Gå til innhold

Er dette vanlig på legesentere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et barn i begynnelsen av 20 årene som bor hjemme ennå.

Søndag ble han syk og var hjemme på mandag. På ettermiddagen skjønte han at han ikke kom til å bli frisk nok til å gå på jobb dagen etterpå og ringte dermed legekontoret. Det var såpass sent at det selvsagt ikke var noen ledige timer, men det ble registrert at han hadde ringt sånn at han kunne få tilbakedatert sykemeldingen. Fikk beskjed om å ringe dagen etterpå.

Tirsdag ringte han i 45 min. før han kom gjennom til dem. Da var det ingen ledige timer igjen men de skulle se hva de fikk til og ta kontakt. Han hørte ingenting.

Onsdag var han fremdeles dårlig og stemmen var borte så jeg skulle ringe for han. Jeg fikk kontakt med dem 09.11 og dikk da beskjed om at det ikke var noen ledige timer. Fikk også en sur beskjed om at de dagen før hadde sendt SMS til han om ledig time kl 11. Den SMS'n har han ikke fått.

I går var ikke legen der og han fikk heller ikke time hos noen andre.

I dag ringer han igjen og får kontakt etter 50 min. Ingen ledige timer og dama på tlf var vist sur og frekk mot han. Han ble sint og sa at dette kunne da for fan ikke gå ann og at de holdningene hennes måtte hun slutte med.

Jeg vet jo at han har vært syk. Har også sett anropsloggen på tlf hans for disse dagene så vet at han har ringt. Han har nok blitt smittet av meg. Jeg har slitt nå i to uker med sår hals og stemme som har vært totalt fraværende og som ennå ikke er helt bra igjen. Selv har jeg vært på jobb, men jeg jibberne inne. Sønnen min jobber ute.

Jeg prøvde å ringe legesenteret men da var tlf stengt så sendte SMS og ba om at legen måtte ringe meg. Vi hsr samme fastlege som kjenner meg veldig hodt og jeg har også vært med han til henne flere ganger av div. grunner.

Som det er nå så taper han en uke med lønn fordi han ikke kommer gjennom på tlf til fastlegen. Den vissheten hjelper ikke akkurat på depresjonene han sliter med.

Er det noen andre her som opplever at det er vanskelig å komme gjennom på tlf til legesentrene, er det vanlig?

Anonymous poster hash: 6234d...872

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, dessverre vanlig her og. Kan fort sitte på tlf en time for å få beskjed om å ringe igjen dagen etter. Er man så heldig å få time er det som regel en time ekstra ventetid på legekontoret i tillegg.

Anonymous poster hash: 378ba...f0b

Skrevet

Dette er jo helt forferdelig! Ville benyttet meg av legevakt på kveldstid da, hvorfor har ikke dere gjort det?

Skrevet

Dette er jo helt forferdelig! Ville benyttet meg av legevakt på kveldstid da, hvorfor har ikke dere gjort det?

Som jeg skjønner er det ikke akutt, men for sykemeldingen sin del.

Anonymous poster hash: ff324...658

Skrevet

Jeg ringte legevakten og de hadde veldig mye å gjøre de også. Sykemelding var heller ikke mulig å få der for dette. Har selv fått samme beskjeden. Satt der i flere timer i fjor høst sammen med yngste barnet og mannen som også var syke. Når vi omsider kom inn til legen ble vi undersøkt og fikk beskjed om at jeg ikke kunne få sykemelding. Det måtte jeg til fastlegen for å få.

Anonymous poster hash: 6234d...872

Skrevet

Da må han banke i bordet. Han har faktisk krav på legetime. Det er ikke akutt nok for legevakt som som oftest ikke skriver sykemelding, men han kan ikke få time om tre uker heller for dette. Vurder å klage det inn til fylkeslegen.

Anonymous poster hash: 78f82...87c

Skrevet

Ring legekontoret og be om at legen ringer dere tilbake, bare dikt opp en grunn til at må det.

Anonymous poster hash: 2bede...d46
Skrevet

Her har vi sms ordning der du kan bestille time å det fungerer veldig fint.

Men er 2-3 ukers ventetid på å komme til lege da dessverre.

Anonymous poster hash: 9ad26...f0b

Skrevet

Da må dere møte når legekontoret åpner på morgenen.

Anonymous poster hash: 3372b...d64

Skrevet

Merkelig at dere ikke får sykmelding hos legevakt, det har jeg fått.

Skrevet

Jeg er sjokkert.  Ved akutt sykdom får jeg normalt time på dagen (hender jeg må vente en dag hvis det f,eks. er midt i influensasesongen).

Jeg forstår at det er mangel på leger en del steder, men hvis jeg hadde måttet vente en evighet på time hos fastlegen ville jeg byttet lege.  

Lykke til videre. 

Anonymous poster hash: 8ce2f...2a0
Skrevet

Hørtes ekstremt ut. Der jeg jobber kan pasientene sende sms for akutt timer, får de ikke samme dag, får de stort sett time dagen etter. Men vet at denne uken er det kurs for mange leger på oppdal, og der jeg jobber mangler vi 1,5 lege og da er det ikke alltid lett.

Men kan han ikke bruke egenmelding da? For de første dagene ihvertfall.

Anonymous poster hash: 8c41b...104

Skrevet

Hvorfor har han ikke brukt egenmelding?

Skrevet

Nei, det er ikke vanlig. Men det er heller ikke vanlig å være så tafatt som han/dere har vært. Og det er på ingen måte vanlig å skjelle ut den ansatte som svarer på telefonen, selv om man er frustrert.

Skrevet

Ikke vanlig! Men kan han ikke bruke egenmelding? I IA-bedrifter kan han vel være borte opptil 8 dager pr egenmelding.

Anonymous poster hash: d1827...4fc

Skrevet

Hvis det er IA bedrift kan han bruke 8 egenmeldingsdager.

Om han er SÅ syk at han ikke greier jobbe på en hel uke er det virkelig ikke noe i veien for å ikke gå på legevakten. De skriver ut sykemeldinger på lik linje med legekontorene.

Anonymous poster hash: 89dd5...570

Skrevet

Jeg forstår heller ikke hvorfor han ikke bruker egenmelding? Om det ikke er IA-bedrift så kan han likevel ikke ha mer enn tre etterfølgende sykedager, så da må han nå uansett ha hatt legetime.

Regner med at din sønn har en ok dialog med sin arbeidsgiver?

Uansett bør dere klage inn denne fastlegen til kommunelegen og fylkeslegen. Ifølge fastlegeforskriften er legekontoret pliktig til å ha nok bemanning til at 80 % av innkomne samtaler blir besvart i løpet av to minutter. Enten har legen for mange pasienter på listen sin enn det han/kontoret takler, eller han har for lite bemanning, eller kontorpersonalet jobber ikke effektivt nok.

At det kan skje ting på et legekontor som gjør at de noen ganger må ta seg av akuttilfeller som oppstår der, det må man ha forståelse for. Men dere har forsøkt å ringe en uke uten å komme gjennom på telefonen før etter uakseptabel lang tid, og helsesekretæren oppfører seg ikke i nærheten av profesjonelt.

Jeg ville lagt inn en todelt klage her - en som går på det at de ikke svarer på telefonen, og en for uprofesjonell oppførsel av helsesekretær.

Anonymous poster hash: 4e6c5...eb1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...