Gå til innhold

Når begynte du å planlegge konfirmasjonen til ditt barn? U/t

Anbefalte innlegg

Skrevet

Anonymous poster hash: 00df0...a91

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her er konfirmasjonen om et år. Så jeg har begynt å planlegge den 1 år før. Nå gjenstår bare meny, antrekk og kaker .

Skrevet

Sparte penger til den fra 10 års alder. Har ikke så mye penger, så la av 1-200 i mnd til den. Overskudd og de fortsatte betalingene går til de neste barna. Men selve planleggingen startet jeg ikke med før vi skulle sette opp gjesteliste. Sendte invitasjoner i januar og handlet i Sverige og forhåndslaget nesten all maten og frøs ned i februar og mars. Trenger ikke så vanvittig mye planlegging. Er fort gjort å fikse

Anonymous poster hash: 86657...285

Skrevet

Har hatt to konfirmanter,begynte å planlegge et par mnd før.

Neste gang jeg har konfirmant er om 10 år,og det er med ny mann med stor familie,så der må vi bestille lokale 2-3 år i forveien. Ellers begynner jeg ikke planlegge før 2-3 mnd før. Det er fort gjort. En tlf til cateringen som ordner maten,bestiller en kake og resten bakes selv og av familie. Dress til konfirmanten kjøpes et par uker før,da er det tid til eventuelle justeringer om det skulle være nødvendig.

Pynt,blomster og div ordnes dagen før. Talen skrives kvelden før,har skrevet opp gullkorn og hendelser til konfirmanten,så det er enkelt.

Lar meg aldri stresse opp av tilstelninger,det er bare moro.

Anonymous poster hash: f7404...3c4

Skrevet

Eldste blir 9 år, har begynt å spare og skal lete etter lokale snart, men resten får vente til det er på tide skrive gjesteliste og sende ut invitasjon.

Anonymous poster hash: f6ed8...3db

Skrevet

Vi har vurdert å leie lokale (ungen er 9), kun fordi alle andre gjør det så jæskla tidlig, og da står vi plutselig der da...

Utover det kommer jeg ikke til å løfte en finger før invitasjonene må ut 😊 vi har per nå en økonomi som gjør at vi har penger til konfirmasjonene når den tid kommer. Vi sparer i huslånet.

Anonymous poster hash: 936c2...121

Skrevet

Sparingen begynner vi jo med god tid i forveien. Hun skal få bunad så dette koster.

Planlegging av selve selskapet begynner jeg med et par mnd i forveien. Vi er ikke så stor familie, har gratis lokale, bestiller maten, og familien baker. Så er det litt pynt, sang-laging osv. Er ikke noe voldsom planlegging som må til i forkant.

Anonymous poster hash: 93f85...a24

Skrevet

Men dere som snakker om å leie lokale når barnet er kun 9 år... Hvordan vet dere datoen da ? 

Anonymous poster hash: 54b49...336
Skrevet

Men dere som snakker om å leie lokale når barnet er kun 9 år... Hvordan vet dere datoen da ?

Her jeg bor bestiller man til f.eks lørdag i første konfirmasjonshelg. Konfirmasjonene er alltid i mai, og så følger utleier med når datoene er klar.

Bunad ble bestilt et par år før og dress innkjøpt et par mnd før. Annen planlegging ble tatt ca en mnd før dagen.

Anonymous poster hash: 6c3b9...726

Skrevet

Så lenge man ikke regner med bunadsøm, som faktisk må starte lenge før, ville jeg brukt ei uke. Ingen grunn til å ta helt av. Det er en pengemaskin for ungen, ikke mer.

Skrevet

6 ÅR i forveien??? Hvordan vet dere i det hele tatt om ungen vil konfirmeres? Og hvor bor dere? Er det så utrolig lite lokaler å ta av? Idrettslag og foreninger??

Jøss...

Veldig dumt å begynne å planlegge søm 2 år i forveien også forresten. Kroppen forandres enormt på disse årene og selv om man legger inn ekstra stoff, så er det jo altfor tidlig å begynne å ta mål når barnet bare er 12 år.

Skrevet

Så lenge man ikke regner med bunadsøm, som faktisk må starte lenge før, ville jeg brukt ei uke. Ingen grunn til å ta helt av. Det er en pengemaskin for ungen, ikke mer.

Nå ja, gjesteliste og lokale må på plass før. Resten kan godt vente til uka før, det er jeg enig i.

Anonymous poster hash: 23a9a...a6a

Skrevet

De mest populære lokalene er det 2 års venteliste på, man bestiller da bare til konfirmasjon også gir man eksakt dato så fort man får den. Den som satte seg på liste først får da førsterett på sin dato i mai, og datoen får vi ganske nøyaktig et år i forveien (her er det flere puljer så de konfirmere både lørdag og søndag to helger på rad.

Vi har ikke så stor familie så vi trenger ikke planlegge så mye, vi har det hjemme. Har jo fått datoen et år før også snakker vi jo litt om hva vi skal servere og sånt, men noe mer planlegging enn det blir det ikke før siste par månedene hvor vi begynner handle inn pynt, brus på salg når vi kommer over det osv.

Har fire barn og eldste er konfirmert, de tre yngste går på barneskolen enda. Har en bunadskonto da, som jeg setter inn 1000 kr i måneden på og har gjort det en stund.

Anonymous poster hash: 70c94...cdc
Skrevet

Men hvordan vet dere hvilken dato barnet skal konfirmeres på...6 år for konfirmasjonen?

Skrevet

Men hvordan vet dere hvilken dato barnet skal konfirmeres på...6 år for konfirmasjonen?

Det vet man ikke, men det er de som leier ut lokale vant til.

