å drikke noe som helst, fordi jeg ikke vil risikere skade på fosteret, samt at alkohol virkelig er det siste som frister.     Anonymous poster hash: 782bc...f9c
Love my kidz Skrevet 12. mars 2017 #21 Skrevet 12. mars 2017 "Et par glass om dagen" faktisk? Jeg bli ganske beruset av to glass, tør ikke da å tenke på hvordan det er for lille i magen hennes. Herregud altså, når man i dag vet bedre?!
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2017 #22 Skrevet 12. mars 2017 Hi, hvordan vet du at hun drikker 2 glass vin hver eneste dag? Â Anonymous poster hash: 8db18...5ab
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2017 #23 Skrevet 12. mars 2017 Fordi Hi har hørt av noen som har hørt av noen igjen som har hørt vi en bekjent som sitter med kikkert og glaner inn i stua! Anonymous poster hash: e4960...39a
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2017 #24 Skrevet 12. mars 2017 Hvorfor NAV? Hilsen NAV ansattAnonymous poster hash: bd67d...873 Fordi bvtj. ikke har noen myndighet til å gjøre noe før barnet er født. Frem til da er det NAV som må avgjøre om kvinnen eventuelt skal legges inn på tvang, eller frivillig ved samtykke.  Anonymous poster hash: 66d2c...e49
Gjest Darwinia:-) Skrevet 12. mars 2017 #25 Skrevet 12. mars 2017 http://www.aftenposten.no/meninger/kronikk/Gravide---ta-et-glass-597821b.html  Anonymous poster hash: dd2ea...517 Ikke kom her og ødelegg en god diskusjon med fakta!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå