Gå til innhold

Advokat her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan en som sitter i uskiftet bo selge huset og heller velge å leie en mindre leilighet? 

Eller kan barna nekte dette? 

Anonymous poster hash: ff2b3...1b4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er sånn spørsmål som advokater tar en 20.000 for å svare på. Tviler på at noen som kan loven er villig til å svare på slikt gratis. 

Anonymous poster hash: fbae3...bac
Skrevet

Ja, den som sitter i uskiftet bo kan selge huset.

Anonymous poster hash: 24920...c3c
Skrevet

Ja, den som sitter i uskiftet bo kan selge huset.

Takk for svar. Min bror vil nekte min mor å selge huset for å heller leie en mindre leilighet. Han mener hun "bruker opp farsarven" hans. 

Anonymous poster hash: ff2b3...1b4

Skrevet

...og for en drittsekk-bror du har.

Skrevet

Så lenge det ikke er særkullsbarn i bildet så tror jeg den som sitter i uskiftet bo, kan gjøre som han/hun vil. Flere advokater svarer jo på sånnt uten å ta betalt, ring og spørr.

Anonymous poster hash: 5e4fb...4cd

Skrevet

Hvis arven blir vesentlig mindre pga mors handlimger kan bror kreve at arven blir fordelt nå, hvis jeg husker korrekt.

sjekk lovdata.no, søk opp arveloven. Lenge siden jeg satte meg inn i dette...

Anonymous poster hash: 13359...799

Gjest FSMEFF
Skrevet (endret)

Det kommer litt an på total økonomi. Dersom huset feks er det eneste hun har, så er jeg redd din bror har rett. Man kan ikke sitte i uskiftet bo og gjøre større inngrep uten videre. Dette kan være et stort inngrep i økonomien om du skjønner hva jeg mener. Dersom hun har hytte, hus, penger på konto, bil, og annet, vil det være et mindre inngrep i økonomien. 

Hun skal ikke bruke deres fars arv for eget forgodtbefinnede så det kan hende din bror har rett

http://www.arveoppgjor.no/gi-eller-testamentere-bort-det-jeg-vil-i-uskiftet-bo/

Endret av FSMEFF
Skrevet

Jeg trodde hun kunne gjøre nesten hva hun ville med unntak av å gi bort fast eiendom og å forfordele en eller flere arvinger.

Anonymous poster hash: e1662...881

Gjest FSMEFF
Skrevet

Hun kan gjøre hva hun vil med sin del. Men hun kan ikke gjøre hva hun vil med din fars del. Hun kan feks testamentere, gi bort hele sin egen andel men ikke din fars andel. Den vil følge vanlige arveregler. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...