De leier ut til konfirmasjoner i hele mai, men de som "bestiller" først har førsteretten når datoene for konfirmasjoner kommer. Dette er det ikke noe problem for utleier å forholde seg til, de har aldri tomme lokaler en helg i mai. De som står først på listen bekrefter dato når de får den ca et år i forveien også er lokale ledig for andre å booke de andre helgene.

Skrevet

Det vet man ikke, men det er de som leier ut lokale vant til.

De leier ut til konfirmasjoner i hele mai, men de som "bestiller" først har førsteretten når datoene for konfirmasjoner kommer. Dette er det ikke noe problem for utleier å forholde seg til, de har aldri tomme lokaler en helg i mai. De som står først på listen bekrefter dato når de får den ca et år i forveien også er lokale ledig for andre å booke de andre helgene.

Aah, takk for tips! Lurer på om jeg må ta en liten ringerunde i morgen ja :-)

Skrevet

Men finnes det lokaler som fører utleieavtaler hele 6 ÅR i forveien?? Har hørt om noen tilfeller av type "herregårder" som leier ut til bryllup og større selskaper, men en liten konfirmasjon??

Finnes det ikke noen alternativer i nærområdet liksom? Hehe, ja jeg bare lurer jeg altså...For det første så kanskje barnet vil stå borgerlig? Og da er jo datoene på andre tidspunkt. Synes bare det er merkelig å måtte leie lokale SÅ lang tid i forveien.

Skrevet

Men finnes det lokaler som fører utleieavtaler hele 6 ÅR i forveien?? Har hørt om noen tilfeller av type "herregårder" som leier ut til bryllup og større selskaper, men en liten konfirmasjon??

Finnes det ikke noen alternativer i nærområdet liksom? Hehe, ja jeg bare lurer jeg altså...For det første så kanskje barnet vil stå borgerlig? Og da er jo datoene på andre tidspunkt. Synes bare det er merkelig å måtte leie lokale SÅ lang tid i forveien.

Her vi bor er det 2 år på de mest populære stedene, ellers er det førstemann til mølla når datoene slippes ca et år i forveien.

De som drøyer med å bestille sliter skikkelig med å finne lokaler her altså (mindre by sør i landet).

Skrevet

Eldst er straks 13 år og han har ikke gjort noe større tanker om hva konfirmasjon innebærer. 

Han er døpt, men siden da har vi fjernet oss mer og mer fra det kristne standpunktet. Vi hadde ikke døpt barna i dag.  

Han skal få velge helt selv, men jeg håper han tar et veloverveid valg i forhold til om han vil konfirmeres i det hele tatt og om det i så fall blir borgerlig eller kirkelig. Dette er jo en modningsprosess og jeg tenker at de får informasjon om dette det første året på ungdomsskolen slik at ungdommen blir i stand til å ta standpunkt selv. 

Å booke lokale når ungen er 9 år synes jeg høres helt vilt ut! 

Skrevet

Når gutten skulle konfirmeres begynte jeg 4-5 mnd i forvegen, så at det ble litt knapt, da vi nesten ikke fikk lokale, og at det var litt knapp tid å få sydd kofta.

Har ei jente som skal konfirmeres om 3 år. Skal da begynne 1-1,5 år i forvegen med å få tatt mål av henne til kofte/bunad og sånnt. Kan hende det tar litt lenger tid å få sydd damekofte/bunad også.

Hadde ikke gått an å bestille kokale 3-6 år i forvwgen her, da vi ikke vet nøyaktig dag for konfirmasjonen før ca 1/2 år før, er gjerne 2 helger, og både lørdag og søndag.

Anonymous poster hash: 93ace...83e
Skrevet

Eldste blir 9 år, har begynt å spare og skal lete etter lokale snart, men resten får vente til det er på tide skrive gjesteliste og sende ut invitasjon.

Anonymous poster hash: f6ed8...3db

Forventer dere virkelig at en 9-åring skal ta stilling til om hun skal konfirmeres eller ikke? Er det mulig å avbestille lokale om 4-5 år dersom hun ombestemmer seg?

Anonymous poster hash: dd862...8cc

Skrevet

Har konfirmant neste år. Hun har ikke bestemt seg for om hun vil konfirmeres. Vi bor litt på bygda, men har alle fritidsinteresser inne i byen. Blandt vennene på skolen skal "alle" konfirmeres i kirka. Hun er redd hun går glipp av mye dersom hun ikke konfirmeres der. Hun har tatt standpunktet om i kirka eller ingen konfirmasjon. Vi har sagt at dette må være hennes valg, bunad får hun uansett. SÅ, bunad er ferdig brodert. Må vente før montering og slik, da kroppen hennes vil forandre seg endel mer. Når det kommer til en evt fest, begynner vi nok om et års tid. Altså 2-3mnd før.

Skrevet

I vår familie må jentene velge om de vil ha bunad når de er 12-13, samt velge mønster. Det tar tid å brodere.

Resten haster ikke. Man planlegger jo en dåp på et par-tre uker, konfirmasjon er jo nøyaktig det samme, med de samme gjestene...

Anonymous poster hash: 1216d...8fa

Skrevet

Hos oss er det samme helg hvert år, så ikke noe hokus pokus 😊 det er få lokaler for de som har litt større familier og ikke kan ha det hjemme.

Skrevet

Forventer dere virkelig at en 9-åring skal ta stilling til om hun skal konfirmeres eller ikke? Er det mulig å avbestille lokale om 4-5 år dersom hun ombestemmer seg?

Anonymous poster hash: dd862...8cc

Det forventes ikke det, nei. Og å avbestille er ikke noe problem - det pleier alltid å være ventelister på de fleste lokaler her vi bor.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...