Gå til innhold

Hva syns dere om jentenavnet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eugenie (uttales Eusjeenie)

Min oldemor som het det. Mannen er ikke helt på gli.

Bring it on!

Anonymous poster hash: 355ce...78b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke så glad i det i Norge. Slike navn blir fort harry på norsk. Men samtidig er jo oppkalling veldig koselig.

Anonymous poster hash: ce3b0...ad3

Skrevet

Hmmm, jeg har (hadde) en gammel slektning som her Eugen (eusjeen). Det var en mann som jeg ikke likte spesielt godt så navnet klinger ikke i mine ører.

Anonymous poster hash: 1719c...732
Skrevet

Oppkalling er i utgangspunktet koselig.

Men jeg er praktisk anlagt, og ville sett på det dom en enorm ulempe at barnet måtte stave navnet sitt og forklare uttalelse hele livet...

Skrevet

Altfor klønete både å si og å stave.

Anonymous poster hash: fff01...137

Skrevet

Har en mann i slekta som heter det

Anonymous poster hash: 2b4d6...e01

Skrevet

Liker ikke, for tungvindt.

Anonymous poster hash: 71425...f2f

Skrevet

Eugenie (uttales Eusjeenie)

Min oldemor som het det. Mannen er ikke helt på gli.

Bring it on!

Enig med mannen. Pent navn, bare et mareritt for ungen som må forklare hver eneste gang hvordan det utales/ skrives

Anonymous poster hash: 63fe5...f00

Skrevet

Takk for svar folkens ❤️

Jeg tenker at det med stavingen og uttalelsen er noe som mange sliter med uansett. Og det er jo ikke hele tiden man møter nye mennesker, som oftest er man jo med mennesker som man kjenner og som vet hva man heter, så det tenker jeg ikke så mye over.

Har også Edith, Erna og Pauline i familen oppe til vurdering.

HI

Skrevet

Takk for svar folkens ❤️

Jeg tenker at det med stavingen og uttalelsen er noe som mange sliter med uansett. Og det er jo ikke hele tiden man møter nye mennesker, som oftest er man jo med mennesker som man kjenner og som vet hva man heter, så det tenker jeg ikke så mye over.

HI

Edith og Erna er jo nydelige navn :) :)

Anonymous poster hash: 2b4d6...e01

Skrevet

Takk for svar folkens ❤️

HI

Eeeh. Kunnskapsløst svar.

Jeg har et uvanlig engelskspråklig navn. Umulig for en nordmann å uttale ved å lese. Må staves (og attpåtil forklares hvorfor jeg har et så spesielt og eksotisk navn, når jeg ser urnorsk ut).

Og jeg er DRITT lei av å måtte presentere meg for nye folk. Samme spørsmålene, samme kommentarene. Man møter nye mennesker HELE tiden. Husker spesielt ungdomstiden/studietiden. Nye mennesker overalt, hver dag. Og nå, gjennom jobb, møter og konferanser. Skjønner ikke hvor du tar det fra at man ikke møter nye mennesker så ofte..?

Jeg vurderte, og gjennomførte nesten, å bytte navn til noe enkelt. Gjorde det ikke, men har derimot gitt mine barn svært stødige og tradisjonelle navn som verken kan misforstås, feiluttales eller feilstaves. Det er så deilig og befriende!

Edith er forøvrig det peneste, og enkleste navnet du har på lista di.

Anonymous poster hash: 21dc1...517

Skrevet

Takk for svar folkens ❤️

HI

Tja.. vikarer på skolen, helsevesenet, jobbsammenheng. Mange nye folk du møter oppigjennom

Skrevet

Takk for svar folkens ❤️

HIAnonymous poster hash: 355ce...78b

Pauline er jo millioner ganger bedre! Et virkelig nydelig navn <3 Hadde ikke vært i tvil :)

Anonymous poster hash: b3ceb...094

Skrevet

Nei! Barnet må kunne si sitt eget navn før det er 5 år! Ikke fint!

Anonymous poster hash: d9752...46d

Skrevet

Eeeh. Kunnskapsløst svar.

Jeg har et uvanlig engelskspråklig navn. Umulig for en nordmann å uttale ved å lese. Må staves (og attpåtil forklares hvorfor jeg har et så spesielt og eksotisk navn, når jeg ser urnorsk ut).

Og jeg er DRITT lei av å måtte presentere meg for nye folk. Samme spørsmålene, samme kommentarene. Man møter nye mennesker HELE tiden. Husker spesielt ungdomstiden/studietiden. Nye mennesker overalt, hver dag. Og nå, gjennom jobb, møter og konferanser. Skjønner ikke hvor du tar det fra at man ikke møter nye mennesker så ofte..?

Jeg vurderte, og gjennomførte nesten, å bytte navn til noe enkelt. Gjorde det ikke, men har derimot gitt mine barn svært stødige og tradisjonelle navn som verken kan misforstås, feiluttales eller feilstaves. Det er så deilig og befriende!

Edith er forøvrig det peneste, og enkleste navnet du har på lista di.

Anonymous poster hash: 21dc1...517

Jeg må også si navnet mitt et par ganger når jeg treffer nye folk. Og stave det ved alle tenkelige anledninger.

Har aldri plaget meg noe som helst.

Om så man har et så vanlig navn som Katrine må man si, med K, uten H....

Fryktelig mange av oss har navn som kan være på ulike måter.

Du minner om ei venninne av meg som studerte i Danmark. Hun ble sint når folk kommenterte at hun var norsk. Det logiske hadde jo vært å sett på det som andre folks måte å starte en samtale på, for det var jo det det var.

Slik som når folk spør deg om ditt navn, eller mitt. Det er kun en måte å starteen samtale på.

Det må være surt å ha så ampert sinnelag..

Anonymous poster hash: fc39f...fe3

Skrevet

Takk for svar folkens ❤️

HIAnonymous poster hash: 355ce...78b

Jeg hadde nok sagt det rett ut, (Øugenie) og hadde ikke automatisk visst hvordan det ble skrevet om jeg hørte det muntlig. Og bor dere ute i minibygda, for jeg møter nye folk nesten hver dag og må presentere meg. Kollegaer av mannen, folk på møte, folk i telefon, folk som må registrere meg på noe, unger i barnehagen, folk på jobb osv osv osv. Er glad det bare er etternavnet mitt jeg må stave til folk, ikke fornavnet.

Tror dessverre ikke jenta di vil takke deg for dette navnet

Anonymous poster hash: 17ce3...e1a

Skrevet

Jeg heter Constanse. Bare her er det mye plunder skal jeg love deg. Hatet navnet da jeg var barn. Disse variantene går om hverande:

Constanse

Konstanse

Constance

Må alltid si; med c først og k i midten. Blæh. 

Barna mine heter Simon og Anna

Anonymous poster hash: 136ea...ae1
Skrevet

Oppkalling er i utgangspunktet koselig.

Men jeg er praktisk anlagt, og ville sett på det dom en enorm ulempe at barnet måtte stave navnet sitt og forklare uttalelse hele livet...

Dette!

Hadde jeg gått det navnet hadde jeg byttet den dagen jeg ble 18.

For møte nye mennesker eller havne i situasjoner hvor man må presentere seg, det gjør man hele tiden.

Anonymous poster hash: 72f77...16b

Skrevet

Takk for svar folkens ❤️

HI

Men hvorfor velge et navn som det blir så mye trøbbel med for bæreren?  Du kan jo synes det er fancy og flott - det er jo ikke du som må slite med dette hele livet, evt, til du blir 18.   Velg Edith - det er pent og alle skjønner hvordan det uttales.

Anonymous poster hash: d55cb...750

Skrevet

Jeg er som regel positiv til at man kan bruke utenlandske navn også i Norge, mange gjør jo det, bare med en litt norskere uttale. Eugenie kan man ikke fornorske på noe vis og jeg syns heller ikke navnet er så veldig pent. Til nød kan du bruke det som andre fornavn.

De andre forslagene dine er mye bedre 👍

Skrevet

Stemmer på Pauline! Det er så nydelig og koselig. Danker ut Eugenie i massevis.

Anonymous poster hash: 00429...fbb

Skrevet

Pauline er jo millioner ganger bedre! Et virkelig nydelig navn <3 Hadde ikke vært i tvil :)

Anonymous poster hash: b3ceb...094

Enig, Pauline er kjempefint. Eugenie blir et navn barnet må stave og forklare hvordan det skal uttales resten av livet, helt håpløst

Anonymous poster hash: db231...211

Skrevet

HI

Jeg syns du er ego. Du tenker mere på deg selv. At du syns det navnet er så fint. Også må dattern din bære det j..navnet livet ut. Tenk etter!

Skrevet

uting i norge,men navnet er fint. hadde valgt Edith av dine,det er så fint

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...