Anonym bruker Skrevet 10. mars 2017 #1 Skrevet 10. mars 2017 Samlivsbrudd, små barn. De skal bo fast hos meg, men ingen enighet og skriftlig avtale enda. Pga omsorgssvikt blir det sånn ifølge fvk, men far er ikke enig og vi venter på rettssak. Jeg bor 5 min unna barnefar. Han skal ha de på samvær.og sier at de kommer ikke tilbake. De skal bo hos han en uke nå! Hva kan jeg gjøre? Har jeg rett til å gjøre noe uten en midlertidig avtale? Anonymous poster hash: 3bbda...d9d
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2017 #2 Skrevet 10. mars 2017 Hvorfor skal de bo fast hos deg? Hvem bor i huset og hvem flytter? Hvem har grei økonomi til å forsørge barna? Flytter noen slik at barna må bytte miljø? Hvem følger opp barna? Du kan selvsagt ikke bestemme at barna skal bo hos deg. Få time hos noen som kan hjelpe dere med en skriftlig og fornuftig avtale der dere tenker på barnas beste. Anonymous poster hash: 3ec32...2ef
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2017 #3 Skrevet 10. mars 2017 Hvorfor skal de bo fast hos deg? Hvem bor i huset og hvem flytter? Hvem har grei økonomi til å forsørge barna? Flytter noen slik at barna må bytte miljø? Hvem følger opp barna? Du kan selvsagt ikke bestemme at barna skal bo hos deg. Få time hos noen som kan hjelpe dere med en skriftlig og fornuftig avtale der dere tenker på barnas beste. Anonymous poster hash: 3ec32...2ef Leser du egentlig før du svarer? Bør ikke setningen: "Pga omsorgssvikt blir det sånn ifølge fvk, men far er ikke enig og vi venter på rettssak" antyde at det ikke er mor som bestemmer dette for moro skyld? Anonymous poster hash: 283a9...d30
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2017 #4 Skrevet 10. mars 2017 Du ringer fvk og forklarer situasjonen. De vet nok hvordan du skal gå frem i en slik situasjon. Er barnevernet innkoblet pga omsorgssvikten? Isåfall kan du ringe de. Eller kanskje gjøre det uansett om de er inne eller ikke. Å ha de i ryggen kan hjelpe deg og barna fremover. Anonymous poster hash: c6313...032
Giss Skrevet 10. mars 2017 #5 Skrevet 10. mars 2017 Ring fvk og forklar hva som skjer. De vet helt sikkert hvilke muligheter du har.
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2017 #6 Skrevet 10. mars 2017 Hvorfor skal de bo fast hos deg? Hvem bor i huset og hvem flytter? Hvem har grei økonomi til å forsørge barna? Flytter noen slik at barna må bytte miljø? Hvem følger opp barna? Du kan selvsagt ikke bestemme at barna skal bo hos deg. Få time hos noen som kan hjelpe dere med en skriftlig og fornuftig avtale der dere tenker på barnas beste. Anonymous poster hash: 3ec32...2ef Hun skriver jo at de ikke kan bo hos han pga omsorgssvikt!!! Jeg var i nøyaktig samme situasjon for noen år siden. Små barn og en barnefar som aldri har gitt dem noen form for omsorg. Han drev med psykisk mishandling av både meg og barna. Ignorering og straff. (Ikke fysisk vold) Det var en evig lang prosess og han ga seg ikke. Skulle ha 50/50 uansett hva. Var sint på meg pga bruddet og var drevet av hevn og hat og brukte barna som våpen. Vi ble ikke enige om samvær på familievernkontoret og han nektet å levere de tilbake etter endt samvær. Jeg ringte barnevernet, da han var så psykisk ustabil at han satt å skreik stygge ting til meg i tlf, mens barna satt i baksetet å hørte på. Han sa blandt annet at jeg var en hore og at jeg aldri skulle få se barna igjen osv. Ungene var livredde på den tiden. Jeg dro bare å hentet de. Han prøvde å holde igjen barna, men jeg sa at han måtte slippe, at han skremte de og at han måtte sette de før sine egne følelser. Jeg og barna dro og jeg ringte deretter barnevernet å forhørte meg med de. Der sa de at jeg gjorde riktig, men at jeg måtte få advokaten til å søke en midlertidig rettslig avgjørelse frem til endelig dom. Hvis det er du som har hatt hovedomsorgen og vært mest til stede i barnas liv, er en godt skikket mor og barna er små så skal selvsagt barna ha fast bosted hos deg. Han er jo ikke samarbeidsvillig engang. 50/50 fungerer bare når foreldrene klarer å samarbeide godt og det er ikke det beste for barna. Anonymous poster hash: 99bfd...c1c
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2017 #7 Skrevet 10. mars 2017 Hvorfor skal de bo fast hos deg? Hvem bor i huset og hvem flytter? Hvem har grei økonomi til å forsørge barna? Flytter noen slik at barna må bytte miljø? Hvem følger opp barna? Du kan selvsagt ikke bestemme at barna skal bo hos deg. Få time hos noen som kan hjelpe dere med en skriftlig og fornuftig avtale der dere tenker på barnas beste. Anonymous poster hash: 3ec32...2ef Sånne svar er bare unødvendig, hva er vitsen. Ikke leser du spørsmål og setter spørsmålstegn med alt dom ikke er relevant. Hun hsr tydligvis søkt bistand og er litt fortvilet over situasjon. Hi syntes du bør kontskte familievernkontoret eller barnevernet og en advokat, noen ganger kan de tipse deg til en god advokat om du ikke har. Prøv å få råd og følg dem. Anonymous poster hash: 05267...0d0
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2017 #8 Skrevet 10. mars 2017 Takk for svar alle sammen (ser bort ifra første svaret). Jeg ringer fvk, og skaffer advokat. Barna blir hos meg fordi heldigvis har den som er mest skikket, den barna er knyttet til, den eneste som har daglig omsorg for barna selv i et parforhold retten på sin side, enten det er mor ellee far. Far driver med omsorgssvikt, og jeg tror han driver med psykisk mishandling av datteren vår, uten at jeg vil si noe mer pga jeg er redd for å bli gjenkjent. Men jeg skal snakke med barnevernet (har lydopptak, så det blir ikke ord mor ord) Men dere, om jeg kontakter fvk, må jeg snakke med noen andre? Vi har en mekler men hun skal jo ikke ta parti (selv om hun forgjeves prøver å få barnefar på riktig vei). Jeg kan vel ikke ha alenetime med henne? Anonymous poster hash: 3bbda...d9d
Anonym bruker Skrevet 10. mars 2017 #9 Skrevet 10. mars 2017 Vet ikke om du får snakke med mekleren dere bruker, men si du vil ha en samtale med en terapeut eller rådgiver og si det er akutt. Da blir det loggført at du tar kontakt og du får råd, viktog og gjøre det riktig. Men siden dere ikke har laget noen avtale vet jeg ikke om direkte bryter loven ved å holde igjen samvær. Du må undersøke. Lykke til og stå på for barns dine Anonymous poster hash: 05267...0d0
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2017 #10 Skrevet 11. mars 2017 Takk for svar alle sammen (ser bort ifra første svaret). Jeg ringer fvk, og skaffer advokat. Barna blir hos meg fordi heldigvis har den som er mest skikket, den barna er knyttet til, den eneste som har daglig omsorg for barna selv i et parforhold retten på sin side, enten det er mor ellee far. Far driver med omsorgssvikt, og jeg tror han driver med psykisk mishandling av datteren vår, uten at jeg vil si noe mer pga jeg er redd for å bli gjenkjent. Men jeg skal snakke med barnevernet (har lydopptak, så det blir ikke ord mor ord) Men dere, om jeg kontakter fvk, må jeg snakke med noen andre? Vi har en mekler men hun skal jo ikke ta parti (selv om hun forgjeves prøver å få barnefar på riktig vei). Jeg kan vel ikke ha alenetime med henne? Anonymous poster hash: 3bbda...d9d Du kan ha alle de enetimer du vil. Og joda, mekleren er partisk: hun/han skal ALLTID ta barnas parti...! Anonymous poster hash: a0350...159
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2017 #11 Skrevet 11. mars 2017 Familievernkontoret har ingen beslutningsmyndighet, men kan selvfølgelig komme med anbefalinger (og uttale seg til retten). Om du er bekymret for at omsorgen er skadelig for barna mens de er hos ham, kan du holde dem tilbake fra samvær. Du bør i så fall kontakte advokat og be retten om en midlertidig forføyning som sier hvilken samværsordning dere skal praktisere frem til saken tas til doms eller dere oppnår enighet. Anonymous poster hash: 36a67...f16
Anonym bruker Skrevet 11. mars 2017 #12 Skrevet 11. mars 2017 Har du hentet barna? Hvordan går det? Dersom barna går i barnehage/skole ville jeg kanskje forsøkt å la han levere dem der på mandag og så henter du dem der. Da begrenser du uheldige opplevelser for barna. Så kan du sende han melding og skrive at samvær utgår til dere har avtale på plass. Men, det høres vel ut som at det er lurt å kontakte advokat! Anonymous poster hash: bb41c...dec
Anonym bruker Skrevet 12. mars 2017 #13 Skrevet 12. mars 2017 har ingen tro på dette... hvorfor er alltid far den slemme store ulven? kanskje en grunn for han vil ha barna ? Anonymous poster hash: afa85...a3a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå