Gå til innhold

Hvem er mest intelligent av deg og mannen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen, uten tvil. Han er den mest intelligente personen jeg noensinne har møtt. Blir utrolig fascinert av hvordan en slik hjerne fungerer.

Sosialt fungerer nok jeg "best", men skulle gjerne byttet med ham.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mannen. Han er eksepsjonelt smart

Skrevet

På en iq test mannen, men i praksis meg. Han er flink med alt på papiret, kjapp i tankegangen der. Kunnskap spill kan vi ikke spille sammen, for jeg bruker så lang tid at det ikke er gøy. Jeg kan ofte svaret, men det tar tid før hjernen begynner å reagere. Mannen tar spm før det er ferdigstilt.

Skal vi bygge ting, reparere ting og generelt praktiske ting så er det helt omvendt. Min mann har lært seg at han bar må koble ut hjernen og gjøre det jeg sier han skal. For han kan gruble i ett år på hvor planken skal festes. Jeg har ikke tolmodighet til det, og skjønner jeg det ikke ganske kjapt ringer jeg en venn for å få svaret. (Kjekt med venner med ulike yrker, som evt kan dobbeltsjekke at jeg har gjort det riktig. Laget en lampe for litt siden, da måtte svigersønn dobbelsjekket at det elektriske var gjort riktig før jeg tok den skikkelig i bruk. Min mann sto med store øyne og ikke skjønte bæret av hva jeg gjorde. )

Når det kommer til leksehjelp med ungene er det som oftes mannen som hjelper, jeg er vist for treig sier de. Men når de ikke skjønner hva mannen mener så er det jeg som gjelder, for jeg kan lære bort bedre enn mannen. Det bare tar litt oppstarts tid. (De har ikek tid til at jeg kladder en oppgave før jeg viser de. Jeg må vite jeg gjør det riktig før jeg viser de. De har nok arvet min korte tolmodighet)

Anonymous poster hash: 085ac...e84

Skrevet

Aner ikke. Jeg har langt høyere utdanning og er nok mer "boksmart", men han virker mye smartere enn meg på mange områder. Jeg gjetter vi er ganske likt.

Skrevet

Ser ut til at det er en forferdelig rekke tolkninger av hva "intelligent" er for noe.

Intelligent gjør ikke et menneske bedre enn "sterk" gjør. Intelligent betyr at du raskere ser og skjønner sammenhenger, jo mer intelligent du er. En professor trenger ikke være mer intelligent enn en med bare videregående utdanning. Å kunne mye, ha lest mye, betyr ikke at en har lettere for å se sammenhenger. Det betyr bare at en har lært mye.

Heldigvis er det ikke tillagt noen "maskulin" eller "feminin" verdi i å være intelligent. Ellers ville det vært som med kvinner som har trent opp en del styrke, de ville følt seg mindre feminine hvis de var i et forhold med en fyr som var mindre intelligente enn dem, eller omvendt.

Det finnes forhold hvor paret holder sammen og finner en fantastisk god tone, til trass for at intelligensnivået de to i mellom er skjevt fordelt. Men som regel trenger en noen på omtrent samme nivå, for å kunne "slipe" seg selv, noen å bryne seg på, noen å dele tanker, inntrykk med, noen som forstår en. Det er vanskelig å få til hvis intelligensnivået er for forskjellig.

Anonymous poster hash: a1a50...3ba
Skrevet

Definitivt mannen. Og det er derfor jeg beundrer han og falt for han. Han er den eneste i min omgangskrets som virkelig utfordrer meg.

Skrevet

Mannen; både når det gjelder IQ, sosialt og kunnskapsmessig!

Anonymous poster hash: 95a93...be6

Skrevet

Vi er intelligent på forskjellige måter.

Han er helt rå i matte og fysikk, tekniske duppeditter og på data, bil.

Jeg er veldig flink i språk (både norsk og engelsk som jeg har høyere utdannelse i), er flink i geografi og generelle kunnskap om smått og stort.

Anonymous poster hash: 7cb9b...9b9

Skrevet

Jeg hsr høyest IQ (>135) han har ca 125. Men han er mer kunnskapsrik fordi han leser mye (og er 18 år eldre enn meg) :)

Anonymous poster hash: 2fe5a...a1b

Skrevet

Vi er den mest intelligente på hvert våres områder.

Han på de nyttige, jeg på de ubetydelige som en egentlig ikke har noe å vinne på å kunne.

Anonymous poster hash: 53fa7...3a9

Skrevet

Her er det meg...

Anonymous poster hash: ba793...93a

Meg...uten tvil! Men mannen har nok høyere sosial intelligens enn meg, så vi fyller hverandre ut på en bra måte :-)

Anonymous poster hash: ac72b...cc5

Skrevet

Vi utfyller hverandre 😊

Anonymous poster hash: bd9ae...64a

Skrevet

Det finnes jo mange intelligenser, musikalsk intelligens, evnen til å ta til seg faktakunnskap, problemløsning, sosial intelligens etc. Så spørsmålet blir egentlig litt for enkelt.

Min samboer er flink til å huske ting, og har derfor mye faktakunnskap. Han er middels på problemløsning og dårlig på å lese mennesker eller forstå mellommenneskelige prosesser.

Jeg er veldig god på det siste, er fysisk sterk og utholdende, men lever litt for mye i nuet til at det å huske faktakunnskap er noe jeg er god på. Jeg kan lese meg godt opp til en prøve, men noen måneder senere er det bare hovedlinjene i det jeg kunne som huskes.

Heldigvis har de fleste mennesker et eller flere områder de er sterke på. For noen par er det nok "like barn leker best", men for andre går det mer på at de utfyller hverandre.

Anonymous poster hash: d2440...386

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...