Anonym bruker Skrevet 10. mars 2017 #1 Skrevet 10. mars 2017 Så siste episode av "Hva feiler det deg" sammen med noen flere i går. Nå har jeg en fordel med noe relevante studier, og jeg klarte derfor å skjelne emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse fra bipolar lidelse, og konkludere med det. Jeg vet at mange sykepleiere vet lite om psykiatri, men jeg trodde i min naivitet at leger stilte i en annen kategori. Jeg må derfor si at jeg blir litt overrasket over at legelaget også ser ut til å ha mangelfulle og overflatiske kunnskaper. Som regel har legelaget svært gode spørsmål til pasienten og stor bredde i hva de vurderer, men på dette området ser det ut til å være litt ensporet tankegang og irrelevante spørsmål som omtrent bare er egnet til å avdekke psykoselidelser. I en episode klarte legelaget faktisk å konkludere med bipolar lidelse der det egentlig var snakk om høyt stoffskifte. (Her traff faktisk folkelaget blink). Anonymous poster hash: 9c451...fa7
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2017 #2 Skrevet 10. mars 2017 Så siste episode av "Hva feiler det deg" sammen med noen flere i går. Nå har jeg en fordel med noe relevante studier, og jeg klarte derfor å skjelne emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse fra bipolar lidelse, og konkludere med det. Jeg vet at mange sykepleiere vet lite om psykiatri, men jeg trodde i min naivitet at leger stilte i en annen kategori. Jeg må derfor si at jeg blir litt overrasket over at legelaget også ser ut til å ha mangelfulle og overflatiske kunnskaper. Som regel har legelaget svært gode spørsmål til pasienten og stor bredde i hva de vurderer, men på dette området ser det ut til å være litt ensporet tankegang og irrelevante spørsmål som omtrent bare er egnet til å avdekke psykoselidelser. I en episode klarte legelaget faktisk å konkludere med bipolar lidelse der det egentlig var snakk om høyt stoffskifte. (Her traff faktisk folkelaget blink). Anonymous poster hash: 9c451...fa7 Men når du sitter på så gode kunnskaper, hvordan har det seg at du ikke vet at symptomene kan være like? Jeg så ikke episoden, men har jo hørt om "thyroid storm", der symptomene kan være som ved mani eller psykosegjennombrudd. Legene på legelaget får ikke se noen prøvesvar; men ved en normal saksgang vil det jo tas alle mulige blodprøver som rutine. Anonymous poster hash: dc9ca...25d
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2017 #3 Skrevet 10. mars 2017 I et annet program visste ikke legelaget at man kan bli så syk at man er sengeliggende av flåttbårne infeksjoner. Men jeg tror du tar opp en viktig ting, HI - for selv om dette bare er tre leger og man kan legge litt nerver til mtp. at det kommer på tv og de ikke har noen av sine vanlige hjelpemidler, så tror jeg det viser grunnen til at mange med psykiske lidelser ikke får riktig hjelp i systemet. I tillegg synes det som om mange leger er raske til å konstatere at en person har psykiske problemer når de heller har fysiske sykdommer, det blir en lettvint "løsning" å si at det "bare er psykisk". Med de som har psykiske problemer så ser man også at mange kun medisineres, uten å få noen som helst oppfølging utover dette. Anonymous poster hash: 0248f...996
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2017 #4 Skrevet 10. mars 2017 Også må vi huske på at legelaget består av en kardiolog og to barneleger. Psykiatri er ikke noe de jobber med daglig, og de har heller ikke mulighet til å bruke nett eller databaser. Anonymous poster hash: 57990...d99
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå